• Anonym (Fundersam)

Vem ärver oss när vi dör? (Barnlösa)

Jag och maken är båda runt 40 och barnlösa än så länge. Jag har börjat fundera över vem som ärver oss om/när vi skulle dö om inga av våra föräldrar lever längre.

Situationen ser ut så här:

Min familj: Två bröder, varav en har ett biologiskt barn på 6 år, och två myndiga bonusbarn.

Makens familj: En vuxen brorsdotter som har egna barn. Vi har ingen som helst kontakt med denna brorsdotter. Maken har inga syskon kvar i livet.

Vem ärver oss? Hur funkar det med testamente? Jag vet att man kan testamentera en del, hur stor del? Kan man testamentera allt mina bröder eller till min brorsdotter? Även makens del? Kan man testamentera även till brorsans bonusbarn som jag ej har biologiskt släktskap med? Kan man testamentera till syskon/syskonbarn även om vi har föräldrar i livet?

Tacksam för svar!           

• Svar på tråden Vem ärver oss när vi dör? (Barnlösa)
  • Anonym

Om jag mins rätt så är det bara bröstarvingar, dvs barn och barnbarn osv samt make eller maka som har rätt till laglott. Så om ingen av er har barn kan ni testamentera allt ni äger till vem ni vill. 

• Anonym (Fundersam)
    Nyfikna72 skrev 2013-04-21 19:55:02 följande:
    Det är hela tiden de närmaste och saknas sådana så är det arvsfonden

Jo, jag vet att det är de närmaste, men frågan är VILKA som räknas som närmaste. Vi vill t.ex. inte att min mans brorsdotter som vi inte har kontakt med ska ärva nåt. Kan vi då testamentera allt till min brorsdotter i stället? Kan man "hoppa över" de närmaste (t.e.x våra föräldrar) och testamentera till mina bröder el brorsdotter?
  • titti81

Du kan testamentera den största delen till vem du vill.
    Har du föräldrar i livet ärver de om du inte angett något annat.

• Mälaröbo

Har man inga barn eller barnbarn kan man testamentera rubbet till vem man vill. Det är bara i nedstigande led man har rätt till laglott.

• titti81
    Mälaröbo skrev 2013-04-21 20:03:55 följande:
    Har man inga barn eller barnbarn kan man testamentera rubbet till vem man vill. Det är bara i nedstigande led man har rätt till laglott.
    titti81 skrev 2013-04-21 20:01:16 följande:
    Du kan testamentera den största delen till vem du vill.
    Har du föräldrar i livet ärver de om du inte angett något annat.

Det jag syftade på är att om man inte skriver något testamente är det föräldrar som blir arvtagare. Eller dödsboägare. Eller är jag helt ute och cyklar.
  • ploffsan

Makar ärver varandra, så om ni inte trillar av pinn samtidigt ärver den kvarlevande maken allt. Skriver ni inget testamente ärver era syskon och föräldrar er. Är syskonen framlidna ärver syskons barn. Men varken syskon eller andra är s.k. Bröstarvingar, därmed finns ingen lagligt. Det vill säga, ni kan testamentera bort kvarlåtenskapen till vem ni vill.

• choklad

Om du dör först så ärver din make allt och när han dör ärvs allt det av hans brorsdotter och om hon dött av hennes barn. Om din make dör först ärver du alkt och sen när du dör ärver dina bröder hälften var om båda är i livet, annars ärver deras biologiska barn. Om era föräldrar är i livet så går de in framför era syskon och syskonbarn som arvtagare. Det här gäller alltså om ni inte skriver testamente. Med testamente kan ni välja vem som helst som er arvtagare, det är bara de egna barnen som har rätt till ett arv.

• Åsa

Svar ovan missar något som kan vara viktigt. Utan testamente ärver make med fri *förfoganderätt*. Efter make nr 2:s borgång ärvs hans/hennes egen egendom av hans/hennes arvingar men den först bortgångne makens del av egendomen  återgår till den först avlidn*s arvingar enligt gängse arvsordning. D v s föräldrar, om föräldrarna inte lever deras barn (dvs hel- och halvsyskon till makarna ifråga), om syskon inte lever deras barn. Om syskon saknas ärver mor-/farföräldrar förälderns del, om dessa inte lever ärver *deras*barn (dvs föräldrarnas syskon). Dock stoppar arvsrätten där och kusiner ärver inte utan testamente; i så fall träder Allmänna Arvsfonden in. Den efterlevande maken kan göra slut på egendomen om h*n så vill men inte testamentera bort den eller skänka bort den i syfte att minska arvet till den bortgångn' mak*ns arvingar.

