• Anonym (Bonusmamma)

5-åring

Vet ni här på FL när "det riktiga pratet" kommer? Jag har ett bonusbarn som är snart 5 år, och kan inte prata rent.
    Det är jätte svårt att höra vad han säger. Enda ord han kan riktigt är Mamma och Pappa.

När slutar man med blöja på natten? Han har fortfarande blöja på nätterna, men inge på dagarna..Jag tycker det är lite sent att ha blöja när man är så pass gammal som han är.

Han är även jätte dålig på att lyssna på vad man säger åt honom, är alla 5-åringar så?
    När pappan eller jag berättar nånting så lyssnar han inte alls..utan "pratar" om nånting annat samtidigt som vi pratar med honom...vad gör man åt det?

Han har även jätte svårt att klä på sig själv, han har kunnat det förrut, men inte nu..alltså byxor,kalsonger å tröja.
    Han har aldrig klätt på sig ytterkläder själv  för det kan han inte..jag har sagt åt pappan att han ska försöka  fixa det själv eftersom jag knappast tror att fröken på skolan hjälper honom...pappan säger inget om det.

Han ska börja i 6-års klass (eller vad det heter) nästa år, och jag är lite orolig eftersom han inte kan prata,inte kan klä på sig själv, inte torka sig efter han har bajsat...

Går det inte bra för honom som han gör då blir han arg och skriker och kastar saker omkring sig och ger upp!

Vad kan jag göra för att han ska klara det mesta själv?

Är lite orolig för honom.

Mamman går inte att prata med, för hon tycker att sonen är ett jobb, och det är så jobbigt att han är med på allt och att han är lite efter. ..så hennes tänker jag inte prata med!

Pappan försöker jag prata med, men utan större framgång.

Hoppas nån här kan ge mig råd, om vad jag ska eller kan göra.

• Svar på tråden 5-åring
  • SIN74

Det låter som ett barn som fått för lite stimulans/uppmuntran att lära sig. Låter som om varken pappan eller mamman är så intresserade av att pusha honom.

Hur är din kontakt med pojken? Tyr han sig till dig? Kan du testa att få honom att prova med kläderna tex?

• Anonym (Bonusmamma)

Min kontakt med honom är väl ganska bra, men han tyr sig väl inte direkt till mig..utan det är mer till pappan.

jag har försökt att få honom att klä av/på sig själv...det funkar ett tag, men sen blir det skrik och gap när det inte blir som han tycker att det ska vara.

• Helsingborg

Oj, 5 år och har fortfarande blöja. Det är jätte sent. Men sen åh andra sidan så är tydligen pojkar svårare att ha med åh göra än flickor. Har själv 2 töser 5,6 år och 1 son på 2 år och töserna var lättade att lära än sonen. Sonen vill inte sitta på potta elr toa. Utan det är blöjan för hans del. Visst han är fortfarande liten men med din bonus son så tycker jag att du skall ta tag i både pappan & mamman. För i 6års gruppen hjälper dom inte barnen att klä sig utan det skall dom kunna göra själv. Så är det iaf här. 

Hoppas du får rätt på han och all lycka till.  

• Helsingborg
    Anonym (Bonusmamma) skrev 2013-04-21 18:04:09 följande:

Min kontakt med honom är väl ganska bra, men han tyr sig väl inte direkt till mig..utan det är mer till pappan.

jag har försökt att få honom att klä av/på sig själv...det funkar ett tag, men sen blir det skrik och gap när det inte blir som han tycker att det ska vara.

Låt han skrika!  :) För kläder skall han ha på sig och dom skall av :)
  • Anonym (Bonusmamma)

Jo, så va det när jag började i 6-års också, kommer jag ihåg. Ingen av fröknarna hjälpte mig eller nån annan i min grupp att klä på sig ytterkläderna...iofs så kunde alla det i min grupp, så det är nog lika överallt skulle jag tro.

Jag ska försöka prata iaf med pappan..mamman vägrar jag att prata med av personliga orsaker.

Tack för att du önskar mig lycka till :)

• SIN74

Ge dig inte, visa att du finns där för honom, att du vill att han ska kunna.

• VIDE MI

Usch låter som föräldrarna skiter fullständigt i honom. Stackars pojk, tur att du bryr dej i hans utveckling.

• Anonym (Bonusmamma)

Vide mi: Jo, men till vilken nytta...När han åker till mamman så har han glömt bort det jag lär honom när han är här....

• Helsingborg
    Anonym (Bonusmamma) skrev 2013-04-21 18:10:39 följande:
    Jo, så va det när jag började i 6-års också, kommer jag ihåg. Ingen av fröknarna hjälpte mig eller nån annan i min grupp att klä på sig ytterkläderna...iofs så kunde alla det i min grupp, så det är nog lika överallt skulle jag tro.

Jag ska försöka prata iaf med pappan..mamman vägrar jag att prata med av personliga orsaker.

Tack för att du önskar mig lycka till :)
    Jo det är nog så över allt. :) Jag har en dotter som sätter skorna på fel fot inte ändrar fröknarna det. Hon måste lära sig själv har dom sagt. Att klä av sig och på sig är väl det första man brukar lära sina barn? Elr jag är ensam med de? Hur skall dom annars klara sig sen? 

Finns ju vissa rutiner i en uppfostran som alla har.
    Läran att klä sig / klä av sig
    Läran att äta med bestick
    Läran att dricka ut mugg/glass m.m. 

Sen tror jag att denna pojken har förlita uppmuntran från föräldrarna. Tråkigt när sådant händer. Men jag hoppas du som extra mamma kan bryta den och få han på fötter och visa att han verkligen kan och vill.. :D 
  • MammaJohanna1

Att han inte kan eller vill klä på och av sig kan helt enkelt bero på att han är bekväm. Fråga på förskolan hur det går för honom med såna saker där. Samma sak med att han inte lyssnar, det kan vara att han inte vill lyssna  

Förstod jag rätt om det är så att pojken har blöja på natten men inte på dagen? På vårt BVC menade de att det inte är något ovanligt med blöja på natten fram till att barnet är sex år. Efter det gör de en utredning för att kolla så att inte problemet är fysiskt, sen finns det hjälp att få. Bryr sig barnet om blöjan? Är han intresserad av att bli torr på natten? Skuld- och skambelägg inte! 

Gällande talet skulle jag vara mer fundersam. Att bara kunna säga mamma och pappa är inte "normalt" vid fem år. Eller kan det vara så att han säger en hel massa saker, men inte talar "rent"? Men återigen, prata med förskolan och BVC.

Har han varit på femårskontroll? Hur fungerar han socialt?

Svar på tråden 5-åring