• Ivanta

    Småbarnsfamilj tvingades lämna bilen på motorvägen

    www.aftonbladet.se/nyheter/article16656209.ab

    Är det vanligt att kronofogden är med vid hastighetskontroller?

    Vad tycker ni om hela historien?

    Jag tycker att det hela verkar så konstigt?

    Varför kör han för fort med sina barn i bilen? Varför lånar han chefens bil? Brukar man göra det? Chefen hade inget att säga om det hela?

    Hur går dina tankar om det här? 

  • Svar på tråden Småbarnsfamilj tvingades lämna bilen på motorvägen
  • Ivanta

    Citat från texten "– Det är 100 kilometer där och efter avdrag hade jag kört tio kilometer för fort, det blev 2 400 kronor i böter."

    Vad menas med avdrag? 

  • Ivanta

    Får man 2400 kr i böter om man kör 10 km för fort på en 100 väg? Låter inte det lite väl? 

  • Ivanta

    Ytterligare ett citat ".– Det spelade ingen roll om någon annan är ägare, vi anser att du är brukare av bilen, sa kronofogden. Hon värderade den till 15 000."

    Kan de verkligen göra så!?

  • Dr Mupp

    Här ligger en hund begraven. De kan självklart inte utmäta nån annans egendom.


    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • mrsStatham

    Det känns som att det är en extremt vinklad version som berättas...


    Bara två saker är oändliga
  • MaDa80
    Ivanta skrev 2013-04-24 10:38:36 följande:
    Citat från texten "– Det är 100 kilometer där och efter avdrag hade jag kört tio kilometer för fort, det blev 2 400 kronor i böter."

    Vad menas med avdrag? 

    Man brukar få några km/h i avdrag när dom skjuter med laser pga felmarginal..
    Det är iaf vad dom har sagt till mig när jag har blivit stoppad.
  • Sisisisi
    Dr Mupp skrev 2013-04-24 10:48:36 följande:
    Här ligger en hund begraven. De kan självklart inte utmäta nån annans egendom.



    Jodå, om han har egendomen i sin besittning och det inte framgår att egendomen tillhör någon annan. Verkar inte vara ovanligt att KFM mäter ut saker som nån annan säger sig vara ägare till. Egendom kan även mätas ut om det är sannolikt att den tillhör personen som blir utmätt.
  • Dr Mupp
    Sisisisi skrev 2013-04-24 11:03:21 följande:



    Jodå, om han har egendomen i sin besittning och det inte framgår att egendomen tillhör någon annan. Verkar inte vara ovanligt att KFM mäter ut saker som nån annan säger sig vara ägare till. Egendom kan även mätas ut om det är sannolikt att den tillhör personen som blir utmätt.
    Vilket smidigt sätt att bli av med skulderna. Man lånar nån bil, åker fast i en kotroll och blir av med skulderna. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • dzvz

    Som jag fattar det är det inte ovanligt att KFM är med vid poliskontroller. Jag TROR att syftet inte är att jaga småbarnsföräldrar utan skummare individer  om man uttrycker sig så.

    Jag tycker heller inte att det är märkligt att annans egendom beslagtas i första hand tills rätt ägandeförhållanden fastslagits. Däremot är det under all kritik OM det gått till som afttonhoran påstår, att de övergivits på motorvägen och polisen tvingas agera taxiverksamhet. (Polis får inte överge människor i potentiellt farliga eller ohanterbara situationer)

Svar på tråden Småbarnsfamilj tvingades lämna bilen på motorvägen