Söva en övertrött bebis?
Vi har en fyramånaders som nu börjar bli övertrött emellanåt. Jag tror att det har att göra med att hen har börjat inse hur intressant allting omkring hen är, för mycket roliga intryck helt enkelt. För oss funkar det oftast att helt enkelt lägga hen i ett så mörkt och tyst rum som möjligt, alltså försöka ta bort alla intryck som gjort hen uppspelt. Det kan ibland funka på fem sekunder då (oftast tar det något längre tid), som om hen får en andningspaus från allt och liksom kommer på att hen är trött och ska sova. Vid liknande tillfällen kan det ta en timme att somna om vi istället är med och försöker trösta/söva på olika sätt. Har ni provat att helt enkelt försöka ta bort ALLA intryck (inklusive er själva), helt mörkt och tyst, och vänta en stund? Går det bättre eller sämre än om ni är med? Ibland har man liksom förutfattade meningar om hur barn vill ha det, att de vill ha dörren på glänt, att de vill ha mamma nära när de ska sova... men barn är olika. När jag försökte natta vårt förra barn när hen var kanske två år så klappade jag hen och pratade lite o.s.v. varpå hen med barsk stämma beordrade mig "gå ut!" Försökte vi lämna dörren på glänt så kom direkt ett "stäng dörren!" Jag har erfarenhet av barn som från en tidig ålder trivts väldigt bra med att vara ensamma i lugn och ro, men det är ju som sagt olika. Man kan nog inte göra mycket annat än att prova, och som skogsvitter skriver så går ju barn igenom olika faser också, så förhoppningsvis funkar det bättre snart.