Vänner genom livet
Sitter här och funderar. När jag var yngre var mitt mål att behålla vänner genom livet och bygga upp ett gäng som växte starkt och stort.
Vid 30 märkte jag hur v'ninnor kommer och går ut ur vän-kretsarna beroende på hur deras familjesituation ser ut. I min värld har tjejer ofta anpassat sig mycket efter männen och vänskapen har varit som starkast när vi båda varit singlar och på jakt ihop eller om vi haft stadig partner samtidigt.
Nu har jag barn. Började skaffa barn lite senare än vännerna och märker då hur jag faktiskt inte orkar med kraven på att jag ska vara som förr. Hinner och orkar inte. Har skaffat mig lite nya bekanta som också tycker om att hitta på barn-kul och själva har småbarn.
Mina gamla bästisar och jag glider lite isär för jag orkar inte med kraven på att jag ska bete mig som om jag inte har barn. Det gjorde inte de innan när deras barn barn var små...men det minns de inte. Vänner jag har som inte skaffat barn är helt ointresserade av mitt liv och tycker nog mest jag är tråkig om jag inte vill hänga med på sånt jag gjorde som singel. Sånt gör jag gärna för den som också är lite nyfiken på mitt liv och vän. Men påhäng till en aktivitet du vill ha med någon på ställer jag inte upp på att vara. har för lite tid...
Hur gör ni andra genom livet. Min slutsats är nog lite att vänner kommer och vänner går - de som består är de där man kan komma in och ut ur varandras liv lite fint när intresserna matchar. Eller hänger med varandra hela tiden när båda kan kompromissa och anpassa sig - ha lite tråkigt varannan gång för att den andra ska ha kul.
Tiden är för kort för att orka vara rolig för alla hela tiden...