Arvet som återgår till den först avlidnes släkt kan både öka och minska i värde; det beräknas i *del* av makarnas egendom, inte i pengar. Om ex A avlider 1975 och lämnar 50 000 i arv till B, som också äger 50 000 så ska A:s arvingar ha ut hälften av B:s bo vid B:s bortgång 2022. Då kan B ha gjort slut på allt, eller blivit mångmiljonär. Ofta också bildat ny familj och kanske inte alls tänkt på det här med efterarv.

Däremot är det fullt möjligt att testamentera egendomen så att efterlevande make ärver den med *äganderätt*; då har inte först avlidn*e makens släkt någon rätt till efterarv.      

• choklad
    Åsa skrev 2013-04-21 20:41:48 följande:
    Svar ovan missar något som kan vara viktigt. Utan testamente ärver make med fri *förfoganderätt*. Efter make nr 2:s borgång ärvs hans/hennes egen egendom av hans/hennes arvingar men den först bortgångne makens del av egendomen  återgår till den först avlidn*s arvingar enligt gängse arvsordning. D v s föräldrar, om föräldrarna inte lever deras barn (dvs hel- och halvsyskon till makarna ifråga), om syskon inte lever deras barn. Om syskon saknas ärver mor-/farföräldrar förälderns del, om dessa inte lever ärver *deras*barn (dvs föräldrarnas syskon). Dock stoppar arvsrätten där och kusiner ärver inte utan testamente; i så fall träder Allmänna Arvsfonden in. Den efterlevande maken kan göra slut på egendomen om h*n så vill men inte testamentera bort den eller skänka bort den i syfte att minska arvet till den bortgångn' mak*ns arvingar. Arvet som återgår till den först avlidnes släkt kan både öka och minska i värde; det beräknas i *del* av makarnas egendom, inte i pengar. Om ex A avlider 1975 och lämnar 50 000 i arv till B, som också äger 50 000 så ska A:s arvingar ha ut hälften av B:s bo vid B:s bortgång 2022. Då kan B ha gjort slut på allt, eller blivit mångmiljonär. Ofta också bildat ny familj och kanske inte alls tänkt på det här med efterarv.   Däremot är det fullt möjligt att testamentera egendomen så att efterlevande make ärver den med *äganderätt*; då har inte först avlidn*e makens släkt någon rätt till efterarv.         

Helt rätt. Men det ni ska göra TS är att sätta er ner med en advokat och se till att få till ett korrekt testamente!
    Åsa skrev 2013-04-21 20:41:48 följande:
    Svar ovan missar något som kan vara viktigt. Utan testamente ärver make med fri *förfoganderätt*. Efter make nr 2:s borgång ärvs hans/hennes egen egendom av hans/hennes arvingar men den först bortgångne makens del av egendomen  återgår till den först avlidn*s arvingar enligt gängse arvsordning. D v s föräldrar, om föräldrarna inte lever deras barn (dvs hel- och halvsyskon till makarna ifråga), om syskon inte lever deras barn. Om syskon saknas ärver mor-/farföräldrar förälderns del, om dessa inte lever ärver *deras*barn (dvs föräldrarnas syskon). Dock stoppar arvsrätten där och kusiner ärver inte utan testamente; i så fall träder Allmänna Arvsfonden in. Den efterlevande maken kan göra slut på egendomen om h*n så vill men inte testamentera bort den eller skänka bort den i syfte att minska arvet till den bortgångn' mak*ns arvingar. Arvet som återgår till den först avlidnes släkt kan både öka och minska i värde; det beräknas i *del* av makarnas egendom, inte i pengar. Om ex A avlider 1975 och lämnar 50 000 i arv till B, som också äger 50 000 så ska A:s arvingar ha ut hälften av B:s bo vid B:s bortgång 2022. Då kan B ha gjort slut på allt, eller blivit mångmiljonär. Ofta också bildat ny familj och kanske inte alls tänkt på det här med efterarv.   Däremot är det fullt möjligt att testamentera egendomen så att efterlevande make ärver den med *äganderätt*; då har inte först avlidn*e makens släkt någon rätt till efterarv.         

Svar på tråden Vem ärver oss när vi dör? (Barnlösa)