• babybabybaby

Alice eller Julia?

Vilket namn tycker du bäst om? Motivera gärna!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-04 21:40
    Vilket är mest klassiskt?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Alice eller Julia?
  • Herdis
    babybabybaby skrev 2013-04-27 21:19:54 följande:
    Angående begreppet barnnamn så syftar jag på inägg nr 6 i tråden där den synpunkten kom fram. Förmodar? att det innebär att namnet passar bra på en liten tjej men inte på en vuxen.

Jo, så använder jag också ordet "barnnamn". Men Julia är inget barnnamn! Det låter UNGT - antagligen beroende på "Romeo och Julia" - men DET behöver ju inte vara fel.

Typiska barnnamn för mig är t.ex. sådana som

a)  förekommit på barn i kända barnböcker, så att de blivit för evigt associerade med bokfigurerna. T.ex. Emil och Ida.

b) namn som LÅTER barnsliga, t.ex. Hampus, Rasmus och Linus

c) namn som innehåller något med "lill": Lillemor, Lillebror, Lillan, Lillevi...    
    To learn who rules over you, simply find out who you are not allowed to criticize
  • babybabybaby
    patriciaaah skrev 2013-04-28 16:41:07 följande:
    Röstade Julia, det heter min lillasyster på 17 år:)
    Fint namn din syster har!!!

Julia verkar vara ett namn som hängt med ett tag och är hyffsat tidlöst, något vi uppskattar i val av namn. Vill inte ha ett nytt modenamn som poppar upp och blir modernt under några år för att sedan falla i glömska.
  • fluu
    babybabybaby skrev 2013-04-28 20:09:09 följande:
    Fint namn din syster har!!!

Julia verkar vara ett namn som hängt med ett tag och är hyffsat tidlöst, något vi uppskattar i val av namn. Vill inte ha ett nytt modenamn som poppar upp och blir modernt under några år för att sedan falla i glömska.
    Jag tycker båda namnen är ganska tidlösa,men Julia kanske lite mer. De Julia jag känner/känner till är 1 år,3 år,7 år,21 år,39 år,42 år(hon i vita stenen) och sedan finns ju alltid Julia Cesar som jag tror att många förknipar namnet med och hon skullde ju varit  127 år om hon levat.
    Bra förebild för övrigt.

De Alice jag känner är massa barn i åldrarna 0-8 år,20 år,74 år och 96 år.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • patriciaaah
    Fint namn din syster har!!! Julia verkar vara ett namn som hängt med ett tag och är hyffsat tidlöst, något vi uppskattar i val av namn. Vill inte ha ett nytt modenamn som poppar upp och blir modernt under några år för att sedan falla i glömska.

Fint namn din syster har!!! Julia verkar vara ett namn som hängt med ett tag och är hyffsat tidlöst, något vi uppskattar i val av namn. Vill inte ha ett nytt modenamn som poppar upp och blir modernt under några år för att sedan falla i glömska.

Tycker jag med och hon har alltid varit nöjd med sitt namn:). Precis ända sen namnet Julia blev populärt har det alltid stannat kvar på topplistan och aldrig fallit ner som många andra namn har gjort.
  • Angels

Jag kan inte rösta för båda namnen tillhör mina favoritnamn. Tyvärr rätt vanliga dock...

• babybabybaby

Vi kan inte välja mellan namnen, får nog dra lott helt enkelt Baby

Vilket upplevs som mest klassiskt?

• babybabybaby
    Baby skrev 2013-04-27 16:50:48 följande:
    Julia gillar jag. Fast Alice är oxå fint, fast bara om man uttalar det rätt.
    Uttalar Alice rätt?
  • Baby
    babybabybaby skrev 2013-05-04 21:45:24 följande:
    Uttalar Alice rätt?
    Ja. Tycker man ska uttala namnet Alice precis så som man gör i Frankrike tycker jag.
    I am what I am.
  • fluu

Jag är söndagsskolelärare och känner en hel drös av båda sorterna och en hel del vuxna Julia,några unga vuxna Alice och några tant-Alice. Fina namn!

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
Svar på tråden Alice eller Julia?