• sherriying

Lär någon sina 4/5 år gamal barn matte?

Mina barn fyller fem år snart. Tänk om vi behöver lära henne a litet matte. Tänk du det är tidigt?

• Svar på tråden Lär någon sina 4/5 år gamal barn matte?
  • Leone i Västerås

Min dotter som nyss fyllt 6 år tränar matte på förskolan sedan fyraårsåldern ungefär. Vi gör det hemma också, på ett avslappnat sätt. Tex när vi handlar eller sorterar klossar och sånt. Är ditt barn intresserad av att lära sig matte?

Mamma till fyra underbara barn på jorden och två i himlen
  • FOA

Om hon tycker det är kul så är det väl inte för tidigt - finns massor av roliga övningsböcker med klistermärken etc.

Min son började skolan, som man gör här i UK, vid 4 års ålder och de har matte på schemat.

• msmalin

Beror ju på vad du menar med matte. Jag lär ut former (cirkel, triangel, fyrkant osv)
    Vi pratar om par. Skor,strumpor exempelvis.
    Vi delar äpplen i bitar halvor, fjärdedelar tex
    Vi räknar.
    Matte är ju mer än addition och subtraktion
    Det ska man nog inte glömma.

• cosinus

Vid 4-5 år var min äldre son riktigt vass på matte. På dagis var de helt imponerade över hans tänk och vid 6 år räknade han 49 + 49 korrekt (jag är rätt säker på att han visste att 50 + 50  var 100 och så 2 mindre men han kunde inte själv förklara, han bara visste). Han räknade nog både + och 1 på alla tal under 10 iaf och + upp mot en summa under 20

Nu fyller han snart 7 och har såklart ännu bättre koll.

Men min kille som nyss fyllt 5 han är inte alls i samma liga. Han fixar väl typ "om du har 3 äpplen och får 2 apelsiner hur många har du då" men han är totalt ointresserad. Den äldre har alltid varit intresserad av mängder och räknat själv utan att man bett om det men den här funderar mer på vilken fruktsallad man kan göra av frukterna än hur många de är :)

Lillsyrran är bara 2 men hon räknar mycket på fingrarna och är väldigt lik den äldre av bröderna i att verkligen gilla siffror och tal och skaffar sig tidigt en taluppfattning.

Min äldsta dotter räknade inte mycket i 4-5 årsåldern. + på tal där summan var under 10 om jag inte minns fel men inte mer än så. Nu går hon i 2an och är riktigt duktig men har lärt sig strategier genom skolan. Hon är inte som snart 7-åringen att hon bara vet.

• Vinterankan

Vi övar inget men hon lär sig själv. Tror att det kommer från tv. Svarar ofta i tal typ om någon frågar hur gammal hon är så säger hon 3+1 år istället för 4 och kan börja prata om 4 och 4 blir 8 och 3 och 3 blir 6 lite spontant så där från ingenstans. Men jag vill inte öva för jag är rädd att hon blir lika uttråkad i skolan som jag var om hon kan för mycket.

• Mercurialis

På äldste sonens förskoleavdelning har de matematikarbete en dag i veckan, både utomhus och inomhus.

Hemma pratar vi matematik, när det kommer upp i olika situationer. Det handlar om antal, former, hälften, dubbelt så mycket, par, större, mindre, fler, färre osv. Det händer flera gånger om dagen. 

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • sina

Jag förstår inte riktigt hur man kan leva med barn utan att introducera matte. Det finns ju överallt.

• Busbellan

Inte tränar direkt men tar vara på det intresset hon har. Dottern har varit otroligt intresserad av matte (bokstäver är inte alls lika intressant) Så ja vi har jobbat lite med det men enbart efter hennes intresse. Tror det började i 3-4 års åldern. Nu är hon 5,5 år och kan räkna alla räknesätt utan större problem. Inga jättetal men hon förstår. Addera är enklast för henne och hon kan utan problem addera två tvåsiffriga tal sedan ganska länge tillbaka.
    Kan även lite räknehändelser. Tex sa jag för ett tag sedan så här. Om Nora (storasyster) är 8 år äldre än dig och jag är 20 år äldre än Nora hur gammal är jag då? Sånt håller vi på med jämt och det blir inte bara så mycket mekanisk räkning då 

Mamma till Nora, August och Ella
  • Mercurialis
    sina skrev 2013-04-18 08:08:58 följande:
    Jag förstår inte riktigt hur man kan leva med barn utan att introducera matte. Det finns ju överallt.
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
Svar på tråden Lär någon sina 4/5 år gamal barn matte?