Inlägg från: Lilia |Visa alla inlägg
  • Lilia

Varför bäddar katten?

Det är fruktansvärt oansvarigt av dig att låta henne gå ut om hon inte är kastrerad. Det finns redan 100 000 hemlösa katter bara i Stockholm, Blocket svämmar över av oönskade katter och katthemmen är fulla. Har du hem till hennes eventuella ungar? En jourkatt på katthemmet där jag jobbar födde just NIO (!) ungar. Har du seriösa hem till så många? Har du kollat upp om din katt bär på några genetiska sjukdomar? Vad har hon för blodgrupp? Hur ska du kunna kolla hanens sjukdomshistoria om du inte vet vem han är? Se till att hålla din katt inne. Boka en veterinärtid redan imorgon. Är hon inte för långt gången kan en abort göras i samband med kastreringen.

• Lilia
    Kajsalannestad1 skrev 2013-04-19 03:16:42 följande:
    Bara för att andra inte tar ansvar för sina katter så behöver det inte betyda att jag inte gör det. Jag kan upplysa dig om att den katten vi talar om nu hade blivit hemlös om inte jag tagit henne och en annan katt vi har hittade vi ute i kylan som kattunge och jag har tagit hand om dom båda, vaccinerat, behandlat mot öronskabb, var till veterinären pga ett sår och infektion som alltså egentligen inte hade varit mitt problem om jag inte hade brytt mig!

Så om ditt barn skulle ha något genetiskt fel eller missbildning så vore det oansvarigt av dig att behålla barnet?

Är det bara raskatter som ska få ungar tycker du? Alla dessa sönderavlade djur som fortsätter avlas fram trots för trånga luftvägar, rinnande ögon osv.

Jag har som sagt haft med båda mina katter till veterinären och dom är fullständigt friska och glada.

Vad pappan till kattungarna beträffar så vet jag inte men jag har som sagt inte parat min katt.

Jag hoppas du tar dna test och gör släktforskning på din partner som du ska ha barn med, för TÄNK OM

Nu är inte jag en katt utan en människa. De två sakerna går inte ens att jämföra då det kommer till avel/få barn. Så, vad har din katt för blodgrupp? Du sa att du hade kollat henne. Vad vet du om raskattavel eller raskatter? Hur länge har du hållt på med utställningar eller något annat rasrelaterat? Snygg avatar förresten. Det ser ut som en raskatt!
  • Lilia

Har du förresten pengar att lägga ut på ungarna? Runt 1000 kronor per katt. Det är ungefär det, det kostar i grundvaccination och chipmärkning. Sedan kastrering som Feltryck nämnde om du inte hittar hem till ungarna.

• Lilia
    Voluptuous Shalimar skrev 2013-04-19 18:08:33 följande:
    Ja, Majsan! Hon är trevlig (här på forumet, känner henne inte IRL).

Ja, jag kan inte skilja på birma och raggis om inte ragdollen är mitted/bicolor och jag inte ser tassarna. Bägge raserna är ju de finaste katter som existerar!

Kajsalannestad1 skrev 2013-04-20 01:21:55 följande:
    Ja det har jag, om jag inte skulle ha råd så skulle jag inte ha katter överhuvudtaget.

Sköt nu era djur så sköter jag mina.

Jag släppte ut min katt okastrerad och tar nu ansvar över henne och hennes kommande ungar.

Om man skulle kastrera varenda huskatt så skulle bara raskatterna bli kvar, men kanske vore det lika bra då dom är lite "bättre" än en simpel huskatt?

Eftersom att vi ser på saken ur helt olika vinklar så tycker jag att vi lämnar diskussionen här.

Gå ut och skäll på dom som inte tar ansvar över sina katter och deras ungar istället för att vara bitter på mig för att jag faktiskt tycker att min katt har lika mycket rätt att få ungar som era raskatter och jag vet att dessa kattungar kommer att vara eftertraktade.

Problemet är att du inte tar samma ansvar som en raskattägare. Du har inte nogrannt valt ut hanen, du har inte kollat sjukdomar, inte ens blodgrupp har du kollat.
  • Lilia
    Essence skrev 2013-04-20 10:59:37 följande:
    Andra katter har också rätt till liv. Jag skiter fullständigt i raskatter, jag fullkomligt älskar min blandraskatt som jag adopterade från katthemmet. Jag är glad att hennes föräldrar träffades ute och parade sig utan matte och husse hade någon aning.

