Inlägg från: Kajsalannestad1 |Visa alla inlägg
  • Kajsalannestad1

Varför bäddar katten?

Jenns skrev 2013-04-19 19:34:00 följande:
    Har du det ts?

Bara att släppa ut en okastrerad katt tyder på ett väldigt oförstånd.

Ja det har jag, om jag inte skulle ha råd så skulle jag inte ha katter överhuvudtaget.

Sköt nu era djur så sköter jag mina.

Jag släppte ut min katt okastrerad och tar nu ansvar över henne och hennes kommande ungar.

Om man skulle kastrera varenda huskatt så skulle bara raskatterna bli kvar, men kanske vore det lika bra då dom är lite "bättre" än en simpel huskatt?

Eftersom att vi ser på saken ur helt olika vinklar så tycker jag att vi lämnar diskussionen här.

Gå ut och skäll på dom som inte tar ansvar över sina katter och deras ungar istället för att vara bitter på mig för att jag faktiskt tycker att min katt har lika mycket rätt att få ungar som era raskatter och jag vet att dessa kattungar kommer att vara eftertraktade.
  • Kajsalannestad1
    lyckeliten22 skrev 2013-04-20 03:30:03 följande:
    Fasiken vad alla var bittra här då!!! Skärpning, ts har ansvaret för sina katter och ni andra era! Läxa inte upp henne för det! Min katt smet ut och blev påsatt, hon kunde tydligen öppna fönster... Ska ni skälla på mig med för att jag är oansvarig???? Kan tillägga att båda hennes ungar idag är kastrerade, id märkta och vaccinerade och bor i jättebra hem. Dessutom, om ts katt nu skulle få 8 kattungar, vilket jag inte tror, sällan det blir så många... Vem har sagt att man kastrerar alla på en gång? Hon kanske har planerat att hålla dem inne tills de blir kastrerade allihopa? Håll er till era egna katter och låt ts göra som hon vill!!! Hon tar ju ansvar, hon har ju inte planerat att slänga ut son dräktiga hona och låta henne föda ungarna ute, eller hur??? Lycka till ts och skit i alla negativa människor!!!

Tack!:)
  • Kajsalannestad1
    Guldbarb skrev 2013-04-20 07:51:23 följande:
    Om man skulle kastrera "varenda" huskatt så alla har ett hem då kan man ta upp huskatts avel på en seriös nivå. Eftersom dina ungar blir eftertraktade antar jag att du även kommer hänvisa till katthem? Är tanken nu att ha honan inne tills hon föder och minst 12 veckor efter?

Det är väl klart att jag håller katten inne? Tror du jag tänker släppa ut henne så hon får föda ute så hennes ungar kan frysa ihjäl? Lustigt att ni tror att jag är en så efterbliven människa baserat på en tråd (y)
  • Kajsalannestad1
    Anders 150 skrev 2013-04-20 03:39:09 följande:
    men ja har inga katter . hur verkar katten för övrigt?

humör och så 

Katten är glad och nöjd, äter mycket och gosar mycket, blank och fin i pälsen och är väldigt sällskaplig
  • Kajsalannestad1
    Emma 117 skrev 2013-04-20 04:59:36 följande:
    Herregud vad alla är elaka och hatar i detta underbara forum... Ska Ts åka till vet och avliva kissen istället då?? så kanske ni sover bättre om nätterna, när ni vet att det finns ialf en "smutsig huskatt" mindre? För Ts är ju helt körd som ens har katt.. Min katt gick på P-piller i väntan på kastrering men försvann i två veckor och när hon kom tbx va hon dräktig! "Omg" ellerhur! Alla 6 kattungar har det jätte bra i sina nya hem och katt mamman har det jätte bra här hemma med en utav sina ungar kvar. Gud vad oansvarig jag är!! Sluta tracka ner på människor, blir faan mörkrädd av all jävla nätmobbning som cirkulerar på Familjelivs hemsida! Lycka till TS :)

Ja all denna nätmobbning börjar bli tröttsamt ! Frågan är om nån skulle trycka ner mig pga detta på det här sätter i verkliga livet ;)
  • Kajsalannestad1
    Essence skrev 2013-04-20 10:51:04 följande:
    Herregud vilken förbannad hets... Ska vi sluta föda barn också då med tanke på alla föräldralösa barn runt om i världen?

Grattis TS, vad underbart mysigt att få välkomna små kattbebisar snart! Hoppas allt går bra för mamma katt.

Hon kanske gräver ner sig bland dina kläder för att hon känner sig trygg där? Prova att ha på dig en tröja som du har tröttat på, en hel dag, och lägg den sen i ett mörkt hörn i en korg eller låda av något slag. Hon vill säkert bädda ner bebisarna där sen. Lycka till!    

Jag håller med dig helt!

Jag är verkligen inte ledsen över dom små kissarna och välkomnar dom med öppna armar.

För mig är alla djur lika mycket värda, oavsett hur dom blir till!

