• Anonym (Arvtagerska)

Kan kronofogden ta pengarna

Vår mamma har gått bort nu håller vi på att dela upp allt. Inte helt smärtfritt med det går. En av mina bröder har skulder hos kronofogden. Vet inte hur mycket med över 50 000 kr är det minst. Nu vill han att vi sätter in hans del av arvet på en av hans söners konto för att inte kronofogden söka ta dem. Vi har varnat honom att det inte kommer funka. Vet kronofogden om att det är pengar på väg in? Kan de ta pengarna även om de sätts in på sonens konto? Kan sonen råka illa ut på något sätt? Skulle i så fall tycka det vore synd.

• Svar på tråden Kan kronofogden ta pengarna
  • Anonym (Arvtagerska)

Nej vi delar inte ut några pengar hur som helst. Nu är det mest diskussioner vem som ska ha vad och värdera allt. Tyvärr så vill inte min bror betala av skulden till kf. Även jag skulle göra det på än gång men min bror är inte ett dug intresserade av det. Av det jag läst här så verkar det som han kan komma undan att betala sin skuld också.

• MinaE
    Anonym (Arvtagerska) skrev 2013-04-18 21:10:14 följande:
    Nej vi delar inte ut några pengar hur som helst. Nu är det mest diskussioner vem som ska ha vad och värdera allt. Tyvärr så vill inte min bror betala av skulden till kf. Även jag skulle göra det på än gång men min bror är inte ett dug intresserade av det. Av det jag läst här så verkar det som han kan komma undan att betala sin skuld också.
    Jag skulle nog inte lita på en tråd på Fl.. han borde kolla med ett proffs om han vill undanhålla pengarna från fogden tycker jag.
  • Pudel

Men ärligt talat människor! Vill ni inte betala era skulder om ni får möjlighet?

En skuld betyder ju att någon annans pengar annars går åt. Skärp er!

• elmadumle
    Pudel skrev 2013-04-18 21:20:11 följande:
    Men ärligt talat människor! Vill ni inte betala era skulder om ni får möjlighet?

En skuld betyder ju att någon annans pengar annars går åt. Skärp er!

Det är inte olagligt att inte betala sina skulder, och jag kan lova dig att våra skulder hos kf betalar ingen annan till bara vi.
  • elmadumle
    Anonym (Arvtagerska) skrev 2013-04-18 21:10:14 följande:

Ja han kan välja helt lagligt att inte betala sin skuld hos kf, han blir inte straffad för det. Han kan skriva över sin del av arvet på annan person, då kommer inte kf åt pengarna, och den andra personen kan sedan ge pengarna till din bror. Dock tror jag inte att kf kommer hinna med att se pengarna alls.
  • Pudel
    elmadumle skrev 2013-04-18 21:42:11 följande:

Det är inte olagligt att inte betala sina skulder, och jag kan lova dig att våra skulder hos kf betalar ingen annan till bara vi.
    Fast om en person struntar i att betala sina skulder till Kf när han eller hon får pengar, det är samma sak som att någon annan blir utan sina egna pengar. 
  • Anonym
    Pudel skrev 2013-04-18 22:36:18 följande:
    Fast om en person struntar i att betala sina skulder till Kf när han eller hon får pengar, det är samma sak som att någon annan blir utan sina egna pengar. 
    Inte alls. den som är skyldig pengar får betala varenda öre med mycket hög ränta plus avgifter. Du vill kanske att det ska vara så för det ger dej en anledning att sparka på de som är skuldsatta men i verkligheten är det inte som du tror.
  • Pudel

Nej, nu antar du en massa saker anonymt. 

Om en privatperson, A, har en skuld till en annan privatperson, B,som  A inte känner för att betala när A får pengar (arv, gåva etc) så trollas inte B:s pengar fram magiskt. Utan B blir utan pengar. 

• Anonym
    Pudel skrev 2013-04-18 22:41:12 följande:
    Nej, nu antar du en massa saker anonymt. 

Om en privatperson, A, har en skuld till en annan privatperson, B,som  A inte känner för att betala när A får pengar (arv, gåva etc) så trollas inte B:s pengar fram magiskt. Utan B blir utan pengar. 
    Nej B får pengar med ränta. Han får de inte samma dag men pengarna får han.
    Du förväxlar begreppen, att inte få det när man vill betyder inte att man inte får dem alls.
  • Pudel
    Anonym skrev 2013-04-18 22:46:35 följande:
    Nej B får pengar med ränta. Han får de inte samma dag men pengarna får han.
    Du förväxlar begreppen, att inte få det när man vill betyder inte att man inte får dem alls.
    Då kanske du inte vet att vissa skulder går före andra? 
    Skulder till privatpersoner går sista av alla.  
  • Anonym
    Pudel skrev 2013-04-18 22:48:42 följande:
    Då kanske du inte vet att vissa skulder går före andra? 
    Skulder till privatpersoner går sista av alla.  
    Nu är det såhär att du inte kan lägga till alla om, kanske, eventuellt i dina felaktiga teorier som kallas fördomar.
    Att något går före betyder fortfarande inte att personen inte får pengar.
    Om du menar hypotesen att det tar många år för en privatperson att få sina pengar så är det systemet du ska kritisera. I "branschen" med skuldsatta är den enda där ockerränta är tillåten, den an vara så hög som 30-40 %. Konsekvensen av det är att det tar tid att komma till de lägst prioriterade.
    Borg har uttalat sig om detta att de inte tänker göra något åt det, inte reglera så att skuldsatta får betala en mer normal ränta och på så sätt bli skuldfria.- Anledningen säger han helt öppet är för att de vill ha dessa för att statuera exempel på vad som händer - chansen är stor att man aldrig någonsin blir skuldfri.
    Han talar dock tyst om att branschen omsätter miljarder.

