• Anonym (filosofen)

Vänner genom livet

Sitter här och funderar. När jag var yngre var mitt mål att behålla vänner genom livet och bygga upp ett gäng som växte starkt och stort.

Vid 30 märkte jag hur v'ninnor kommer och går ut ur vän-kretsarna beroende på hur deras familjesituation ser ut. I min värld har tjejer ofta anpassat sig mycket efter männen och vänskapen har varit som starkast när vi båda varit singlar och på jakt ihop eller om vi haft stadig partner samtidigt.

Nu har jag barn. Började skaffa barn lite senare än vännerna och märker då hur jag faktiskt inte orkar med kraven på att jag ska vara som förr. Hinner och orkar inte. Har skaffat mig lite nya bekanta som också tycker om att hitta på barn-kul och själva har småbarn.

Mina gamla bästisar och jag glider lite isär för jag orkar inte med kraven på att jag ska bete mig som om jag inte har barn. Det gjorde inte de innan när deras barn barn var små...men det minns de inte. Vänner jag har som inte skaffat barn är helt ointresserade av mitt liv och tycker nog mest jag är tråkig om jag inte vill hänga med på sånt jag gjorde som singel. Sånt gör jag gärna för den som också är lite nyfiken på mitt liv och vän. Men påhäng till en aktivitet du vill ha med någon på ställer jag inte upp på att vara. har för lite tid...

Hur gör ni andra genom livet. Min slutsats är nog lite att vänner kommer och vänner går - de som består är de där man kan komma in och ut ur varandras liv lite fint när intresserna matchar. Eller hänger med varandra hela tiden när båda kan kompromissa och anpassa sig - ha lite tråkigt varannan gång för att den andra ska ha kul.

Tiden är för kort för att orka vara rolig för alla hela tiden...              

• Svar på tråden Vänner genom livet
  • McAnus
    Anonym (filosofen) skrev 2013-04-21 19:28:19 följande:
    ...Hur gör ni andra genom livet. Min slutsats är nog lite att vänner kommer och vänner går - de som består är de där man kan komma in och ut ur varandras liv lite fint när intresserna matchar. Eller hänger med varandra hela tiden när båda kan kompromissa och anpassa sig - ha lite tråkigt varannan gång för att den andra ska ha kul.

Tiden är för kort för att orka vara rolig för alla hela tiden...              
    Jag har också insett att vänner är en färskvara. De kommer och går... Det är bara att acceptera och gå vidare.
  • Fenneka

De riktiga vännerna finns på sparlåga tills ni är båda är på samma nivå.  Och det kommer finnas de som faller bort.  Är det någon du sedan vill se om du kan koppla på igen när barnen är större så försök ta kontakt mer då, visa att du vill träffas och saknar dem. 

Var inte orolig för att ta upp saken lite snyggt också.  Förklara att du har det på ett visst sätt nu och se om du får någon allmän förståelse för det.  Då kan det vara lättare att hålla sparlågan igång när de "vet hur du har det". 

Du kommer också kanske hitta nya vänner bland dina barns lek-kamraters föräldrar eller genom jobbet.  Allt är inte "ensamhet för evigt". 

Lycka till!  

• Anonym
    McAnus skrev 2013-04-21 19:45:00 följande:
    Jag har också insett att vänner är en färskvara. De kommer och går... Det är bara att acceptera och gå vidare.
    Nej, så är det inte. Däremot kan man umgås olika mkt i olika tider av livet.
  • Vinterankan

Jag har samma vänner nu när jag närmar mig 35 som jag hade när jag var 15 och när jag var 25. Sedan så har jag haft en massa andra vänner också som har kommit och gått. Men de närmaste vännerna har bestått. En del har barn och en del har inte barn. Och visst blir det att vi inte träffas så ofta och singlarna har ett mer aktivt socialt liv med fler andra vänner än vad vi småbarnsföräldrar har. Men ingen kräver något av någon annan. Det är ok att ta med sig barnen när man ska träffas om det är en sådan miljö som passar för barn och det är helt ok att min singelvän inte vill komma på vår nyårsmiddag för att hon vill ha barnfritt och mer partyparty, fast självklart så är hon bjuden. Om några år så lär väl hon ha små barn och jag ha stora barn och då blir det väl jag som får hjälpa henne att passa hennes barn när hon provar kläder i affärer så som hon hjälper mig idag.

• TanganyikaIka

Jag har flera vänner jag följt genom livet. Två av dem har jag haft i över 36 år. Jag känner att orsaken till varför vi håller ihop, trots att vi bor 135 mil ifrån varandra är att vi är mest som systrar. (de är systrar på riktigt) När vi träffas går vi in i varandras liv där vi är, det är som om vi aldrig varit ifrån varandra. Det är helt naturligt och de kan komma hit, ta en dammsugare och börja dammsuga, vi säger till varandras barn, hänger tvätt ihop och pratar som om vi aldrig gjort annat. Det är superskönt. Jag ser inte vänner som förbrukningsvara utan som något livslångt mer, bekanta och kompisar, de kan däremot komma och gå genom livet. Mina vänner är "mina" människor helt enkelt. 

Svar på tråden Vänner genom livet