Ano Nymast skrev 2013-04-20 23:37:40 följande:
Men det är ju vad Fru Mamma är inne på: så länge man inte fått tillbaka mensen så funkar det som "preventivmedel", men grejen är ju att du vet ju inte om du tillhör dem som får tillbaka mensen inom 2-3 månader efter förlossningen eller långt efter.
Sen är ju mensen ett tecken på att man redan "missat" ett tillfälle att bli gravid, så det är ett osäkert sätt om man inte vill bli gravid.
Jag helammade bägge mina och fick tillbaka mensen inom 3 månader efter förlossningarna.
Jag har kompisar som flaskmatat och fått tillbaka mensen 9-10 månader efter förlossningen.
Fru Mamma skrev att siffran 1-2% var "påhittad" och "tagen ur luften". Det var därför jag länkade till Läkemedelsverket hemsida, för att visa var jag hade hittat siffran. Sen är det naturligtvis upp till var och en att tro på antingen Fru Mamma eller LMV.

Bara det att jag tycker det är lite fräckt att komma och påstå att jag hittat på en siffra, utan att ha några belägg för det.
Nej, jag kan inte veta hur snabbt just jag kommer att få tillbaka mensen, oavsett statistik. Självklart skulle jag aldrig ta risken om jag inte vill bli gravid.
Intressant vändning i tråden då den kom att handla om preventivmetoder när jag skrivit att jag gärna vill bli gravid, men jaja.