• Anonym (TS)

När man inte riktigt har råd med sitt djur. . .

Jag är en ensam mamma, arbetslös och jag lever med en treåring och en hund. Vi lever på existensminium. Jag tycker att det är så jobbigt att känna att jag inte har råd med mina små ordentligt, men jag vet inte riktigt vd jag kan göra. Hunden kostar i fasta kostnader 4-500 / mån.

För ett tag sedan såg jag att hunden såg lite smutsig ut i örat. Hon visade inga tecken på besvär, så jag valde att avvakta och se om det gick över. I går morse for hon dock ut ur sin hundkoja på morgonen, skakade på huvudet och petade mot örat med tassen. När jag tittade såg det direkt kladdigt ut och jag fick ringa veterinär. Kalaset gick på 1000 kr den här månaden och det kommer 500 nästa månad. Pengar jag inte har. . Vi får leva på fiskpinnar och potatismos hela månaden för att få ihop det. Inga nöjen, inga kläder.

Den här månaden skulle jag ha betalat en resa till Astid Lindgrens värld till sonen. Det är Svenska kyrkan som anordnar för församlingens (fattiga) barn, men nu vet jag inte om vi kan åka. Synd, för han får inte mycket nöjen.

Jag har ständigt dåligt samvete för jag känner mig både som en dålig mamma och dålig hundägare, men jag lyckas liksom inte ändra situationen. Jag älskar min hund förskräckligt mycket och jag kan inte förmå mig att sälja henne. Dessutom lever jag på hoppet att det snart blir bättre, snart får jag jobb, snart får jag jobb. . .

Hur hade ni gjort?
    Fler i samma sits?           

• Svar på tråden När man inte riktigt har råd med sitt djur. . .
  • Anonym (TS)
    Anonym skrev 2013-04-19 11:34:42 följande:
    kolla runt på internet, ring runt till olika försäkringsbolag(hundförsäkringen alltså) o kolla om du kan få ner kostnaderna på ngt vis. kolla på foder om de finns möjligheter att skära ner på hundmat kostnaderna.

Jag gjorde det, men eftersom det har visat sig att hon har två mefödda fel (ett fel på halsen som inte ger symtom nu, men kan göra det när hon blir äldre + ett lättre höftfel) så får jag undantag för dessa saker om jag nytecknar. De på If rådde mig till och med att inte byta till dem, utan ha kvar Agria. Hundmaten kostar högst någon hundring i månaden eftersom hon är så liten.
  • Anonym (hjälpredan)

Hej TS,

här kommer några tips jag tycker är väl värda att tänka efter:

- Bor du i en lägenhet? Sök en mindre, billigare.
    - Har du bostadsbidrag? Om inte, skaffa det.
    - Gör upp en matlista med vad ni ska äta för två veckor framöver och handla därefter. Potatis, morötter och grönsaker är billigt och kan ätas många dagar i rad, blodpudding finns, korv brukar vara på rabatt ganska ofta och tomatsås kostar heller inte speciellt mycket, inte heller burkchampinjoner som hjälper till att dryga ut det mesta. Gör wok, potatis med stekt korv, potatisklyftor med grönsaker i ugnen, handla när det är rea. Matvete är som ris men mycket nyttigare och billigare (och godare). Kom ihåg att fet mat håller dig mätt längre.
    - Drick vatten till maten, laga matlådor även om du inte har ett jobb - ät gårdagens wok till stekt korv dagen efter, allting funkar!
    - Be om hjälp. Har du någon närstående du kan låna pengar av, låt säga, tusen kronor i månaden? Familj eller vänner som vet att du har det svårt? Det är vad vänner är till för.
    - Sök jobb, uppdatera ditt CV och personligt brev och gå till alla butiker/affärer i ditt närområde. Gå in överallt och fråga om de behöver personal! Alltid får man napp någonstans! 

Jag är övertygad om att du redan lever till stor del efter dessa regler, men det skadar inte att lyfta upp. Lycka till  

• spirituality

En tanke bara - och jag ber om ursäkt om det redan har tagits upp i tråden - men jag funderade på resan. Om det är en resa via kyrkan för barn i familjer med lite tuffare ekonom; kan du inte försökta prata med de som är ansvariga för resan, förklara din situation och se om det går att lösa ändå? Kyrkan brukar kunna vara rätt "snälla" och flexibla.

Jag hoppas det löser sig för er med jobb och hund!  

• Virriga Vera
    Anonym (TS) skrev 2013-04-19 11:23:10 följande:
    Tack för ett bra inlägg!