Jag ska testa att ha nån tröja på mig som du säger :) jag har en tom garderob här hemma som jag skulle kunna lägga in en låda med lite av mina kläder i, det borde väl funka?:)
  • Kajsalannestad1
    Lilia skrev 2013-04-20 10:56:55 följande:
    Problemet är att du inte tar samma ansvar som en raskattägare. Du har inte nogrannt valt ut hanen, du har inte kollat sjukdomar, inte ens blodgrupp har du kollat.

Men suck!

Se till att du kollar dna och släktforskar kring din partner som du ska ha barn med!

Vad gäller blodgrupp så frågade jag veterinären idag och det var verkligen inte hela världen om man inte ville avla.

Jag tycker att människor har gått för långt med avel och bestämmer allt över djuren, sluta leka Gud! Om du nu ska fortsätta greja med just din ras så gör det, men lämna andra katt ägare ifred! Jag är inte ett dugg intresserad av att veta vad du tycker är bäst för världen och dess djurarter.

För mig är min huskatt värd minst lika mycket som dina katter!
  • Kajsalannestad1
    Essence skrev 2013-04-20 10:59:37 följande:
    Andra katter har också rätt till liv. Jag skiter fullständigt i raskatter, jag fullkomligt älskar min blandraskatt som jag adopterade från katthemmet. Jag är glad att hennes föräldrar träffades ute och parade sig utan matte och husse hade någon aning.

Jag håller med dig! Hade inte föräldrarna till min katt parat sig ab en slump så hade jag ju inte fått henne!

Jag älskar den katten som en familjemedlem och skulle aldrig välja bort henne för en annan "bättre" katt!
  • Kajsalannestad1
    Essence skrev 2013-04-20 14:15:16 följande:
    Underbart. =)

Vår katt är verkligen en familjemedlem. Hon fullkomligt älskar vår sexåriga dotter, de går och lägger sig tillsammans varje kväll. Där ligger hon kvar en timme och vaktar dottern och ser till att hon sover tungt, sen kommer hon ut i vardagsrummet och kryper upp hos mig eller min man. Hon jamar snällt vid balkongdörren när hon vill ut och titta på fåglar, och hon slår med tassen på handtaget när hon vill in. Hon vill alltid ha sällskap när hon äter. Hon säger inte ett ord när jag borstar henne eller klipper hennes klor. Hon spinner näst intill jämt. Hon är verkligen en katt med personlighet och hjärta. Tacka gudarna för att det finns blandraser.   

Åh va härlig kissen låter :)

Min lilla kisse är också väldigt sällskaplig, ligger gärna på axeln och sover när jag går runt och städar :p

Kommer jämt upp i knät när vi tittar på tv och slänger sig ner på rygg med tassarna i vädret och vill bli kliad i magen. När våra närmsta vänner är här med sina barn så är hon inte ett dugg skygg utan gosar gärna med barnen och busar försiktigt, hon har ett otroligt tålamod.

När katterna lyfter upp henne så kurrar hon och hänger bara som en slapp handduk och blir inte alla sur trots att barnen kan vara ganska på och jobbiga :)

Hon har så bra temperament och välkomnar både andra katter och hundar utan problem, nya människor hoppar hon upp i knät på direkt och alla våra vänner avgudar henne!
  • Kajsalannestad1
    Essence skrev 2013-04-20 14:28:44 följande:
    Det låter som en perfekt katt att vilja ha kattungar av. Hoppas hennes ungar får hennes personlighet.

När barnen lyfter henne menar jag ju givetvis :)

Ja hon är helt underbar och veterinären var imponerad över hennes fina päls och hennes struktur när vi var där, han ropade in sina kollegor så att dom fick titta på henne :p

Jag hoppas att hon får lika Goa ungar men det tror jag verkligen att hon får :) nu ser jag fram emot dom små och ska förbereda allting för kissen så hon känner sig trygg :)
  • Kajsalannestad1
    Essence skrev 2013-04-20 14:39:16 följande:
    Googla lite på det, det finns säkert massvis med tips på hur man kan hjälpa mamma katt inför födandet. Men jag vet att de vill gå undan lite, gärna i ett hörn eller under en möbel. Min väns katt samlade massor med strumpor i ett hörn under sängen där hon sen fick sina små bebisar. Om din katt tycker om dina kläder så får du offra dig och donera några till henne som hon får gosa in sig och sina bebisar i. =)

Haha ja :) jag ska försöka få henne att ta en annan garderob bara xD för just nu har hon ockuperat min och helst några hyllor upp också, jag ska försöka få henne att acceptera markhöjd i en annan garderob som står tom :)
  • Kajsalannestad1

Men herregud! Vart tog lika värde vägen i den här världen? Jag blir mörkrädd när jag läsar allt detta hat pga att jag vill ta en kull på min katt.

Jag skulle ju inte göra det om jag inte visste att jag hade fina och mogna människor som väntar på hennes ungar! På vilket sätt är det oansvarigt? Ni som avlar gör ju så.

