Kleo04 skrev 2013-05-08 11:19:56 följande:
Jag känner igen mig så väl i din beskrivning och det känns lite lättande att det bara inte är vi som har en "odräglig" dotter. Senast igår kväll hade jag och min man ett långt samtal om hur vi ska göra för att livet ska fungera bättre för henne och oss. Men tyvärr känns det som om vi provat allt. Positiv feedback, samtal när hon är lung, "straff" i form av tex begränsning av IPad/dator användning, skälla, ignorera.... Men när hon blir arg glömmer hon allt vi pratat om och drar igång och skriker, säger dumma saker, smäller i dörrar, kastar mat och saker. I skolan och bland andra vuxna fungerar hon toppen, hon har lätt för att lära och många kompisar. Hon säger själv att hon trivs i skolan. Så jag försöker tänka att det är normalt med denna frigörelse/maktkamp med oss föräldrar men det gör inte saken lättare i vardagen. Det tär att det alltid är så mycket bråk! Hennes lillebror har ett helt annat temperament och går oftas att resonera med på ett sätt som inte fungerar med vår dotter. Jag bara hoppas att vi kommer att få någon lugnare period innan tonåringen stormar in!
Låter som hos oss. Verkar alltså ändå ganska vanligt att det är så här. Fast det känns som man är ensammast i världen om detta!!!