• Milernia

Tegelgolv inomhus

Tänkte höra om det är någon som har erfarenhet av tegelgolv inomhus?

Vi har tegelgolv i hallen i den nya lägenheten, men vi har lust att "snygga" till det lite. Fogarna börjar spricka lite varstans och det är en lite halvdassig och tråkig röd färg på teglet.

Tåls att säga att vi bor i en hyresrätt så vi kan inte fixa om hur som helst. Men tänkte höra om det finns någon med idéer hur man skulle kunna piffa upp det och om det ens är möjligt? Har testat sökt på google men ej kommit fram till något.

• Svar på tråden Tegelgolv inomhus
  • Nyfikna72

Är du säker på att det är tegelgolv då? Låter inte direkt som nåt man lägger in i moderna hus? Kanske är nåt mer modernt med tegelutseende? Klinkers?

• Milernia
    Nyfikna72 skrev 2013-04-26 15:22:56 följande:
    Är du säker på att det är tegelgolv då? Låter inte direkt som nåt man lägger in i moderna hus? Kanske är nåt mer modernt med tegelutseende? Klinkers?
    Det är riktigt tegel. Det har förmodligen varit en gammal trappuppgång som de gjort om. Vi har trappa med trapphusliknande räcken också.
  • Harmagedon

Oj, låter riktigt konstigt. Det går ju att måla tegel men jag är osäker på om det tål slitaget (golv). Men det enklaste är nog att fråga i en färghandel.

Om ni sedan får måla måste du ju fråga värden om så klart. Det lär ju inte gå att göra ogjort.

• Fairy My

Hej!! Oj låter som en annorlunda och fin lght :) går absolut måla på tegel! Gjorde själv om ett kök där jag tig fram teglet i Murstocken, reparerade fogar med cement, behövs bara lite kolla om husfix kan fungera. Cement får ju en fin grå färg iaf. Men var försiktig! Det fräter på huden . . Upptäckte jag efteråt då använd handskar! Ha scrubsvamp etc och ta bort om det kommer på stenarna. Välj sedan en "tegelnyans" och måla varje sten för sig. Lacka sedan stenarna separat med ett golvlack, matt blir mer naturligt men blankt supersnyggt. Fogarna är ju fortf matta. Tidskrävande men ack så snyggt! Och hållbart ;) Lycka till!

• Milernia
    Fairy My skrev 2013-04-28 05:14:41 följande:
    Hej!! Oj låter som en annorlunda och fin lght :) går absolut måla på tegel! Gjorde själv om ett kök där jag tig fram teglet i Murstocken, reparerade fogar med cement, behövs bara lite kolla om husfix kan fungera. Cement får ju en fin grå färg iaf. Men var försiktig! Det fräter på huden . . Upptäckte jag efteråt då använd handskar! Ha scrubsvamp etc och ta bort om det kommer på stenarna. Välj sedan en "tegelnyans" och måla varje sten för sig. Lacka sedan stenarna separat med ett golvlack, matt blir mer naturligt men blankt supersnyggt. Fogarna är ju fortf matta. Tidskrävande men ack så snyggt! Och hållbart ;) Lycka till!
    Ja, det är en jättefin lägenhet! Ovanligt med tegelgolv som sagt :) Okej! Tack för alla tips. Vi ska kika lite mer :)
Svar på tråden Tegelgolv inomhus