Jag är också glad åt min katt. Hon hittades ute och höll på att dö då hon prioriterade att mata sina utefödda ungar framför att äta själv. Jag älskar mina jourkatter också som kommer från missär på olika vis. Men jag önskar ingen katt de upplevelser de har haft. Därför är jag helt emot att tjuvpara katter. Det leder till att fler oönskade katter föds och får ett hemskt liv och en plågsam död. Medelåldern på en hemlös katt är två år. De svälter ihjäl, fryser ihjäl eller råkar ut för andra plågsamma upplevelser. Din katt har haft tur, alla katter har inte samma tur.
  • Lilia
    Feltryck01 skrev 2013-04-20 18:23:10 följande:
    Men ärligt talat, vem här är inte glad åt sin katt, oavsett hur de föddes och kom till världen? Men alla de stackarna som måste dö för att det inte finns nog med hem/katthem/jourhem, usch, jag blir helt gråtfärdig av att tänka på det. Bra sagt Lilia.

Tack!
  • Lilia
    Kajsalannestad1 skrev 2013-04-20 14:05:42 följande:
    Men suck!

Se till att du kollar dna och släktforskar kring din partner som du ska ha barn med!

Vad gäller blodgrupp så frågade jag veterinären idag och det var verkligen inte hela världen om man inte ville avla.

Jag tycker att människor har gått för långt med avel och bestämmer allt över djuren, sluta leka Gud! Om du nu ska fortsätta greja med just din ras så gör det, men lämna andra katt ägare ifred! Jag är inte ett dugg intresserad av att veta vad du tycker är bäst för världen och dess djurarter.

För mig är min huskatt värd minst lika mycket som dina katter!

Jag har tre huskatter hos mig just nu. LILLIS En söt hona på tre år som höll på att dö då hon prioriterade att mata sina utefödda ungar. ZINGO Uppvuxen hos en knarkare i ett skjul tillsammans med sju andra katter. Knarkaren blev vräkt och Zingo hemlös. RASMUS Som bodde under ett bageri tillsammans med en hel flock med katter. Hela flocken fångades in, en katt var så sjuk att han fick avlivas direkt. Jag har bara plats för tre katter, jag bor i en etta. Vilken av dem vill du avliva så att jag får plats för en söt tjuvparad kattunge? För det är det som händer. Katthemmen är redan överfulla och kan inte rädda alla. Får din katt tre ungar så är det tre katter som inte får komma in i värmen, ofta går de en plågsam död till mötes. Så vilken av mina katter ville du skulle dö så en av dina söta kattungar kan få överleva?
  • Lilia
    Kajsalannestad1 skrev 2013-04-21 00:11:52 följande:
    Men herregud! Vart tog lika värde vägen i den här världen? Jag blir mörkrädd när jag läsar allt detta hat pga att jag vill ta en kull på min katt.

Jag skulle ju inte göra det om jag inte visste att jag hade fina och mogna människor som väntar på hennes ungar! På vilket sätt är det oansvarigt? Ni som avlar gör ju så.

Men bara för att det är en huskatt så är det fult av mig att inte hämta en på ett katthem istället. Jag har 8 personer som uttryckligen sagt att dom vill ha en unge från min katt och det är inga oseriösa människor vi pratar om nu.

Va inte så snabba på att döma innan ni tittat er själva i spegeln, om ni nu vill "göra huskatten mer exklusiv" genom att minska antalet, hämta då en katt själva på katthem istället för att avla raskatter?

Att det kan hinnas så mycket hat och mobbare över en jävla skärm hade jag ingen aning om!

Det är INGEN i den här tråden som har sagt att huskatter är mindre värda. Det är en annan marknad för huskatter och raskatter. Skulle raskatter föröka sig i samma takt som huskatter vore det inte heller bra. På vilket sätt du är oansvarig är det många som har förklarat gång på gång för dig. Dessa människor som du har pratat med hade kunnat ta en katt från ett katthem istället! Du svarade inte på frågan jag ställde förut, vilken av mina katter ska dö för att göra rum för en söt och speciel tjuvparad huskattunge?
  • Lilia
    Kajsalannestad1 skrev 2013-04-21 00:23:21 följande:
    Dessutom så är som sagt mina två nuvarande katter "hittekatter" den ena hittade jag utslängd i en snöstorm.

Vi har alltid haft hittekatter och jag har själv hjälpt till att hitta bra hem åt många hemlösa katter.

