• Anonym (Mamman)

Mina barn förstör allting!

Jag vet snart inte hur jag ska hantera mina barn längre. De förstör allting! I stort sett alla deras saker är mer eller mindre förstörda för att de bankar och slår och pillar sönder dem. Leksaker, deras möbler, våra möbler, våra väggar, att ha nånting av värde framme är bara att glömma. Man kan inte lämna nånting framme utan att det går sönder, eftersom deras första reaktion när de ser nånting är att slå det i golvet eller på annat sätt förstöra. När jag skriver detta låter det som att de är bebisar, men de har passerat det stadiet för längesen. Vad är det som är fel?! Hur ska jag lösa detta innan jag blir vansinnig?! Vårt senaste försök till en lösning är att ta bort allting som de hanterar våldsamt för att de ska förstå att saker försvinner om de går sönder. Men det är som att de inte bryr sig. Och om de inte har något behov av sina saker då behöver de fan inga heller! Jag är så trött på det här!

• Svar på tråden Mina barn förstör allting!
  • Anonym (I know!)

Å gud vad jag känner igen det där, mina tvillingar höll på att driva mig till vansinne....
    Inte så att dom kastade sakerna i golvet eller slog med dom men det skulle pillas och plockas och hällas ut och experimentera så man blev helt knäpp Skrattande
    Som exempelvis låsa in sig i badrummet och klämma ut alla tuber och hälla ut alla flaskor med innehåll i badkaret, måla med nagellack och ha allmänt skoj...
    "Baka" med ägg och mjöl och socker och vatten och även här hälla ut och gegga och ha sig *suck*. Sådant här hände vid 5-tiden på morgonen eftersom dom aldrig sov längre än så  och smög upp och hittade på sattyg Skrikandes Det var väl när de var i 4-årsåldern detta...

Senare blev det mer att möbler och saker i deras rum gick sönder, jag fattar fan inte hur dom bar sig åt?! När dom lekte eller bråkade med varandra så flög grejer runt och det ramlades hejdlöst....Nu när dom är snart 16 ska vi inte ens tala om, det är som två flodhästar som drabbar samman så att det bara yr grejer runt omkring, ha ha!

Något jag tyckte hjälpte någorlunda (nu vet jag ju inte åldern på dina barn) det var att aktivera dom med något som krävde precision! Det kunde vara skruva med någon gammal radio eller nåt annat elektriskt som ändå var trasigt. Snickra något eller bygga något "riktigt" så att dom fick spika och såga, osv, osv.
    Men då fick man vara extremt tydlig med vad som FICK mekas med och snickras med annars hade du snart spikar ispikade överallt och inte en fungerande elpryl i hela huset....

Tyckte inte heller att det hjälpte att ta bort saker för dom verkade inte bry sig ett dugg vad som hände med grejerna faktiskt...men visst måste det få konsekvenser när man medvetet slår sönder leksaker och annat.  

• Anonym
    Anonym (Mamman) skrev 2013-04-22 11:52:36 följande:
    Detta började vid 18 månader och har bara fortsatt. Första gången en bil överhuvudtaget användes som en bil och inte något att banka med var vid 2 år. Jag hoppas att vårt kastande av deras leksaker ska få dem att förstå att man inte kan göra sönder saker utan att de försvinner.

Tro mig, vi har tjatat om att de ska låta saker vara sen det blev aktuellt. Det hjälper inte.

Ok. Har inga jättebra råd att ge direkt.
    När sonen hade haft sönder något fick han själv plocka ihop sakerna i en påse och slänga dom själv.
    Han kastade sin spargris som han egentligen älskade, i golvet så den gick sönder. Han fick plocka upp varenda mynt och sedan slänga grisen sen fick han en tråkig gammal ful plastburk att ha sina pengar i.
    Har 2 syskonbarn som påminner om dina barn ts. Ena barnet har målat på väggarna i sitt rum flera gånger och målat sina gosedjur med mascara och den lille 2-åringen slängde ner en I-phone i golvbrunnen, hällde ut kaffe i laptoppen och slog sedan ihop den med koppen emellan och även målat på väggen i hallen....    
  • Anonym (Mamman)
    Mercedez skrev 2013-04-22 11:56:31 följande:

Får du hjälp av din man med barnen?
    Jadå, han är jättebra, men eftersom han tydligen var likadan som liten ser han det nog inte som ett lika stort problem. Och så är det jag som är hemma mest med barnen så det påfrestar nog mig mer.
  • Anonym (Mamman)
    viseversa skrev 2013-04-22 11:56:46 följande:
    Min 4,5 åring var så ett tag. Hon kan fortfarande ha sönder prylar men inte alls lika ofta. Dock kan jag bara köpa saker som
    håller att "leka med" till henne. Ömtåliga radiostyrda bilar eller liknande går helt bort. Lite trist är det allt.
    Det är samma här. Det är ingen idé att köpa saker för 3+, utan det är "bebisleksaker" som gäller. Känns lite löjligt, men det är väl så det får vara tills det har lugnat sig.
  • Anonym (Mamman)
    Anonym (I know!) skrev 2013-04-22 11:58:55 följande:
    Å gud vad jag känner igen det där, mina tvillingar höll på att driva mig till vansinne....
    Inte så att dom kastade sakerna i golvet eller slog med dom men det skulle pillas och plockas och hällas ut och experimentera så man blev helt knäpp Skrattande
    Som exempelvis låsa in sig i badrummet och klämma ut alla tuber och hälla ut alla flaskor med innehåll i badkaret, måla med nagellack och ha allmänt skoj...
    "Baka" med ägg och mjöl och socker och vatten och även här hälla ut och gegga och ha sig *suck*. Sådant här hände vid 5-tiden på morgonen eftersom dom aldrig sov längre än så  och smög upp och hittade på sattyg Skrikandes Det var väl när de var i 4-årsåldern detta...

Senare blev det mer att möbler och saker i deras rum gick sönder, jag fattar fan inte hur dom bar sig åt?! När dom lekte eller bråkade med varandra så flög grejer runt och det ramlades hejdlöst....Nu när dom är snart 16 ska vi inte ens tala om, det är som två flodhästar som drabbar samman så att det bara yr grejer runt omkring, ha ha!

Något jag tyckte hjälpte någorlunda (nu vet jag ju inte åldern på dina barn) det var att aktivera dom med något som krävde precision! Det kunde vara skruva med någon gammal radio eller nåt annat elektriskt som ändå var trasigt. Snickra något eller bygga något "riktigt" så att dom fick spika och såga, osv, osv.
    Men då fick man vara extremt tydlig med vad som FICK mekas med och snickras med annars hade du snart spikar ispikade överallt och inte en fungerande elpryl i hela huset....

Tyckte inte heller att det hjälpte att ta bort saker för dom verkade inte bry sig ett dugg vad som hände med grejerna faktiskt...men visst måste det få konsekvenser när man medvetet slår sönder leksaker och annat.  
    Det var ju inte så uppmuntrande Flört
  • Anonym (Mamman)
    Anonym skrev 2013-04-22 12:37:30 följande:

Ok. Har inga jättebra råd att ge direkt.
    När sonen hade haft sönder något fick han själv plocka ihop sakerna i en påse och slänga dom själv.
    Han kastade sin spargris som han egentligen älskade, i golvet så den gick sönder. Han fick plocka upp varenda mynt och sedan slänga grisen sen fick han en tråkig gammal ful plastburk att ha sina pengar i.
    Har 2 syskonbarn som påminner om dina barn ts. Ena barnet har målat på väggarna i sitt rum flera gånger och målat sina gosedjur med mascara och den lille 2-åringen slängde ner en I-phone i golvbrunnen, hällde ut kaffe i laptoppen och slog sedan ihop den med koppen emellan och även målat på väggen i hallen....    
    Ibland frågar jag mig hur de hinner förstöra så mycket, men när jag ser det du skriver är inte jag den enda som inte har full koll på mina barn tydligen Flört
  • Anonym
    Anonym (Mamman) skrev 2013-04-22 12:42:35 följande:
    Ibland frågar jag mig hur de hinner förstöra så mycket, men när jag ser det du skriver är inte jag den enda som inte har full koll på mina barn tydligen Flört

Haha nä du är verkligen inte ensam. Ibland säger jag att det är ju tur att vi inte lagt ner några större summor på renovering av huset och inte heller några nya möbler kommer  att köpas på några år. Det sliter verkligen på hemmet att ha barn.
    Sonen har en stor verktygslåda i plast med alla sin maskiner o verktyg i. Den skickade han ner för hela trappan en gång. Det studsade mot varenda vägg, trevliga jack.... 
  • Anonym (Mamman)
    Anonym skrev 2013-04-22 12:47:35 följande:

Haha nä du är verkligen inte ensam. Ibland säger jag att det är ju tur att vi inte lagt ner några större summor på renovering av huset och inte heller några nya möbler kommer  att köpas på några år. Det sliter verkligen på hemmet att ha barn.
    Sonen har en stor verktygslåda i plast med alla sin maskiner o verktyg i. Den skickade han ner för hela trappan en gång. Det studsade mot varenda vägg, trevliga jack.... 
    Mina barn har en tendens att tappa och "tappa" saker på vårt parkettgolv i vardagsrummet. ENDA golvet i hela lägenheten som är lite känsligt och självklart är det där det ska tappas. Helt otroligt! När vi flyttade in här fick vi det helrenoverat, så det är ju ganska lätt att se hur stor skada vi har gjort sen när vi flyttar ut..
  • liv

Tappar och förstör de med flit eller för att de leker hårt?

• Anonym

Sätt ungarna på förskola så lär de sig att uppföra sig. Behöver ju inte vara heltid. Du gör helt säkert inget fel alls, men barn lär sig mycket i samspel med andra, och som bonus får de leka av sig i en bra miljö.

Svar på tråden Mina barn förstör allting!