Hur länge ska era barn sitta i bilbarnstol? Framåtvänd eller bakåtvänd?
9-åringen har bältesstol och jag har inga planer på att ta bort den, gissar att hon passar 2 år till i den iaf.
9-åringen har bältesstol och jag har inga planer på att ta bort den, gissar att hon passar 2 år till i den iaf.
Mina har åkt bakåt till ganska precis 4 år.
De som i år fyller 7 och 5 sitter så gott som alltid i riktiga bältesstolar. De som fyller 9 och 11 sitter ibland utan, ibland på bara kudde och när vi ska långt eller det råkar vara en bältesstol fram om de vill sitta där så då sitter de i bältesstolar.
Normalt är att vi har 2 bältesstolar i vardera bil för att slippa flytta mellan för småttingarna men då på långresor lyfter vi över så alla barnen har var sin ordentlig bältesstol.
Gränsen för att åka utan kudde vill jag minnas är 135 cm och det klarar äldsta tjejen med någon cm marginal och tvåan är eg någon cm för kort men han åker också utan ibland men tar oftast en kudde iaf.
Men sen har vi ett jättehopp storleksmässigt till han som snart fyller 7, han är bara drygt 110 cm lång så han blir i riktig stol och senare på kudde lääääääänge än.