• Kajsalannestad1

Varför bäddar katten?

Jag upptäckte för en vecka sen att min garderob stod öppen när jag inte öppnat den och att högar med kläder ramlat ut.

Idag kom jag på min kisse! Hon öppnar dörren med tassen, hoppar in och gräver sig in vilket resulterar i massor med kläder på golvet xD

Nu när jag såg henne göra det så såg jag att hon krafsar med tassen så att det blir ett litet berg under henne och sedan lägger hon sig där.

Efter en stund så början hon krafsa igen och byter plats?

Min första tanke var att hon kanske är gravid? Men gör katter så när dom ska ha kattungar? Jag har för mig att hundar gör så iaf?

Någon som vet?

• Svar på tråden Varför bäddar katten?
  • Voluptuous Shalimar

Ja! Katter gör så! Min första katt var dräktig och jag var tvungen att binda ihop garderobsdörrarna - annars hittade jag henne ingrävd bland mina underkläder (hennes favorithylla)...

• LillaJag06

Är din katt utekatt? Är hon inte skyddad ( p-piller, steriliserad) ?

Då kan hon vara dräktigt fast då borde du ju märkt det så det kanske bara är att hon vill "gosa" in sig för att sova där

• auapower

Mja jag vet inte om jag kan hålla med om att hon skulle behöva vara gravid för att bädda... då skulle jag bli rädd, min kastrerade kille på snart 3 år gör likadant Tungan ute han öppnar min garderob och hoppar in på första eller andra hyllan, där bäddar han och lägger sig, detta resulterar också i att några kläder hamnar på golvet. Det är väl bara mysigt att få ligga där gissar jag på Glad
    Visst, är din katt gravid så kan hon ju försöka hitta ett tryggt ställe att föda sina bebisar på, men det behöver som sagt inte vara så Glad
    Hundar bäddar vare sig de är gravida eller inte de också, just för att få till sängen som "skönast" just för stunden så rättar dem till underlaget, är uppväxt med honhundar och hankatter (ingen tik har någonsin fått valpar) och alla har alltid bäddat, om det så är mattan de ska lägga sig på eller i korgen, eller garderoben Tungan ute

• Kajsalannestad1

Tack för att ni svarade så snabbt!

Katten är en utekatt och är inte steriliserad, tanken är att sterilisera henne men har inte blivit av med tanke på att vi funderat på om vi ville ha kattungar på henne då hon är så underbar på alla sätt och så speciell.

Anledningen till att jag funderade på om hon kan vara gravid är just för att hon aldrig gjort såhär förut och hennes beteende i övrigt blivit lite annorlunda också. Hon är född i slutet på förra sommaren om det är relevant?

• Voluptuous Shalimar

Kolla om spenarna är mörkare än vanligt. I vanliga fall är de vita, är det ungar på G blir de rosa ca 20-25 dagar efter befruktning.

PS: katter blir inte gravida.

• auapower
    Kajsalannestad1 skrev 2013-04-18 23:33:33 följande:
    Tack för att ni svarade så snabbt!
    Katten är en utekatt och är inte steriliserad, tanken är att sterilisera henne men har inte blivit av med tanke på att vi funderat på om vi ville ha kattungar på henne då hon är så underbar på alla sätt och så speciell.

Anledningen till att jag funderade på om hon kan vara gravid är just för att hon aldrig gjort såhär förut och hennes beteende i övrigt blivit lite annorlunda också. Hon är född i slutet på förra sommaren om det är relevant?
    Då är det ju ganska stor risk att hon faktiskt väntar kattungar Glad det är ju nu på våren som de brukar "bli gravida" Tungan ute Annars kanske hon bara håller på att bli könsmogen? Då ändrar de ofta personlighet lite, och gör saker som de inte brukar Flört
  • IceJossan

Hoppsan hoppsan! Då kan du vänta dig kattungar. Inte bra, det finns ju så många hemlösa stackare som behöver hem innan nya föds! Det är inte säkert förstås men risken (ja, jag vill kalla det så) är mycket stor.

Om hon nu är dräktig och därför har börjat bädda så borde det alldeles snart vara dags. Alldeles snart. Kolla på magen - har hon tappat päls runt varje bröstvårta? Om hon har det är det ett tydligt tecken på långt gången dräktighet. Då är det hög tid att hålla henne inne, endast låta henne gå ut om du är med henne och följer varje steg hon tar, annars är risken väldigt stor att hon föder ungarna ute nånstans och då kan du ha svårt att hitta dem och de kan dö under kalla nätter, bli tagna av rovdjur osv, och kommer vara skygga när de väl visar sig. Så håll henne inomhus då!

