Inlägg från: MammaJohanna1 |Visa alla inlägg
  • MammaJohanna1

5-åring

Att han inte kan eller vill klä på och av sig kan helt enkelt bero på att han är bekväm. Fråga på förskolan hur det går för honom med såna saker där. Samma sak med att han inte lyssnar, det kan vara att han inte vill lyssna  

Förstod jag rätt om det är så att pojken har blöja på natten men inte på dagen? På vårt BVC menade de att det inte är något ovanligt med blöja på natten fram till att barnet är sex år. Efter det gör de en utredning för att kolla så att inte problemet är fysiskt, sen finns det hjälp att få. Bryr sig barnet om blöjan? Är han intresserad av att bli torr på natten? Skuld- och skambelägg inte! 

Gällande talet skulle jag vara mer fundersam. Att bara kunna säga mamma och pappa är inte "normalt" vid fem år. Eller kan det vara så att han säger en hel massa saker, men inte talar "rent"? Men återigen, prata med förskolan och BVC.

Har han varit på femårskontroll? Hur fungerar han socialt?

• MammaJohanna1
    Anonym (Bonusmamma) skrev 2013-04-21 18:26:33 följande:
    Han kan bara säga mamma å pappa ordentligt..å resten är jätte konstigt..får nästan gissa vad han säger.
    Han har inte ett dugg intresserad av att bli torr på natten, han bryr sig inte alls om blöjan.

Han funkar väl inte alls socialt..barnen på dagis har sagt att dom inte vill vara med honom eftersom dom inte förstår vad han säger..så säger hans kusin också. (Som är lika gammal)
    HAn har inte vart på 5-års kontroll ännu, han fyller 5 år i sommar.
    Jag tycker att du ska prata med förskolepersonalen om vad de har för tankar kring barnet. Imorgon! Sen tycker jag faktiskt att du ska ringa BVC. Om inte annat så för att de ska kunna remittera till logoped så att han får hjälp med att utveckla språket.

Har han napp? Om inte, har han haft och när slutade han med den?  
  • MammaJohanna1
    Anonym (Bonusmamma) skrev 2013-04-21 18:33:47 följande:
    Han har inte napp..han slutade med den innan jag och sambon träffades, för han hade inte napp när vi träffades och det va för ungefär 2 år sen...hans son skulle fylla 3 år det året vi träffades.

Ska ringa till dagiset imorgon och prata med dom, eller om jag åker dit, kanske är bättre?
    Att jag frågade om napp är för att den kan påverka talet om den används för länge.

Om jag var du skulle jag gå till förskolan imorgon och be om att få en tid för samtal för att du är orolig. Du kanske inte kan få prata med någon pedagog på en gång, var förberedd på det  

Har ni haft utvecklingssamtal på förskolan? Har pedagogerna sagt något då? 
  • MammaJohanna1
    Anonym (Bonusmamma) skrev 2013-04-21 18:40:10 följande:

Jag har aldrig varit med på utvecklingsamtal, men de har haft det iaf. Vet inte vad de har pratat om.

Men vad säger pappan? Har ni pratat om barnets dåliga språk och det andra du beskrivit? Är inte han orolig?
  • MammaJohanna1
    BeanBag skrev 2013-04-21 18:50:48 följande:
    Jag kan säga som förskolepersonal att vi får inte prata om ett barn med någon annan än vårdnadshavarna så de kommer inte att ta ett sådant samtal med dig utan att pappan är med. Jag tycker det låter konstigt att det inte har tagits upp från förskolans eller BVC sida tidigare om talet. Redan i 3 årsålder börjar man utreda om barnen pratar dåligt.
    Jag tycker också att det låter märkligt att inte BVC sagt något tidigare. 

Det stämmer säkert att de inte får säga något. Tänkte inte på att ts inte är vårdnadshavare... my bad. 

TS, du kanske kan försöka tala lite förstånd i pappan och skicka iväg honom till förskolan?
Svar på tråden 5-åring