Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Vintermamma88

Söva en övertrött bebis?

Hej! Som rubriken lyder har jag en kille som väldigt lätt blir övertrött, han är snart 5 månader. I de lägena är det näst intill omöjligt att få honom att somna, och vi har verkligen provat hundra olika grejer! Någon som har nåt bra tips? Förutom att lägga honom innan han blir så trött, för det har vi självklart provat :) I övrigt kan han också vara svår att söva även om han inte är övertrött, vet inte alls vad det beror på. Han sover bra på nätterna, ca 11 timmar med en matning under natten. Men sen på dagen är han bara vaken i en, eller absolut max, två timmar innan han är helt slut igen. När man väl lyckas få honom till ro sover han exakt 45 minuter och vaknar ibland pigg, men oftast är han fortfarande huur trött som helst.mhan gnuggar sig i ögonen , gäspar och smågnäller men han ska minsann inte somna om. Efter en stund vaknar han ju till, menorkar som sagt oftast inte vara vaken merän 45-60 min. Det är så frustrerande för vi blir ju så låsta här hemma! Han sover bra ute i vagnen, men så fort man kommer in och vagnen stannar så vaknar han. Det går alltså inte att ha med honon till något cafe eller liknande och sitta tillsammans med andra mammor en stund. Tar man upp honom och har honom i knät slingrar han sig bara och protesterar mot att sitta stilla, trött eller ej. Nu blev det lite rörigt här ser jag, men frågan/frågorna i det här inlägget är egentligen: Hur gör ni för att söva era barn på dagen resp. kvällen? Är det någon som känner igen sig i en bebis som gråter/gnäller när den läggs i sängen för att sova? Hur gör ni i så fall, stannar tills h*n har tysnat och somnat eller går ut för att sedan gå in igen osv? Och sen när jag ändå är i gång, är det "vanligt" att man ska behöva vara så himla låst till hemmet vid den här åldern? Vill så gärna kunna gå på babycafe eller träffa väninnor men det går ju inte med den här krabaten :(

• Svar på tråden Söva en övertrött bebis?
  • skogsvitter

Han är ju mitt i slutet av en utvecklingsfas vilket högst sannolikt är vad som påverkat hans oroliga beteende och att dagssömnen blivit lidande. Det kan också vara orsaken till att han så lätt tycks överstimulerad, för man måste också skilja mellan överstimulering och övertrötthet. Han kan bli mentalt utmattad redan efter 45-60 min vaket tillstånd, men det behöver inte betyda att han är övertrött för det.

Vi hade alltid våra i bärsjal/bärsele när de var oroliga under dagen och hade svårt att sova. Fortfarande i den här åldern sov de för det mesta i bärsjalen på mig. Då sov de alltid lugnare och tryggare, även om de vaknade till så somnade de snabbt om igen i och med mina rörelser när jag tex promenerade eller gjorde någon sysselsättning.

Det kommer med all sannolikhet lätta inom bara någon vecka för er, i och med att fasen når sitt slut. Det är en väldigt jobbig ålder, men det blir lättare framöver

• MammaJohanna1
    Jag har två barn som är fem respektive snart 2 år. Jag försöker svara utifrån vad jag minns

Hur gör ni för att söva era barn på dagen resp. kvällen?
    Första barnet ammades eller blev buren tills hon somnade. Jag sjöng, vaggade i famnen. Om hon vaknade på natten gick jag upp och vaggade eller ammade till sömns. På dagen sov hon två timmar i sträck två gånger dagligen vid fem månader. 

Andra barnet lades i egen säng från början. Att jag gjorde så var för att jag inte hade "tid" på samma sätt när jag hade en storasyster att ta hand om när den lilla sov. Vid fem månader (eller från födseln till ett år ungefär) sov hon 45 minuters pass. Vid fem månader kanske hon sov tre gånger om dagen. På natten ammade jag henne om hon vaknade. Hon ville INTE bli buren.

Är det någon som känner igen sig i en bebis som gråter/gnäller när den läggs i sängen för att sova?
    Mitt första barn var så. Hon ville absolut inte ligga själv i sin säng. Mitt andra barn vill verkligen sova i sin säng! Somnar fortfarande på två röda sekunder efter att hon fått sin filt, napp och nalle.

Hur gör ni i så fall, stannar tills h*n har tysnat och somnat eller går ut för att sedan gå in igen osv?
    Jag går ut en pytte stund för att se om barnet lugnar sig själv. Om inte går jag in och stoppar om igen. Är barnet fortfarande ledset då tar jag upp barnet - lugnar och lägger ned igen. Detta är den lilla jag skriver om... Stora tjejen blev jätteledsen så fort hon lades i sin säng.