Men nu ville jag ta en kull på min underbara katt och behålla en unge och då är jag en fruktansvärt oansvarig människa.

Men innan ni skaffar barn så se fan till att adoptera för tänk på dom stackars barnen som inte har något hem, svälter ihjäl, fryser ihjäl eller säljs som sexslavar. Dom är det ingen som tänker på när man skaffar barn!

Va som sagt inte så snabba med att döma andra.

Nu tänker jag inte lägga ner mer tid på detta hatet, det spelar fan ingen roll vad man än gör för i slutändan är det alltid någon som står med pekpinnen och är bättre.

Det finns fler som vill adoptera än det finns barn som är möjliga att adoptera. Köerna till adoption är jättelånga. Se till att läsa på lite! Om du själv har tagit två hitrekatter så är du medveten om problemet. Tänk om du hade tagit två tjuvparade ungar från någon annan som tänkt som dig, då hade dina två katter dött!
  • Lilia
    Feltryck01 skrev 2013-04-21 13:03:28 följande:
    TS är bra på att undvika de tunga frågorna och inläggen.

Nu finns det inte så mycket att göra, än att låta katten föda ungarna. Men förhoppningsvis tänker TS till både en och flera gånger innan hon släpper ut en okastrerad katt, och det var väl det vi var ute efter!  

Vi får hoppas det! Ibland kan saker gå in även om personen inte vill erkänna det på nätet. Vi får hoppas att det är så! Hjälper du också Akutgruppen förresten? Jag såg att du länkade till dem förut. Jag har två jourkatter från dem. :)
  • Lilia
    Emma 117 skrev 2013-04-21 14:10:59 följande:
    Att diskutera med ägare till ras katter är lika givande som att diskutera med personer som har ras hundar. Man bara slår huvudet i väggen hela tiden! Det finns SJUKT mycket hemlösa katter där ute jag vet, det är jätte tragiskt! Men vad tycker ni att TS ska göra då? En tjuvparning är en tjuvparning, Det va inte riktigt meningen kanske men jag tycker TS verkar bara jätte bra ägare som tar ansvar. Sen måste jag bara fråga, varför är alla så hårda, elaka, bittra? Fan andas! Ni behöver inte trycka ner någon med ERA åsikter. Alla har rätt till åsikter men bara för att DU tycker så, så är det inte rätt i någon annans ögon eller hur :) kan man inte bara diskutera på en trevlig nivå och sprida lite kärlek o värme?

Läser man alla TS inlägg så ser man att det var meningen att katten skulle tjuvparas. Sedan kan man räkna ut att släpper man ut en okastrerad hona så blir det ungar. Jag tycker ingen har varit otrevlig heller hatiskt mot ts heller. Alla har varit väldigt sakliga. Alla i tråden har inte raskatter heller. Jag har skrivit väldigt många inlägg och jag har inga raskatter t.ex.
  • Lilia
    aldrigmer skrev 2013-04-21 22:39:06 följande:
    Jodå, sakliga kanske, men otroligt fördömande. Man blir ledsen in i själen då man fullständigt nedsablas och idiotförklaras på ett mycket otrevligt sätt då man vill ta en kull med bondkatter.Även om man tar fullt ansvar för katterna blir man formligen idiotförklarad, man vet ingenting om katter, man förväntas avla enligt rasstandard mm. Många är väldigt negativa och otrevliga. Våra bondkatter är oss lika kära son era raskatter eller innekatter eller vad det nu är för speciellt med era kelgrisar. Kan vi inte alla försöka hålla en vänligare ton?! Vi tycker inte lika i vissa frågor men vi kanalla bidra med råd och tips ibland....  

Det är fruktansvärt oansvarigt att ta en kull på sin huskatt. Det betyder inte att huakatter är mindre värda eller att man ska gasa ihjäl alla huskatter som vissa vill få det till. Jag sliter halvt ihjäl mig för att rädda så många katter så möjligt. (jag hjälper ett katthem) och då blir jag ledsen då jag ser sådana som TS som skapar ännu fler hemlösa katter. För även om hon skaffar hem till dem så tar dessa kattungar upp plats som en hemlös hade kunnat få. Sedan tycker jag att alla katter förtjänar att må så bra så möjligt och då får man avla efter ras- standad som du utrycker det eftersom man riskerar katternas liv annars. För övrigt förstår jag inte vad inne/utekatter har med saken att göra.
Svar på tråden Varför bäddar katten?