• Anonym (Mamman)

Mina barn förstör allting!

Jag vet snart inte hur jag ska hantera mina barn längre. De förstör allting! I stort sett alla deras saker är mer eller mindre förstörda för att de bankar och slår och pillar sönder dem. Leksaker, deras möbler, våra möbler, våra väggar, att ha nånting av värde framme är bara att glömma. Man kan inte lämna nånting framme utan att det går sönder, eftersom deras första reaktion när de ser nånting är att slå det i golvet eller på annat sätt förstöra. När jag skriver detta låter det som att de är bebisar, men de har passerat det stadiet för längesen. Vad är det som är fel?! Hur ska jag lösa detta innan jag blir vansinnig?! Vårt senaste försök till en lösning är att ta bort allting som de hanterar våldsamt för att de ska förstå att saker försvinner om de går sönder. Men det är som att de inte bryr sig. Och om de inte har något behov av sina saker då behöver de fan inga heller! Jag är så trött på det här!

• Svar på tråden Mina barn förstör allting!
  • Anonym (Mamman)
    liv skrev 2013-04-22 14:17:46 följande:
    Tappar och förstör de med flit eller för att de leker hårt?
    Det är nog en kombination av båda. Ibland tappar de av misstag, och det kan man ju inte säga så mycket om, det gör ju jag också emellanåt, men när de "tappar" eller "råkar" putta ner något ur soffan osv, det är riktigt irriterande.
  • Anonym (Mamman)
    Anonym skrev 2013-04-22 14:20:31 följande:
    Sätt ungarna på förskola så lär de sig att uppföra sig. Behöver ju inte vara heltid. Du gör helt säkert inget fel alls, men barn lär sig mycket i samspel med andra, och som bonus får de leka av sig i en bra miljö.
    De har gått på förskola sen i höstas, det enda som hänt kring det här är att de leker våldsammare och har även sett att de sparkas och slåss med varann.
  • Anonym (Maria)

Vad jag känner igen mig! Jag har visserligen bara ett barn, men han är expert på att ha sönder allt! Inte blir det bättre av att jag är arbetslös och inte bara kan köpa nytt hur som helst.

Jag har provat ALLT. Bli arg, bli ledsen, skicka honom till rummet, låta honom gå ut och slänga själv. . . inget hjälper. 

Senast idag stod han och drog och drog i mormors gardin (han älskar att göra det) tills fästet lossade och den åkte i golvet. SUCK!

Jag har inte så mycket tips, men du är inte ensam!        

• Anonym (Bla bla)
    Sätt ungarna på förskola så lär de sig att uppföra sig. Behöver ju inte vara heltid. Du gör helt säkert inget fel alls, men barn lär sig mycket i samspel med andra, och som bonus får de leka av sig i en bra miljö.
    Nämen OJ va duktig du e... *not*

Sen barnen började på fsk så blev de vildare, lärde sig mer hyss och trodde det var okej att göra massa saker med varandra som de inte gjorde innan.

Jag har också tvillingar och jag trodde de var vilda men de är inget alls mot vad tvillingmamman tidigare i tråden berättade.

TS, tror du att de är en fas just nu eller mer bakom, ad/hd?
  • Anonym (Mamman)
    Anonym (Bla bla) skrev 2013-04-26 23:17:50 följande:
    Nämen OJ va duktig du e... *not*

Sen barnen började på fsk så blev de vildare, lärde sig mer hyss och trodde det var okej att göra massa saker med varandra som de inte gjorde innan.

Jag har också tvillingar och jag trodde de var vilda men de är inget alls mot vad tvillingmamman tidigare i tråden berättade.

TS, tror du att de är en fas just nu eller mer bakom, ad/hd?
    Skulle väl inte tro att de har någon diagnos, de är nog bara barn, vilda sådana.
  • Anonym (Jobbigt)

Åh förstår precis , har inte många hela leksaker här hemma. Och så fort de har mer än en leksak försvinner leken och det bankas och krockas.... Här har nu storebror utretts och har diagnos , lillebror står på kö för bup. Vet inte om det kändes som någon tröst ,men kanske en förklaring ? Hur funkar det på förskolan ? Tar de sönder mer där än de andra barnen ? Kolla med fröknarna om det är något som verkar vara "onormalt", Annars gäller det nog bara att andas , vänta ut och räkna till tio :) Lycka till!

