Inlägg från: säkerhetförst |Visa alla inlägg
  • säkerhetförst

Hur göra vit textil, vit?

Vita lakan, örngott, handdukar, T-shirts, you name it, blir tamefan aldrig vita igen. Speciellt lakanen, jag flagnar sjukt mycket hud verkar det som och det sitter. Hittills har jag kört tvätten i 30 c och haft i bara klorin i tvättmedelsfacket men fläckarna är kvar.

Hur gör ni? Vill helst ha tips på hur jag gör det i tvättmaskin, har delad tvättstuga och har inte möjligheten att lägga allting i en hink med klorin, utan vill ha tips på hur jag ska göra i maskin.

• Svar på tråden Hur göra vit textil, vit?
  • säkerhetförst
    Purpurbräcka skrev 2013-04-20 15:18:23 följande:
    Att tvätta varmt kan funka. Min sambos lakan såg förjävliga ut när vi flyttade ihop, men efter några 90-graderstvättar och många 70-graderstvättar med vanligt vittvättmedel så börjar de se helt okej ut.

Men det har du kanske redan provat?
    Nej. Av den anledningen att jag är rädd att lakan osv krymper och istället inte passar :O

Rambol, ok, ska kolla upp det

TACK!
  • säkerhetförst
    Stormorsan skrev 2013-04-20 21:23:39 följande:

Vänta nu, lakan är tillverkade med krympmån därför att bomullstextiler ska tvättas i 60 grader om de är kulörta och 90 grader om de är vita.

Vittvättmedel innehåller ett blekmedel som inte aktiveras förrän temperaturen uppnår 90 grader.  

Bländande vita lakan får du om du kör klorin som förtvättmedel och vittvättmedel och 90 grader i huvudtvätten.

Jag har tvättat lakan i 60/90 grader hela mitt liv och aldrig fått lakan som krympt så att de inte passar.      
    Ok vi pratar om lakan, men jag sover ju så klart även med örngott och påslakan...
Svar på tråden Hur göra vit textil, vit?