Om det blir kattungar så tänk på att väga dem varje dag de första veckorna, sen lite mer sällan, typ varannan, sen kanske en gång i veckan, så att du har koll på om någon inte går upp i vikt som den ska och därmed behöver stödmatas. När de är ca 4 veckor gamla kan de få smaka på kattmat, blötmat är riktigt bra mat, bättre än torrfoder, så det är bra att ge. Tänk på att avmaska dem när de är några få veckor gamla och sen varannan vecka 2-3 gånger, med Banminth som är milt för små kattungemagar. När de är 9 veckor gamla är det dags för första vaccinationssprutan mot kattpest (dödligt, kan dras in med skorna) och kattsnuva (är dödligt för kattungar och katter med nedsatt immunförsvar). När de är 12 veckor är det dags för andra vaccinationssprutan (man ger en grundvaccination på 2 sprutor med 3-4 veckors mellanrum) och att chipmärka dem. Det kommer kosta en hel del, men det är mycket värt det! Du kan ta så mycket betalt för ungarna att det täcker veterinärkostnaden för varje kattunge. Då ökar du chanserna till att det är goda och seriösa hem som köper dem, än om man säljer dem för 100 kr som vilken klåpare som helst kan lägga ut på en "leksak" (vilket många gör!).

Ungarna får flytta när de är MINST 12 veckor gamla, och vid den tidpunkten bör du ha en tid bokad för kastrering av mammakatt.

Hoppas nu att din kisse inte är dräktig, kastrera henne då omedelbart, annars önskar jag dig lycka till med kattfamiljen och hoppas att du följer råden du får!

• IceJossan

Glömde skriva en sak... att om hon får ungar så är det väldigt viktigt att mammakatt inte heller släpps ut under de 12 veckor ungarna behöver henne. Det är väldigt vanligt med kattmammor som går ut som vanligt men råkar ut för en olycka - påkörd, rovdjur etc. och dör. Då har kattungarna plötsligt ingen mamma och är i akut behov av att bli stödmatade med mjölkersättninge ofta (eller varannan timma dygnet runt om ungarna är små när det händer) eller att man får tag på en amma men det är jättesvårt. Det är larm här och var till katthemmen och på kattsidor om folk som behöver hjälp med kattungar som blivit moderslösa pga ägaren släppt ut mamman och att det hänt henne något.

Vid själva förlossningen är det viktigt att man är med ifall något händer. Komplikationer vid förlossningen är mycket vanligt och ofta mycket allvarligt. Är katten själv då under några timmar kan både hon och ungarna dö. Så det är viktigt att man är med och inte åker nånstans (man bör vara ledig från jobbet då också). Det är jättevanligt med komplikationer, att hon måste få hjälp att få ut ungarna, samt att man måste stödmata mamman för att hon ska orka klämma ut alla ungar, speciellt om någon är lite stor

• Kajsalannestad1
    Voluptuous Shalimar skrev 2013-04-18 23:35:56 följande:
    Kolla om spenarna är mörkare än vanligt. I vanliga fall är de vita, är det ungar på G blir de rosa ca 20-25 dagar efter befruktning.

PS: katter blir inte gravida.

Jag har inte kollat det men jag ska göra det i morgon bitti:)

Gravid/dräktig haha samma sak xD eftersom jag själv är gravid just nu så är det i princip det enda ord som existerar i mitt huvud :) men tack för svar :)
  • Kajsalannestad1
    auapower skrev 2013-04-18 23:39:30 följande:
    Då är det ju ganska stor risk att hon faktiskt väntar kattungar  det är ju nu på våren som de brukar "bli gravida"  Annars kanske hon bara håller på att bli könsmogen? Då ändrar de ofta personlighet lite, och gör saker som de inte brukar 

Jo jag funderade också lite på om hon kanske bara börjar bli könsmogen men hon har inte jamat/skrikit eller åmat sig så som katter brukar när dom blir könsmogna.

Men å andra sidan så är det kanske inte alla katter som blir sånna. Jag har haft katter hela livet men aldrig stött på en så speciell kisse som min förut så man vet aldrig :)
Svar på tråden Varför bäddar katten?