Du ska rikta din ilska mot de politiker som vill ha en viss andel av befolkningen djupt skuldsatta till ockerränta. (dessutom förekommer det ofta rent falska fakturor och att människor tvingas betala skulder som preskriberades 10-15 år innan)
  • Pudel
    Anonym skrev 2013-04-18 22:55:02 följande:
    Nu är det såhär att du inte kan lägga till alla om, kanske, eventuellt i dina felaktiga teorier som kallas fördomar.
    Att något går före betyder fortfarande inte att personen inte får pengar.
    Om du menar hypotesen att det tar många år för en privatperson att få sina pengar så är det systemet du ska kritisera. I "branschen" med skuldsatta är den enda där ockerränta är tillåten, den an vara så hög som 30-40 %. Konsekvensen av det är att det tar tid att komma till de lägst prioriterade.
    Borg har uttalat sig om detta att de inte tänker göra något åt det, inte reglera så att skuldsatta får betala en mer normal ränta och på så sätt bli skuldfria.- Anledningen säger han helt öppet är för att de vill ha dessa för att statuera exempel på vad som händer - chansen är stor att man aldrig någonsin blir skuldfri.
    Han talar dock tyst om att branschen omsätter miljarder.

Du ska rikta din ilska mot de politiker som vill ha en viss andel av befolkningen djupt skuldsatta till ockerränta. (dessutom förekommer det ofta rent falska fakturor och att människor tvingas betala skulder som preskriberades 10-15 år innan)
    Nu ska det inte göra antaganden om hur och vad jag har för "fördomar".  Det är ett försök av dig att förskjuta problemet till att handla om mig.

Jag, och mina eventuella "fördomar" är inte problemet. 

Problemet är att vissa människor väljer, och kommer undan med det, att inte betala sina skulder. 
  • Anonym
    Pudel skrev 2013-04-18 23:14:11 följande:
    Återigen försök till att få det här till att handla om mig. Väldigt klassiskt form av försök till förminskning, känd härskarteknik. 

Tråden handlar dock om en person som inte vill, fast han/hon kan, betala sina skulder.  
    Nej det handlar definitivt inte om dig som person bara att ditt resonemang bygger på felaktiga slusatser.
    Ditt sätt att vrida fokus är däremot en mycket ful härskarteknik.
  • Klotjohan

Ett arv tas väl alltid upp i deklarationen eller? Om man är bröstarvinge så är man ju berättigad till arv och får då aktivt avsäga sig sin del. vilket vore väldigt oklokt när man har skulder! 
    Är det inte bättre att göra upp en avbetalningsplan med kfm och säga att han behöver delar av arvet för löpande kostnader.  Kfm är ju inte intresserade av att skuldsätta personer mer. De har rätt att ta skatteåterbäringen men tar inte alltid hela summan för lite får man behålla för att leva på. 

• Anonym

Men vad folk ska bry sig är väl ändå hans ensak vad han gör med sina pengar...

• elmadumle
    Klotjohan skrev 2013-04-18 23:33:06 följande:
    Ett arv tas väl alltid upp i deklarationen eller? Om man är bröstarvinge så är man ju berättigad till arv och får då aktivt avsäga sig sin del. vilket vore väldigt oklokt när man har skulder! 
    Är det inte bättre att göra upp en avbetalningsplan med kfm och säga att han behöver delar av arvet för löpande kostnader.  Kfm är ju inte intresserade av att skuldsätta personer mer. De har rätt att ta skatteåterbäringen men tar inte alltid hela summan för lite får man behålla för att leva på. 

Nej arv tas inte upp i deklarationen, inte för mannen ialla fall. Och skatteåterbärningen tar de hela om man har skulder. Kf gör inga avbetalningsplaner, det får man göra upp med den man är skyldig pengar.
  • elmadumle
    Anonym skrev 2013-04-18 23:11:28 följande:
    beklagar din mammas bortgång. Ja dödsboet skickar in uppgifter om utbetalning till sådana instanser som KFM. Sedan begär de in kontouppgifter. När de hittar pengarna, så kan han bli anmäld för ett brott som kallas oredlighet mot borgenär. Inte smart att gömma undan arvet tyvärr.

Fel, dödsboet skickar inget till kf, däremot kontrollerar kf regelbundet med skattemyndigheten om bouppteckningar, och ser de att en person har fått ett arv så kollar de om det finns pengar på ett konto att hämta så kan de gå in och ta det finns inga pengar så är det inte mer med det,  och nej igen man blir inte anmäld för något som helst brott om man inte betalar sina skulder hos kf med ett arv. Varför gå ut med fel uppgifter?
Svar på tråden Kan kronofogden ta pengarna