• Natulcien

Sömn- och matvanor för nöjd 6 månaders bebis?

Det verkar ju fungera väldigt bra för er, och er son är nöjd och glad. Jag skulle nog inte rodda så mycket med sömnen när det handlar om en så liten bebis, om den fungerar så bra...

Men visst. Om ni tycker att det är jobbigt med sena kvällar och sena mornar, så är det ju bara att prova att lägga tidigare och väcka tidigare.

• Natulcien
    viklund2 skrev 2013-04-26 14:35:48 följande:
    Jo, visst funkar allt bra. Inte heller är det jobbigt med sena kvällar.. det vi funderade över var ju som sagt att klämma in en till smakmåltid och i såna fall när på kvällen man skall göra det? Om det krävs tidigare kvällar eller annan ändring på något under dagen. Alla våra funderingar står ovan.

Men du tycker alltså lite som jag då, att det känns lite väl tidigt att ändra sömnvanorna då han är så pass liten.
    Det är som sagt bara funderingar vi har!
    Ja, han sover ju väldigt sent (18.30-20), vilket ju naturligtvis ger sena nattningar. Men, som sagt, funkar det för er och sonen så är det ju bra.
    Vi styrde inte sonen alls i den ålder, förutom, att vi nattade honom ungefär samma tid varje kväll, och det var runt kl.20. Men då sov han ju sista sovpasset runt kl.16 och då bara 30 min. Vi väckte honom inte, utan han sov bara 30 min av sig självt.

Men om ni vill ha kvar den sena sovningen, så varför inte ge honom lite smakis innan det sovpasset då? Och kanske gröten på fm, eller när han vaknar kl.13? Om han ammar fritt så är väl inte mattiderna så strikta?
Svar på tråden Sömn- och matvanor för nöjd 6 månaders bebis?