Pappan finns i bilden, men även om han har ganska hög lön så får han aldrig heltid och det blir därför inte så mycket kvar. Företaget han jobbar för ställer helt orimliga krav på heltidsanställda, så jag förstår att han jobbar kvar som han gör. Han ger saker till sonen, absolut, men han har inte så jättemycket.

Hunden är försäkrad i Agria. Ett tag funderade jag på att säga upp försäkringen och chansa bara nu när jag är arbetslös, men det går nog inte. Dels skulle något skit bara hända om jag gjorde det och dels skulle hon få en massa undantag när jag teckande om den (det har upptäcks fel sedan den teckandes vid födseln).

Jag har funderat mycket på att omplacera henne för begränsad tid, jag ska nog till och med höra mig för. Jag har väl varit lite naiv i min tro att det rätta jobbet SNART ska dyka upp och inte varit riktigt realistisk.

Det är väl det att jag vill inte göra mig av med hunden utan att veta VAD det är jag ska köpa för den där 500-ingen istället. VAD skulle jag köpa till sonen istället, behöver han det och får vi mer livskvalitét av det? Liksom.

Varför måste du veta VAD du skall köpa för den 500 ingen som du får över? Spara undan den i en buffert så att du är bättre förberedd när något händer, så att du slipper ha ont i magen för att du måste välja den ena framför den andre.
  • Anonym (Jobba)

Jag skulle inte sälja hunden, som många här tycker. Jag förstår att den är en familjemedlem för dig. Men se om någon annan kan ta hand om den en tid, och sök jobb. Vill inte låta sur och elak nu, men man får inget jobb om man inte söker. Det kommer liksom inte och ringer på dörren av sig själv. Vad som helst för jobb är bättre än inget alls, så sök alla jobb du hittar! Lycka till

• Gumsegumsan
    Amidina skrev 2013-04-19 09:21:58 följande:
    Man behöver inte spendera en massa pengar för att ha det bra, det är ett jävla hittepå att ungar ska ha en massa kostsamma nöjen. Jag klarade mig alldeles utmärkt utan att hela tiden åka på resor eller få en massa nya grejer hela tiden. Jag hade ju en hund istället!

TS, söker du jobb för fullt? Har du fått riktig hjälp med det eller bara genom arbetsförmedlingen?
    PMa gärna mig om du vill ha tips och hjälp! 

lite skillnad på att prioritera bort resor och nya prylar till förmån för en hund, men i ts fall verkar det liksom inte finnas något onödigt att prioritera bort. Hon verkar helt enkelt inte ha råd med en hund.

Ts, jag vet hur fäst man är vid djur, men utifrån vad jag förstår så är nog ända lösningen att sälja hunden för allas bästa. Att pga ekonomiska skäl välja att avvakta när man misstänker sjukdomstillstånd hos hunden är lite av en varningssignal tycker jag. Nu kostade ju detta veterinärbesöket 1500 kr om jag tolkar det rätt? Vad händer nästa gång om det sticker iväg mer? En försäkring täcker inte allt. (Om nu hunden ens är försäkrad? I så fall är det också pengar för dig att spara om du säljer)

Andra alternativ är ju som någon skrev i början av tråden, att någon vänlig människa hjälper dig med hunden tillsvidare. 
  • Gumsegumsan
    Anonym (Jobba) skrev 2013-04-19 11:55:38 följande:
    Jag skulle inte sälja hunden, som många här tycker. Jag förstår att den är en familjemedlem för dig. Men se om någon annan kan ta hand om den en tid, och sök jobb. Vill inte låta sur och elak nu, men man får inget jobb om man inte söker. Det kommer liksom inte och ringer på dörren av sig själv. Vad som helst för jobb är bättre än inget alls, så sök alla jobb du hittar! Lycka till

självklart är den en familjemedlem, men inte av den typ som ingår i vårt sociala skyddsnät. Samhället betalar inte för husdjur och hunden ligger redan på 400-500 kr per månad, pengar som ts inte verkar ha.

Pratar vi sjukvård för hunden, förutom årliga vaccinationer etc, så kostar den ännu mer. En sjukvård som inte samhället heller bekostar. 

Man måste ju se lite realistiskt på saken också och ibland tvingas man göra sånt man inte vill. Prio ett är ju barnet, men även hundens bästa måste komma i första hand. 
  • Anonym (M)
    Anonym (TS) skrev 2013-04-19 08:17:38 följande:
    Jag är en ensam mamma, arbetslös och jag lever med en treåring och en hund. Vi lever på existensminium. Jag tycker att det är så jobbigt att känna att jag inte har råd med mina små ordentligt, men jag vet inte riktigt vd jag kan göra. Hunden kostar i fasta kostnader 4-500 / mån.

