• Ess

5-åring

Anonym (Bonusmamma) skrev 2013-04-21 18:04:09 följande:

Min kontakt med honom är väl ganska bra, men han tyr sig väl inte direkt till mig..utan det är mer till pappan.

jag har försökt att få honom att klä av/på sig själv...det funkar ett tag, men sen blir det skrik och gap när det inte blir som han tycker att det ska vara.

Det där skriket och gapet känner jag igen. Be honom lugnt men bestämt att lugna ner sig och visa vad som blev fel, så att du kan hjälpa honom att rätta till det. Likadant när han blir frustrerad och börjar kasta grejer, det är rätt troligt att det beror på att han inte kan göra sig förstådd.
    Hör han?

När det gäller natten så har Ikea plastade frotte "lakan" de heter "skydda högt" som du sätter närmst madrassen och se ett vanligt lakan över, köp ett par, tre stycken och ett par utav deras billigaste täcken som torkar på nolltid.
    Sen låter ni honom sova utan blöja, för det känns obehagligt att vakna våt.
    Vi gör så på natten att vi bara river av allt och slänger det i badkaret. Byter pyjamas efter att ha torkat av barnet, det går ganska snabbt typ 5-10 min. 

Hoppas du får pappan att inse att han måste agera för att hjälpa sonen, typ kolla hörseln så att inte det sena talet beror på det. Tyvärr så är det inte så mycket du kan göra om föräldrarna säger nej. 
    Du har inga rättigheter att kontakta vc eller bvc, men lyssnar pappan inte på dig så är i så fall en oros anmälan till soc det enda du kan göra. 
  • Ess
    Anonym (Bonusmamma) skrev 2013-04-21 18:58:36 följande:

Hm..jadu..prata förstånd med pappan är nog lika lätt som att prata förstånd med en plastpåse! Iaf som det känns just nu. Men ska försöka prata med honom när å om han blir lite gladare nån gång...oftast när sonen är här så är det jätte svårt att prata med pappan, han blir sur och arg på minsta lilla jag säger, spelar ingen roll VAD jag säger...han blir arg å sur ändå....och blir jag ledsen på pappan, om nånting så blir han jätte arg och sur på mig....
    Jag tycker du kan "hota" pappan med en oros anmälan om han inte gör något. För detta ligger i sonens intresse och för hans bästa.
    Du ska va väldigt bestämd och hård när du tar det med honom, att så här är det. Gör du inget så kommer jag att göra det. 
Svar på tråden 5-åring