Men bara för att det är en huskatt så är det fult av mig att inte hämta en på ett katthem istället. Jag har 8 personer som uttryckligen sagt att dom vill ha en unge från min katt och det är inga oseriösa människor vi pratar om nu.

Va inte så snabba på att döma innan ni tittat er själva i spegeln, om ni nu vill "göra huskatten mer exklusiv" genom att minska antalet, hämta då en katt själva på katthem istället för att avla raskatter?

Att det kan hinnas så mycket hat och mobbare över en jävla skärm hade jag ingen aning om!

• Kajsalannestad1

Dessutom så är som sagt mina två nuvarande katter "hittekatter" den ena hittade jag utslängd i en snöstorm.

Vi har alltid haft hittekatter och jag har själv hjälpt till att hitta bra hem åt många hemlösa katter.

Men nu ville jag ta en kull på min underbara katt och behålla en unge och då är jag en fruktansvärt oansvarig människa.

Men innan ni skaffar barn så se fan till att adoptera för tänk på dom stackars barnen som inte har något hem, svälter ihjäl, fryser ihjäl eller säljs som sexslavar. Dom är det ingen som tänker på när man skaffar barn!

Va som sagt inte så snabba med att döma andra.

Nu tänker jag inte lägga ner mer tid på detta hatet, det spelar fan ingen roll vad man än gör för i slutändan är det alltid någon som står med pekpinnen och är bättre.

• Kajsalannestad1
    aldrigmer skrev 2013-04-22 12:58:56 följande:
    Ja ja, jag ger upp. Jag är en hemsk människa. TS är med all sannorlikhet en hemsk människa. Mina bondkatter är fruktansvärt vanskötta med mask och kattleukemi......mina fröknar får juvertumörer och egentligen skulle jag sättas under förmyndare.

Fortsätt slå er för bröstet. Jag förstår ert engagemang och det är lovvärt. Vad jag ville var en gnutta förståelse för oss som vill ha kattungar någon enstaka gång, lite vänlig ton, lite mindre hätsk "jag kan och vet bäst" från en del här. Mjau och hej från mej.  

Vissa människor är det inte värt att diskutera med tyvärr, det är som att springa in i en betongvägg och hoppas på att en dörr ska stå där i nästa stund.

Men tack för att du i alla fall inser att jag inte är en hemsk människa som kommer låta min katt föda sina ungar ute och skita i både ungar och mamma.

För att svara på några frågor:

Jag har inte släppt ut min katt sen jag skrev denna tråd.

Jag har råd att vaccinera mina katter och jag tänker inte slänga ut dom på gatan.

Jag har ansvarsfulla hem som längtar efter ungar från min katt (5 utav dessa hem har katter från katthem redan men vill specifikt ha en från min katt)

Nej jag vet inte vem hanen är men jag väljer att låta naturen ha sin gång, som det bör vara och ligger inte direkt och oroar ihjäl mig över att det ska vara något fel på ungarna.

Djur och natur har klarat sig så bra utan att vi lägger oss i innan så varför skulle detta vara jordens undergång?

Var istället glad över att olika människosläkten parade sig och fick "inavel" så att just homo sapiens blev till.

Om ni som har raskatter nu är så upprörda över detta så föreslår jag att ni slutar avla era katter helt och tar hand om huskatter istället.

Hatiska och bittra människor orkar jag inte med och jag hoppas verkligen ni finner en hobby eller gör någonting vettigt med era liv istället för att nätmobba

Ha en fortsatt trevlig dag.
  • Kajsalannestad1
    IceJossan skrev 2013-04-22 14:37:22 följande:
    Jag vet inte om detta har skrivits redan, isf ber jag om ursäkt för upprepning: Det är oerhört bra om du har mjölkersättning hemma tills när ungarna ska födas! KMR på Apoteket är dyr men bäst. Royal Canin finns på djuraffärer. Den för valpar har samma innehåll som den för kattungar men den för valpar är billigare. Det är vanligt att en eller flera av ungarna måste stödmatas av olika anledningar och då är det bråttom. Om mamman och pappan har olika blodgrupper så kommer ungarna att dö inom kort om de får dia de första 24 timmarna. Det är inte jättevanligt men händer titt som tätt :( Så var beredd! Lycka till.

Tack för tipset :) jag köpte royal Canin igår för kattungar så jag är beredd :)
  • Kajsalannestad1
    intetnyttpåplusfronten skrev 2013-04-22 14:45:22 följande:
    Vad kul med kattungar! Nu behöver du inte fundera mer på om du ska kastrera henne eller om du ska ha en kull först, ödet bestämde åt dig ;)

Lägg gärna in en bild eller tala om när ungarna kommit :D

Och skit i alla besserwissrar :) 

Ja jag tycker det känns jätte roligt nu och jag lägger självklart in bilder när bebisarna är här :)

Tack för stödet :)
Svar på tråden Varför bäddar katten?