ADHD???
Låter onekligen som ADHD och kanske med någon form av autism. Att leka men inte vara riktigt med i leken i alla fall eller att prata högt tex.
Jag sätter ingen diagnos, det brukar nästan alltid komma in någon i en tråd och säga det att folk bara sätter diagnoser över nätet bla, bla... Så nu är det sagt.
Ger ni Omega? Det skulle kunna minska hyperaktiviteten. Hon behöver ro för att kunna varva ner. Att vara hyperaktiv är inte att ha en massa energi till övers. Utan det är ett symtom på stress.
Att alltid utsättas för sakar som hela tiden pressar lite närmare gränsen för vad som man upplever som stressigt då reagerar kroppen, nerverna med en sorts flykt men eftersom faran inte är så överhängande så blir det bara en liten retning, och igen och igen. En inre oro och hyperaktivitet.
Att hon reagerar på det kör förbi en bil, att inte leka samma lek mer än någon minut osv.
Hur är humöret annars? Kan hon bli oerhört arg eller absolut inte godta en anledning till att hon inte får äta godis just nu eller varför det ska ligga en matta på golvet? (bara ett exempel)
Anledningen till att jag undrar är att det finns olika sorters Omega, olika blandningar och de påverkar olika och man får olika effekter av dom så för att hitta rätt sort så är det bra och veta vad för sort som är bäst för henne.
Att få hjälp med det här kan vara väldigt svårt för en del, vet inte varför BUP helt plötsligt tycker att det är en del föräldrar som inte engagerar sig mer, en förälder ska inte behöva roa en 5-åring till att leka. Ok när de är 3 år men man behöver inte vara med ett så stort ("normalt") barn. Jag tror nog att ni gör mer än många andra föräldrar, att behöva försöka hålla samma tempo som er dotter verkar ha tror jag nog inte många orkar.
Jag tycker inte det låter som något helt normalt och att er dotter inte behöver utredas. Jag talar av egen erfarenhet och då har jag en son med svår ADHD och Atypisk Autism och resten av de andra syskonen är nog lite "dampiga" också. Det säger jag med en glimt i ögat, jag älskar dom som de är, men de är lite mycket ibland.
Hon är ett barn med extra allt och behöver hjälp för att komma till ro, orka med sig själv och hinna tänka färdigt en tanke. Att inte komma ihåg vad man skulle göra ligger i arbetsminnet. Många med tex ADHD har inget arbetsminne alls eller mycket lite. Där kan Omega hjälpa till också, minnet blir bättre och det blir lättare att hålla ett tankemönster i gång.
Ligg på BUP och tjata, tjata, tjata. Ring en gång i veckan och om det inte hjälper så börja 2 gånger i veckan, be om förtur, avbokade tider eller bara ring och hör hur det går framåt. För att få hjälp så måste man oftast vara en riktigt jobbig förälder. De måste inse att de inte blir av med er förrän de hjälper er och för att kunna få mer pengar från politikerna så måste de kunna säg att de har föräldrar som ringer varje vecka.
Vår son får också Melatonin, fast i form av tabletter Circadin, han får en tablett vid 18.45 och en vid 20.30 när han lägger sig för att det ska hålla i sig lite längre på morgonen. Han får också Atarax för att lättare komma till ro för att kunna somna. Be läkare som skriver ut Melatoninet att få komplettera med Circadin för att se om det funkar bättre.
Om ni vill ha boktips att läsa är Ross W Greene Explosiva Barn och Bo Hejlskov Problemskapande Beteende väldigt bra, de tar upp mycket av det du skriver om men även om barn med ett explosivt humör och det skriver du inget om att er dotter har men man kan använda mycket i böckerna ändå. Det är inget att man skulle vara en dålig förälder eller fel uppfostringsmetod utan mera att man använder ett väldigt tydligt sätt att vända sig till de som inte reagerar på samma sätt som andra.
Det är det som ADHD till stor del är, att reagera på intryck på ett annat sätt än vad andra gör, men här i detta samhället som man har nu så finns det inte riktigt plats för att reagera och vara på ett annat sätt än vad "alla andra" gör.