Söva en övertrött bebis?
Jag har två barn som är fem respektive snart 2 år. Jag försöker svara utifrån vad jag minns
Hur gör ni för att söva era barn på dagen resp. kvällen?
Första barnet ammades eller blev buren tills hon somnade. Jag sjöng, vaggade i famnen. Om hon vaknade på natten gick jag upp och vaggade eller ammade till sömns. På dagen sov hon två timmar i sträck två gånger dagligen vid fem månader.
Andra barnet lades i egen säng från början. Att jag gjorde så var för att jag inte hade "tid" på samma sätt när jag hade en storasyster att ta hand om när den lilla sov. Vid fem månader (eller från födseln till ett år ungefär) sov hon 45 minuters pass. Vid fem månader kanske hon sov tre gånger om dagen. På natten ammade jag henne om hon vaknade. Hon ville INTE bli buren.
Är det någon som känner igen sig i en bebis som gråter/gnäller när den läggs i sängen för att sova?
Mitt första barn var så. Hon ville absolut inte ligga själv i sin säng. Mitt andra barn vill verkligen sova i sin säng! Somnar fortfarande på två röda sekunder efter att hon fått sin filt, napp och nalle.
Hur gör ni i så fall, stannar tills h*n har tysnat och somnat eller går ut för att sedan gå in igen osv?
Jag går ut en pytte stund för att se om barnet lugnar sig själv. Om inte går jag in och stoppar om igen. Är barnet fortfarande ledset då tar jag upp barnet - lugnar och lägger ned igen. Detta är den lilla jag skriver om... Stora tjejen blev jätteledsen så fort hon lades i sin säng.
Och sen när jag ändå är i gång, är det "vanligt" att man ska behöva vara så himla låst till hemmet vid den här åldern?
Jag har varit väldigt låst fram till 8 månader ungefär. Mina barn har ammats mycket och inte velat äta vanlig mat förrän vid 8 månader. Det blir bättre! Med andra barnet var jag mycket mer avslappnad eftersom jag visste att det skulle bli bättre med tiden.
Istället för cafésittningar rekommenderar jag barnvagnspromenader eller att man ses hemma hos någon.