• Trollet7801

Adoptera från Ryssland

Hej!

Efter papper skickade hit och dit är våra papper äntligen registrerade i Ryssland. Våra papper finns i Archangelsk. Nu vet vi var dom bor! Vi står i kö för att adoptera ett syskonpar så nu äe det bara att vänta igen.....Visst blir man trött på allt väntande. Förhoppningsvis ska det väll börja röra på sig snart. BFA har bytt kontaktperson där och de har även gjort om organisationen från att matcha barn eftersom till att matcha många på samma gång. Hoppas de kommer igång snart för de på BFA hade hört att de skulle ha matchningar en gång i månaden men vi får väll se.

• Svar på tråden Adoptera från Ryssland
  • AnnaLo

Hej Rebecka:)
    Ja så tänker vi oxå... Att det är ett perfekt sätt att lära känna kulturen o landet. Den familj som hämtade sitt barn senast från vår region hade fått träffa sitt barn vid flera tillfällen under den tiden. Så hoppas vi oxå har den turen:)
    Vad har du mer för bra tips? Jag tänker samla ihop lite barnkläder från mina vänner o ta med mig till barnhemmet. Plus att jag läste någonstans att barnhemmen uppskattar förbrukningsmaterial i form av kritor, målarsaker osv. Vad tror du?

• HOBBE49
    AnnaLo skrev 2013-09-11 21:12:59 följande:
    Va skönt att ha allt sådant klart:) vet ni i vilken region ni hamnar i? Skönt nu är de första gjort för er:)
    Vi väntar och väntar... Som de ser ut nu så är de fortfarande stop i Kaliningrad, så vi väntar på att de ska öppna upp allt igen.
    Tänker mycket på hela händelseförloppet nu. Hoppas på att man har möjlighet att träffa barnet mellan andra och tredje resan så man kan stanna kvar. Hur tänker ni kring det. Tror ni att ni stannar? Vi tänker att man kan ta ut dubbla föräldrardagar då:)
    Du kan inte ta ut föräldradagar så länge du inta har barnet i din vård. Eller har reglerna ändrats? Kan vara bra att veta... Så fort ni har barnet hos er (dokumenterat) kan fldagar plockas ut!
  • Rebecka47

AnnaLo: Ta gärna med prylar till barnhemmet. Om det är begagnade prylar/kläder/leksaker så var noga med att det är helt, rent och snyggt. De tar lätt illa upp om det SER begagnat ut. Inte urtvättat och slitet. Glöm gosedjur och andra tygleksaker (man ska kunna torka av leksakerna - inte behöva tvätta i tvättmaskin).

Ett tips till alla är att inte ge något personligt till ert barn (om ni inte tar gåvan med er hem igen) eftersom allt som lämnas används av alla barnen. Ni får det inte med er hem tillsammans med barnet eftersom alla kläder/leksaker är gemensamma. Men givetvis kan man överlämna gåvor och hoppas att ens eget barn får ta del av det till vardags också. Vi skickade julklappar eftersom julen kom mellan det officiella "barnbeskedet" (även om vi inte fick det den vanliga vägen) och första resan. Som tur är hade vi kontakt med en volontär som jobbade med vårt barn och hon skickade film på när han (förvånad och mycket ovant) öppnade presenterna. Jag höll på bryta ihop hemma när jag såg filmerna under julen... men ett otroligt fint minne även om han inte fick med sig hem något av julklapparna. Däremot hoppas jag att de andra barnen fick glädje av dem.

• AnnaLo

Okej då måste vi kolla upp ang föräldrardagar ordentligt. Har nämligen för ni att jag läste det någonstans, att man kan göra så.

Tack för alla tips! Är så kul att få massa tips på allt som kommer hände oss:)

• Rebecka47

AnnaLo: Jag tror också det är svårt att få ut föräldradagar innan barnet övergått officiellt i er vård - dvs efter domen trätt i laga kraft. Jag minns knappt hur vi gjorde. Möjligt vi tog semestern under resan och begärde föräldraledigt från det vi kom hem. Men vi fick inga pengar förrän vi snurrat runt och utfört en massa pappersarbete och fått personnummer på sonen. Men då fick vi det retroaktivt om jag inte minns helt galet.

• AnnaLo

Rebecka47 och hobbe49 det är nog som ni säger med föräldrardagar. Fick för mig att man under sista resan kunde ta ut föräldrardagar. Tyvärr kan inte jag o min man ta ut några semesterdagar då vi arbetar som lärare båda två. Vi får ta tjänstledigt isf. Men kanske har vi tur så att resan hamnar på något lov:)

• fröken3

Hjälp!! Ev stoppas adoptioner till Sverige från Ryssland. Fått meddelande idag från BFA med anledning av att spanska par blivit nekade i domstolarna.

• AnnaLo

Ja vet!!:( känns riktigt surt! Som de verkar nu så har domaren satt stop i vissa regioner och andra har inte bestämt sig än. Men då kan man väl tro att de också kommer säga nej...
    Alltså detta känns förjävligt!! Hur mår ni alla och hur går era tankar??
    Fasen va surt att ha papperna i ett land o nu ev få byta land... Kommer ju ta mycket längre tid:(
    Någon som vet när de räknar med att veta något??

• Rebecka47

Usch vad hemskt! Inte "bara" för er utan för barnen också! Men vi får hoppas att det bara är i vissa regioner och att det bara är spel för galleriet. Förhoppningsvis är det bara för att de vill genomföra förändringar och därmed gör ett kort uppehåll. Minns inte hur länge det var stopp innan de öppnade upp så vi fick adoptera. (Vi trodde Ryssland var kört då).

• AnnaLo

Rebecka47 hur länge va det nerlagt när ni skulle adoptera? Varför låg det nere då?

Svar på tråden Adoptera från Ryssland