• säkerhetförst

Hur göra vit textil, vit?

Vita lakan, örngott, handdukar, T-shirts, you name it, blir tamefan aldrig vita igen. Speciellt lakanen, jag flagnar sjukt mycket hud verkar det som och det sitter. Hittills har jag kört tvätten i 30 c och haft i bara klorin i tvättmedelsfacket men fläckarna är kvar.

Hur gör ni? Vill helst ha tips på hur jag gör det i tvättmaskin, har delad tvättstuga och har inte möjligheten att lägga allting i en hink med klorin, utan vill ha tips på hur jag ska göra i maskin.

• Svar på tråden Hur göra vit textil, vit?
  • mucklas

Remol; ska användas tillsammans med tvättmedel i pulverform, instruktioner finns på förpackningen. Bleker och avfärgar, finns det dekor i annan färg riskerar du att få den blekt.

• Purpurbräcka

Att tvätta varmt kan funka. Min sambos lakan såg förjävliga ut när vi flyttade ihop, men efter några 90-graderstvättar och många 70-graderstvättar med vanligt vittvättmedel så börjar de se helt okej ut.

Men det har du kanske redan provat?

• säkerhetförst
    Purpurbräcka skrev 2013-04-20 15:18:23 följande:
    Att tvätta varmt kan funka. Min sambos lakan såg förjävliga ut när vi flyttade ihop, men efter några 90-graderstvättar och många 70-graderstvättar med vanligt vittvättmedel så börjar de se helt okej ut.

Men det har du kanske redan provat?
    Nej. Av den anledningen att jag är rädd att lakan osv krymper och istället inte passar :O

Rambol, ok, ska kolla upp det

TACK!
  • Nyfikna72
    Jespis skrev 2013-04-20 18:24:03 följande:
    Lakan krymper inte i 90 grader - jag kör våra i 90 ibland för att maskinen mår bra av det och våra lakan är vita och fina. Och bakteriefria!

Ojdå vad lider ni av då som har bakterier som ni måste tvätta ihjäl?
  • Jespis

4,5-åringen kom hem med springmask - vill lova att vi städat och tvättat som galningar efter det!

• Jespis

Och i tvättmaskinen kan det bli tillväxt av bakterier om man tvättar i låga temperaturer enbart - ren tvätt kan börja lukta surt. Kör en tvätt i 90 grader och problemet är löst.

• Purpurbräcka
    säkerhetförst skrev 2013-04-20 18:21:35 följande:
    Nej. Av den anledningen att jag är rädd att lakan osv krymper och istället inte passar :O

TACK!
    Bomull krymper ju inte alls på samma sätt som ull gör om man tvättar det för varmt, men visst kan det bli lite mindre. Själv har jag aldrig upplevt att ett lakan eller en t-shirt inte passat för att det krympt i tvätten, men det beror såklart på hur noga det är med storleken.
  • Dr Mupp

Tvätta i 60-90 grader så hålls de vita.

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Nyfikna72

Lakan är väl dessutom tvättade från fabrik så det de krymper har de nog redan gjort

• Stormorsan
    säkerhetförst skrev 2013-04-20 18:21:35 följande:

TACK!

Vänta nu, lakan är tillverkade med krympmån därför att bomullstextiler ska tvättas i 60 grader om de är kulörta och 90 grader om de är vita.

Vittvättmedel innehåller ett blekmedel som inte aktiveras förrän temperaturen uppnår 90 grader.  

Bländande vita lakan får du om du kör klorin som förtvättmedel och vittvättmedel och 90 grader i huvudtvätten.

Jag har tvättat lakan i 60/90 grader hela mitt liv och aldrig fått lakan som krympt så att de inte passar.      
  • säkerhetförst
    Stormorsan skrev 2013-04-20 21:23:39 följande:

Vänta nu, lakan är tillverkade med krympmån därför att bomullstextiler ska tvättas i 60 grader om de är kulörta och 90 grader om de är vita.

Vittvättmedel innehåller ett blekmedel som inte aktiveras förrän temperaturen uppnår 90 grader.  

Bländande vita lakan får du om du kör klorin som förtvättmedel och vittvättmedel och 90 grader i huvudtvätten.

Jag har tvättat lakan i 60/90 grader hela mitt liv och aldrig fått lakan som krympt så att de inte passar.      
    Ok vi pratar om lakan, men jag sover ju så klart även med örngott och påslakan...
  • Purpurbräcka
    säkerhetförst skrev 2013-04-21 10:14:25 följande:
    Ok vi pratar om lakan, men jag sover ju så klart även med örngott och påslakan...
    Påslakan är väl också lakan? Och jag tror att de flesta brukar räkna in även örngott i begreppet, i alla fall i tvättsammanhang.
  • Stormorsan
    säkerhetförst skrev 2013-04-21 10:14:25 följande:

OK kan alla som varit med om påslakan och örngott som krympt så att dom inte längre passar till kuddar och täcken räcka upp en hand.

Påslakan och örngott är ju tillverkade av samma material som underlakan dvs 100 % bomull så är precis de samma. 

Om du inte tror på svaren här så gå in på hemsidor som säljer sängkläder och leta efter tvättråd eller på tvättmedelsbolagens hemsidor t ex Viadirekt.    
  • Dr Mupp

Jag menade såklart även påslakan och örngott när jag pratade om lakan. Allt körs i 60-90 grader. Ett lakan har krymt, det var ett asbilligt skitlakan från jysk. Det var så glesvävt att man kunde se igenom det. Alla andra lakan oavsett var de kommer ifrån håller för att köra i 60-90 grader. 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
Svar på tråden Hur göra vit textil, vit?