Och sen när jag ändå är i gång, är det "vanligt" att man ska behöva vara så himla låst till hemmet vid den här åldern?
    Jag har varit väldigt låst fram till 8 månader ungefär. Mina barn har ammats mycket och inte velat äta vanlig mat förrän vid 8 månader.  Det blir bättre! Med andra barnet var jag mycket mer avslappnad eftersom jag visste att det skulle bli bättre med tiden. 

Istället för cafésittningar rekommenderar jag barnvagnspromenader eller att man ses hemma hos någon.
  • Vintermamma88

Tack för era svar :) Har också tänkt mycket på just det här med utvecklingsfasen och att det förhoppningsvis blir bättre med tiden. Tycker bara så synd om honom när han vaknar och fortfarande är jättetrött på dagen, men inte vill somna om. Ibland, men väldigt sällan, kan han sova upp till två timmar och då vaknar han och har världens största leende på läpparna när man kommer för att ta upp honom. Sen är han förstås mycket gladare resterande vaken tid då också :) Får hålla tummarna för att det blir bättre snart! Ber om ursäkt för min otroligt kluddiga text, vet inte hur man får till styckeindelning när man skriver på iPad :/

• roja22

Min bebis på snart 5 månader har i en dryg månad varit ungefär likadan. Bilen eller vagnen fungerar oftast bra, vid rätt tillfällen somnar hon på under en kvart. Jag har försökt lista ut vilka tider som är bäst att söva på och vet nu vilka de är, men det kommer säkert ändras när hon närmar sig halvåret. Just nu sover hon 3 gånger per dag, oftast 30-35 min, vid enstaka tillfällen upp till 1,5 timmar. Ibland går det att få henne att sova vidare i vagnen när vi kommit hem, ibland vaknar hon på en gång, vilket är lite frustrerande.

Sövningssätten är vagnpromenad, amning eller vagga i famnen. På kvällarna försöker vi få henne att somna själv, men det slutar oftast i att jag får ta upp och vagga lite.

Jag går oftast på bebisanpassade ställen, där hon kan bli aktiverad, typ babysång. Annars är hon krånglig med att amma ute bland folk, vill bara titta på allt annat. Känns lite mer besvärligt att gå på vanligt café men känner mig ändå inte jättelåst eftersom jag går på en del bebisaktiviteter 

• gavagai

Vi har en fyramånaders som nu börjar bli övertrött emellanåt. Jag tror att det har att göra med att hen har börjat inse hur intressant allting omkring hen är, för mycket roliga intryck helt enkelt. För oss funkar det oftast att helt enkelt lägga hen i ett så mörkt och tyst rum som möjligt, alltså försöka ta bort alla intryck som gjort hen uppspelt. Det kan ibland funka på fem sekunder då (oftast tar det något längre tid), som om hen får en andningspaus från allt och liksom kommer på att hen är trött och ska sova. Vid liknande tillfällen kan det ta en timme att somna om vi istället är med och försöker trösta/söva på olika sätt. Har ni provat att helt enkelt försöka ta bort ALLA intryck (inklusive er själva), helt mörkt och tyst, och vänta en stund? Går det bättre eller sämre än om ni är med? Ibland har man liksom förutfattade meningar om hur barn vill ha det, att de vill ha dörren på glänt, att de vill ha mamma nära när de ska sova... men barn är olika. När jag försökte natta vårt förra barn när hen var kanske två år så klappade jag hen och pratade lite o.s.v. varpå hen med barsk stämma beordrade mig "gå ut!" Försökte vi lämna dörren på glänt så kom direkt ett "stäng dörren!" Jag har erfarenhet av barn som från en tidig ålder trivts väldigt bra med att vara ensamma i lugn och ro, men det är ju som sagt olika. Man kan nog inte göra mycket annat än att prova, och som skogsvitter skriver så går ju barn igenom olika faser också, så förhoppningsvis funkar det bättre snart.

• Genau

Kunde inte gå någonstans med vårt barn innan han var kring åtta månader. Alltid trött, skrikig och missnöjd. Ytterst få gånger har han somnat i sängen och nu är han snart nio månader. Vi får lyfta upp om och om igen eller stå ut med att han illvrålar lääääääänge. Så ja, vi är fler med samma problem, tyvärr. Hoppas det löser sig för er snart!

Svar på tråden Söva en övertrött bebis?