För ett tag sedan såg jag att hunden såg lite smutsig ut i örat. Hon visade inga tecken på besvär, så jag valde att avvakta och se om det gick över. I går morse for hon dock ut ur sin hundkoja på morgonen, skakade på huvudet och petade mot örat med tassen. När jag tittade såg det direkt kladdigt ut och jag fick ringa veterinär. Kalaset gick på 1000 kr den här månaden och det kommer 500 nästa månad. Pengar jag inte har. . Vi får leva på fiskpinnar och potatismos hela månaden för att få ihop det. Inga nöjen, inga kläder.

Den här månaden skulle jag ha betalat en resa till Astid Lindgrens värld till sonen. Det är Svenska kyrkan som anordnar för församlingens (fattiga) barn, men nu vet jag inte om vi kan åka. Synd, för han får inte mycket nöjen.

Jag har ständigt dåligt samvete för jag känner mig både som en dålig mamma och dålig hundägare, men jag lyckas liksom inte ändra situationen. Jag älskar min hund förskräckligt mycket och jag kan inte förmå mig att sälja henne. Dessutom lever jag på hoppet att det snart blir bättre, snart får jag jobb, snart får jag jobb. . .

Hur hade ni gjort?
    Fler i samma sits?           
    Det finns utmärkta saker att köpa på apotek som du kan ha hemma och ta hand om själv då hunden får såna saker, jag har en hund som har lite då och då så i öronen.

Spola med öronskölj ( finns olika sorter för ca 100 kr ) räcker massor med gånger!

Be en veterinär ( privat ) skriva ut antibiotika , betapred och örondroppar mot infl. Finns många som kan hjälpa dig skriva ut recept utan att ta betalt det finns även många pensionerade som kan hjälpa dig med annat gratis, bara för de är snälla och djurvänliga :) Jag vet 2 st i Täby området i Stockholm.

Jag har alltid de sakerna hemme, billiga hjälpmedel men jävligt dyra veterinär grejjer.

Antibiotika if hunden blir sjuk inflammation hals osv. Örondroppar att köra en kur med då det blir klet. betapred att blåsa ur vid ex getingstick.
    jag köper vov färsk fryst mat billig och extremt bra!

Jag har ingen försäkring då jag känner att det är dyrare i slutändan eftersom självrisken är så hög.och blir hunden allvarligt sjuk så täcker den bara själva sökande efter sjukdom ej behandlingen.

Och blir min hund så pass sjuk så är det avlivning som gäller hursom för jag skulle inte ha en hund som kräver konstant medicinering o dyl..

Och till sist ; Måste ni ha hund, känns det verkligen nödvändigt ?  

• fjonkelina

Du undrar nu vad du ska köpa för 500-lappen som hunden annars kostar varje månad....Är det så att pengarna brinner i fickan om dom finns där eller? Du ska väl precis som vi andra,köpa höst-skor,vinterkläder,födelsedagspresent,julklappar,eventuella mediciner m.m Lär ju finnas behov av den 500lappen hos dig så som du beskriver din ekonomi så SPARA den slanten istället. Om du idag inte har råd med en sub. resa hos kyrkan så är det väl ett faktum att du inte har ekonomi till extravaganta utgifter så som husdjur. 

Egentligen ser jag ut som Modesty Blaise.........................................
  • Anonym (ej hundvän)
    Anonym (TS) skrev 2013-04-19 10:12:02 följande:

Frågan är VAD det är jag prioriterar bort med sonen förutom nöjen, och den STORA frågan är behöver han dem?
    Här är den viktiga frågan, vad är det för något sonen skulle få av de 500kr som han inte får idag. Jag tycker du har helt rätt fokus. Vad behöver din son bäst, dyra resor och nöjen eller en hund.

Kan också säga att jag gillar inte hundar speciellt, pga allergier i släkt kan vi ingen hund ha, men min lilla dotter skulle bli överlycklig av en hund. Tänk hur mycket roligt ni kan ha med hunden. En treåring får mest ut av nöjen i närområdet tror jag, kasta boll med hunden, gunga, klättra, sparka boll, gå till badhuset med en kompis, picnick, cykelturer, nåt besök på en stor lekplats med gungor och klätterställningar. TID med sina föräldrar. Jag har alltså verkligt god ekonomi och när våra barn var små var vi helt ense om att besök på djurpark gjorde vi för att vi ville dit, inte för barnens skull. Om det är så att hunden kostar så du inte har råd med en trehjuling eller en cykel några år framöver, sonen inte får bjuda hem en kompis på fika, aldrig får gå på badhus fast han ber om det, ja då kanske du bör fundera på att prioritera om.
Svar på tråden När man inte riktigt har råd med sitt djur. . .