• Elin 885

ADHD???

lyllos dem får sin diagnos vid barnsben!!
    du kan vända dig till habiliteringen i ditt landsting också eftersom de gör npf-utredningar.

Jag har ADHD/AS/DYSLEXI, problem med det?
  • Elin 885
    Orolig mamma Therese skrev 2013-04-29 11:24:56 följande:
    Hej!

tyvärr verkar heller inte hab riktigt bry sig, men vi får fortsätta kämpa, en diagnos skulle underlätta för alla-oss, vår dotter och alla andra. Synd bara att det ska ta så lång tid. 
    för mig tog det 26 år så jag tycker inte att du ska klaga ;)
    det är vanligt att man får vänta i ett år som vuxen på en npf- utredning och pratar vi ett år när man väl ställs i kön. men du ska ju få en tid till någon som kan remitera dig till rätt instans och sedan komma på ett bedömningssamtal där vilket har ungefär 1 månads väntetid osv.
  • Elin 885
    Orolig mamma Therese skrev 2013-04-29 12:01:49 följande:
    Hej! ja jag håller med dig, kan tänka mig att det är extra jobbigt för dig som har fått vänta så länge. 
    äsch då, man får göra det bästa av situationen =).
  • Elin 885
    Little Ms Chatterbox skrev 2013-04-29 21:59:30 följande:
    Gör BarnHAB NPF-utredningar i ditt landsting? 
    Här (Kronoberg) kommer man till BarnHAB om man har dubbeldiagnos, autism eller förståndsnedsättning. De gör inga egna NPF-utredningar.
    Får man fråga var du bor någonstans? Hur lång (kort?) väntetid är det för NPF-utredning med tanke på att man har två ställen som gör utredningarna?
    vet ej jag har inga barn och är vuxen =).
  • Elin 885
    Little Ms Chatterbox skrev 2013-04-30 08:20:57 följande:
    Men då ska du kanske inte ge de råden...
    jag var på en konferens förut för någon vecka sen i falu kommun där jag hade min praktik. jag hade praktik från arbetsförmedlingen och där sa man att man i den kommunen i alla fall gör det.
    det var en samverkanskonferens mellan kommunens alla olika aktörer så som arbetsförmedlingen, försäkringskassan, kommunen, habiliteringen etc et etc.
    det kanske heter landstingets alla olika aktörer kom jag på.
    Jag har ADHD/AS/DYSLEXI, men jag är snäll egentligen =)
Svar på tråden ADHD???