Inlägg från: Guldbarb |Visa alla inlägg
  • Guldbarb

Varför bäddar katten?

Kajsalannestad1 skrev 2013-04-19 00:48:32 följande:

Tack för alla råd :) men jag sörjer inte direkt om det nu är så att hon ska ha kattungar då jag vet att det skulle bli fantastiska katter :)
    Att det finns så mycket hemlösa katter är ju pga att ägaren inte tar sitt ansvar och bara dumpar dom någonstans för att dom inte har råd/lust eller för att dom skaffar en "sommarkatt" fruktansvärt omoget om du frågar mig.

Skulle det bli kattungar nu så kommer jag givetvis hitta bra hem åt dom och kastrera mamman. En kull räcker gott och väl.
    Att det finns många hemlösa beror antagligen på flera orsaker. 1. Folk har tidigare släppt ut/slängt ut katter som, okastrerade, som då fått ungar. 2. Folk gör detta fortfarande. 3. I stället för att folk adopterar katter från katthem så att katthemmet även kan ta in någon ny stackare låter folk fortfarande sina katter gå ute okastrerade och få ungar.
    Varför inte fråga köparna varför de inte adopterar från katthem i stället? Jag föder själv upp katter och frågade varje köpare om de funderat på katthem, men i mitt fall var de intresserade av den ras jag har. I ditt fall är det ju faktiskt ingen skillnad alls. 
  • Guldbarb
    Kajsalannestad1 skrev 2013-04-20 01:21:55 följande:
    Ja det har jag, om jag inte skulle ha råd så skulle jag inte ha katter överhuvudtaget. Sköt nu era djur så sköter jag mina. Jag släppte ut min katt okastrerad och tar nu ansvar över henne och hennes kommande ungar. Om man skulle kastrera varenda huskatt så skulle bara raskatterna bli kvar, men kanske vore det lika bra då dom är lite "bättre" än en simpel huskatt? Eftersom att vi ser på saken ur helt olika vinklar så tycker jag att vi lämnar diskussionen här. Gå ut och skäll på dom som inte tar ansvar över sina katter och deras ungar istället för att vara bitter på mig för att jag faktiskt tycker att min katt har lika mycket rätt att få ungar som era raskatter och jag vet att dessa kattungar kommer att vara eftertraktade.

Om man skulle kastrera "varenda" huskatt så alla har ett hem då kan man ta upp huskatts avel på en seriös nivå. Eftersom dina ungar blir eftertraktade antar jag att du även kommer hänvisa till katthem? Är tanken nu att ha honan inne tills hon föder och minst 12 veckor efter?
  • Guldbarb

Så länge det finns så extremt många hemlösa katter skulle inte jag säga att det finns någon efterfrågan alls. Det finns tillräckligt med huskatter. Så varför skulle man INTE kunna ta från katthem, för att de ofta har krav?!
    Hoppas att lagen slår igenom om kastrering av utekatter samt märkning och registrering! Det finns tillräckligt med katter som behöver hem än att någon "För att de är sååååå sööööööta" ska låta sin fertila hona springa ute. Vill man hemskt gärna ha ungar för att "De är såååå söta" så kan man kontakta katthem och ta hand om en dräktig hona!
    Hurvida honan som springer ute är snäll eller inte har inte speciellt stor betydelse, TS har du inte en aning om hur hanen är vilka eventuella sjukdommar han har o.s.v.
    Om alla som låter sin huskatt få en kull skulle hänvisa köparna till katthem så tror jag rätt många skulle "förlora" sina köpare och kanske inse att det finns katter som verkligen behöver få hjälpen till ett hem.  

• Guldbarb
    aldrigmer skrev 2013-04-22 10:51:30 följande:

och här kommer nästa...... Kräks
    Nästa vad då? Jag har skrivit tidigare i tråden om detta också men av någon anledning verkar ingen vilja/våga svara på hurvida de skulle hänvisa till katthem m.m
  • Guldbarb
    aldrigmer skrev 2013-04-22 12:08:48 följande:
    Ja, du har skrivit tidigare och du väcker ett par frågor för mig.
    - Om jag har ett hem som specifikt vill ha en kattunge från min katthona, tror du att de i så fall skulle vara intresserade av en katthemskatt istället? Däremot, om någon frågar mig rent allmänt - vilket händer eftersom de vet att jag har katter! - kan jag informera om katthemmet.
    - Varför tror du att TS inte kommer att hålla katthonan inne? I frågan finns en aning av misstänksamhet gentemot TS. det har även framkommit i andras inlägg - har du pengar, tänker du vaccinera, chippa mm

Jag känner inte TS men av hennes inlägg kan jag utläsa stor kärlek till katten. Hon gör med all säkerhet det allra bästa för denne. Misstro inte din medmänniska, de allra flesta är empatiska, kärleksfulla individer. Solig Katt
    - Om hemmes specifik vill ha en unge från din katt, vad är då problemet med att i allafall hänvisa till katthem? Om det sedan är så att det är just efter din katt de vill ha (fast de inte har en aning ändå om hur ungarna kommer bli, för de vet ju inte hur hanen är) så är det ju inte mer än så, eller hur?
    -Rent allmänt så brukar folk tycka det är "jobbigt" att hålla en utekatt inomhus oavsett om man har den inne för kattens skull. Det är väldigt vanligt att en katthona släpps ut tills det att hon föder och därefter så fort som hon vill efter att ungarna blivit födda.  
  • Guldbarb
    aldrigmer skrev 2013-04-22 12:58:56 följande:
    Ja ja, jag ger upp. Jag är en hemsk människa. TS är med all sannorlikhet en hemsk människa. Mina bondkatter är fruktansvärt vanskötta med mask och kattleukemi......mina fröknar får juvertumörer och egentligen skulle jag sättas under förmyndare. Fortsätt slå er för bröstet. Jag förstår ert engagemang och det är lovvärt. Vad jag ville var en gnutta förståelse för oss som vill ha kattungar någon enstaka gång, lite vänlig ton, lite mindre hätsk "jag kan och vet bäst" från en del här. Mjau och hej från mej.

Tänkte du skriva något relevant och glömde eller var huvudsaken att det är synd om dig? Tyvärr tänker inte börja gulla och tycka synd om dig. E
Svar på tråden Varför bäddar katten?