• Anonym (Uppfostran)

Men så bra tänkt! Låt ngn annan säga ifrån och ta striden. Varför inte lämna bort dem helt och hållet så slipper man ju uppfostra dem alls.

Ge ts råd om hur Hon kan göra inte lämna över ansvaret. *suck*
  • Anonym (Uppfostran)

Låter nog lite värre än bara lite vilda.

Kanske behöver ni bli tydligare/mer konsekventa eller prata med BVC/BUP om ev utredning.

Förstår inte riktigt hur så många barn får "komma undan" med att vara lite vilda.

Ofta är det föräldrar som inte kan ta kommandot eller barn som har en diagnos.

Jobbigt att inse, båda varianterna men tyvärr ofta så.

• Spartacus

hur har det fungerat när de varit yngre? finns där någon tydlig gränssättning? plockar de upp efter sig och försöker ta något sånär vara på sina saker?

jag tror det hela handlar mycket om att lära barnen att ha respekt för saker, att man inte bara kan köpa nya hela tiden... mina barn har inte fått saker varje gång de är på leksaksaffären, många häpnade över att de lugnt kunde se sig om utan att tjata hål i öronen. men det är ju det man sår som växer. samt att vi försökt städa tillsammans och ha saker i lådor ( inte precist alla gånger men i den mån som går).

sen så är ju en del barn födda med lite mer "myror i brallan" och där är det väl tydlighet som är nyckelordet kan tänkas? min minsting har svårare för att hålla efter grejerna men då ser jag bara till att känsligare saker får stå på en hylla så han får be om dom och det blir lite mer försiktig lek på så vis... kanske kan hjälpa?

jag har märkt att lekarna oftast blir bättre när det inte finns FÖR mycket leksaker att tillgå utan att man plockar fram saker några åt gången... då blir allt gammalt spännande och nytt igen      

• Anonym (Mamman)

Jag har också funderat på om de har för mycket grejer så att de helt enkelt skiter i att vara rädda om det de har, för det finns ändå så mycket annat. Har den senaste tiden plockat bort väldigt mycket, just för att de inte är rädda om sina grejer. Sånt som är ömtåligt eller som de inte kan leka med utan uppsikt har alltid stått undangömt, men nu känns det nästan som att allt är borta. Ska se om det blir någon skillnad. Vi har den senaste tiden även blivit mer noga med att de själva ska plocka upp efter sig, men det går väl sådär. Det är ju "såååå jobbigt" Flört Om de inte har så mycket grejer att kasta runt sig blir det ju inte heller lika mycket att städa upp. Alla deras grejer har sina platser, så det behöver inte vara stökigt. Bra med förvaring och ordning och reda - egentligen.

Det tog lång tid innan de gjorde något annat än bara bankade med sina leksaker, tror att de var uppåt 2 år när de rullade en bil för första gången och inte bara slog den i golvet. Och nej, de verkar inte efter eller konstiga på något sätt i övrigt. De är smarta och funderar mycket kring saker, pratar bra osv.

• Anonym (Mamman)
    Anonym (Jobbigt) skrev 2013-04-29 13:32:22 följande:
    Åh förstår precis , har inte många hela leksaker här hemma. Och så fort de har mer än en leksak försvinner leken och det bankas och krockas.... Här har nu storebror utretts och har diagnos , lillebror står på kö för bup. Vet inte om det kändes som någon tröst ,men kanske en förklaring ? Hur funkar det på förskolan ? Tar de sönder mer där än de andra barnen ? Kolla med fröknarna om det är något som verkar vara "onormalt", Annars gäller det nog bara att andas , vänta ut och räkna till tio :) Lycka till!
    Det är inget som dagis har påpekat. Jag har visserligen inte frågat heller, men det känns som att de borde ha kommenterat det om de hade upplevt det som ett problem. Pratade på senaste utvecklingssamtalet om deras ovilja att sitta stilla, men hon jag pratade med upplevde det inte som att något var onormalt, bara att de var lite mer rastlösa än andra, precis som deras far var när han var liten.

Vad är det för diagnos ditt barn har?
Svar på tråden Mina barn förstör allting!