• babybabybaby

Alice eller Julia?

Vilket namn tycker du bäst om? Motivera gärna!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-04 21:40
    Vilket är mest klassiskt?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Alice eller Julia?
  • babybabybaby
    Filipa92 skrev 2013-04-24 20:56:40 följande:
    Alice
    Tycker båda är förskräckligt tråkiga, men framförallt Julia. Så jag röstar på Alice, känner inte lika många som heter det plus att jag tycker att Julia känns som ett typiskt barnnamn. Alice funkar i vilken ålder som helst. 
    Barnnamn? Jag uppfattar Julia som en klassiker som aldrig blir fel. Tur att smaken är som baken Skrattande
  • Baby

Julia gillar jag. Fast Alice är oxå fint, fast bara om man uttalar det rätt.

• babybabybaby

Tack för alla svar!

Har funderat kring detta om Julia uppfattas som ett typiskt barnnamn, är det flera som har den uppfattningen?

• Herdis

Jag kan inte rösta, för jag tycker precis likadant om båda! Det är underbara, klassiska flicknamn, och NEJ jag uppfattar inget av dem som ett barnnamn. Det enda jag har emot dem, är att de har varit fruktansvärt vanliga så länge nu.

Alicia..?
    Alvean (den keltiska formen av Alice)?
    Julie?
    Juliette? 
    Juliana?    

To learn who rules over you, simply find out who you are not allowed to criticize
  • Blok

Julia är fint, men detta är två av de allra vanligaste namnen just nu. Alice ligger tom. på 1:a plats,  vill du verkligen ha så vanliga namn? Det kommer finnas 3 Alice och 2 Julia i varje klass när din lilla börjar skolan. Jag tycker inte Julia är ett barnnamn iaf, och har faktiskt aldrig stött på begreppet barnnamn förut?

• babybabybaby
    Blok skrev 2013-04-27 18:18:52 följande:
    Julia är fint, men detta är två av de allra vanligaste namnen just nu. Alice ligger tom. på 1:a plats,  vill du verkligen ha så vanliga namn? Det kommer finnas 3 Alice och 2 Julia i varje klass när din lilla börjar skolan. Jag tycker inte Julia är ett barnnamn iaf, och har faktiskt aldrig stött på begreppet barnnamn förut?
    Javisst är Julia fint Solig

Jag är medveten om att båda namnen är vanliga men det gör oss inget. Förra året fick 683 flickor namnet Julia (lite snabbt räknat ca 1 av 100 av flickor bär namnet)

Angående begreppet barnnamn så syftar jag på inägg nr 6 i tråden där den synpunkten kom fram. Förmodar? att det innebär att namnet passar bra på en liten tjej men inte på en vuxen.
  • NovemberApril

Jag har jobbat med en 29-årig Julia och det passade henne ypperligt. Hon fick alltid väldigt mycket kommentarer för sitt vackra namn

Svar på tråden Alice eller Julia?