Inlägg från: Syskonförsök |Visa alla inlägg
  • Syskonförsök

BF januari 2014

Vi har (hade) två hundar när vi skaffade vårt första barn. 
    Båda är mellanstora raser på 25-30kg, aktiva. Vi visste att den äldsta (4år) inte var så förtjust i barn och var förberedda på att det kanske inte skulle gå bra. Han bodde hos oss till barnet var 9 månader sen funkade det inte längre. Vår yngsta har det gått jättebra med!
    Vi hade med oss två handdukar till BB som fick ligga vid bebisen, den plockade hon hem en av från sjukhuset och lät hundarna nosa på hemma hos dem. Sen så tog vi med andra när vi kom hem från sjukhuset så den kunde vara på golvet och de nosade. De fick sedan bo hos mina föräldrar i en vecka och vi hälsade på, men vi var för trötta för att aktivera dem direkt.
    När de kom hem körde vi bara på som vanligt. De har alltid fått vara med, byta blöja, pussa, slicka, nosa osv. Aldrig blivit nejade med barnet osv. Men tyvärr så klarade inte äldsta av att barnet började krypa, han sa inget och var så snäll, men klarade inte av att se att han hade det jobbigt. Han kunde resa och flytta på sig 50ggr på en dag för att komma undan, men det gick ju inte för han ville ju vara med oss, han är värsta flockhunden. 
    Han fick då flytta hem till mina föräldrar, det går jättebra så fort vi är där, men han slipper ha det jobbigt. Nu väntar vi andra barnet så han blir ju där ett bra tag till. Förhoppningsvis kan han flytta med oss den dagen vi flyttar till hus och barnen är lite större (kanske om 3år). Annars så har han det väldigt bra hos mina föräldrar. 
    Yngsta hunden är inga problem, de leker, pussas och delar på både mat och leksaker.
    Min prioritet låg hos hunden, han skulle ha det bra, inte jag. Jag saknar honom varje dag och är  jätteledsen att det inte fungerade, men eftersom jag älskar honom så fick jag sätta undan mina känslor.  

• Syskonförsök

I onsdags var vi på UL i v 11+4 och såg bebben. Allt såg bra ut och den sprattlade och hade sig. Nu var den bara 1 dag liten till skillnad från vårt VUL då den var 1v liten. Det har oroat oss en del men nu har vi släppt det. Vi har ju redan berättat för familj och närmsta vänner men ska gå ut med det officiellt så fort sambon hunnit berätta för sitt jobb. (Det är ju hon som är gravid). 

Apropå vagn så har vi en Bugaboo Donkey sen två veckor tillbaka. Älskar den!
    Värd varenda krona enligt mig. Har haft en Emmaljunga City Cross till vår äldsta (nu 16 månader) och trivts men velat ha en åsna och nu när vi väntar syskon så köpte vi den.

Vi köpte en Bugaboo Donkey All Black Duo inkl frakt, en cupholder, snack tray och två myggnät för 11 500kr på BabyPlus i Holland. De är fantastiskt bra där! 

• Syskonförsök

Vi kommer att kolla kön, är för nyfikna. 
    Men det avgör bara våra namnval. Vi har ju alla kläder kvar från vårt nuvarande barn så det blir samma kläder (i mångt och mycket) som nu. Det enda vår son inte har nu är klänningar, så blir det en flicka så kommer det ju köpas, men i övrigt så har vi alla färger, alla mönster och alla olika modeller.
    För mig känns det mycket förlegat med specifika färger på kläder till olika kön. :)
    Tyckte det blev mer verkligt dock när vi tittade på könet sist. Då kunde vi komma fram till två olika namn som vi valde mellan, vi bestämde mellannamn och så.  

• Syskonförsök

Vill bara slänga in en kommentar att ntf säger att det inte går att svara på om fram ellerbaksäte är säkrast för barnet det beror på olyckan. Däremot har barnet mer benutrymme fram sen när man byter till bakåtvänd bilbarnstol som man bör ha så länge som möjligt, men minst till barnet är 4-5år enligt ntf. Vi har haft och har vårt barn fram hela tiden, men nu får han flytta bak när småsyskonet kommer.

• Syskonförsök
    c4trin skrev 2013-08-10 09:46:17 följande:
    Visserligen väntar vi första barnet men hon/han kommer sitta i baksätet bakom passageraren direkt, mycket säkrare i baksätet. Vi har en V70 så där e väldigt gott om plats till 1 bilstol till sen också :) Dessutom e de skönt med stort bagage så man kan få in vagn m.m. utan problem =)
    BF januari 2014. tvablitre.blogg.se

Varför skulle det vara mycket säkrare? Var har du fått den informationen? :)
  • Syskonförsök
    vartjagängår skrev 2013-08-09 21:56:19 följande:
    Vi har en v50 & hoppas såå att en besafe izi plus går in mitten bak eller på sidan. Babyskyddet sitter idag bakom passagerarsätet. Tänker inte ha nå barn i framsätet på många år. I värst fall får vi byta bil om inte någon stol passar. Jag som älskar min lilla v50, körde min mors v70 idag & det är ju ett hus om man jämför. :/

Varför byter du hellre bil än att ha barnet fram?
  • Syskonförsök
    vartjagängår skrev 2013-08-11 06:45:56 följande:
    Yes. Då jag inte alls litar på att airbagen är 'avstängd' bara genom att vrida på en nyckel. Den sitter fortfarande där och kan likväl utlösas. Att montera bort den helt är för mig inte heller ett alternativ då en vuxen då aldrig kan åka fram. Alla tycker vi olika, jag är väl extra känslig just när det gäller bilar. :)

Ja men det förstår jag! Vi plockade ut vår helt, den ligger i ett förråd. Då skulle inte jag heller vilja ha fram. :)
  • Syskonförsök

www.trafikverket.se/Privat/Trafiksakerhet/Din-sakerhet-pa-vagen/Sakerhet-i-bil/Barn-i-bil/Babyskydd/ Har,kollat igenom trafikverket och ntf, finns unga rekommendationer att det är säkrare bak. Det står däremot att är man själv är det bättre i framsätet och är man två i baksätet, men det tror jag har ed störningsmomentet och inte med risken vid krock. Sen givetvis att barnet ska vara bakåtvänd. Har läst mycket och frågat mycket och har inte fått fram att det ena ska vara mycket bättre än det andra. Dock har jag resonerat så att jag åker själv en del och blir störd om jag inte enkelt kan ge honom nappen och han blir störd om han inte ser mig. :)

• Syskonförsök

Vi kommer ha stora hemma iaf 6 månader med småsyskonet, sen får vi se. Han kommer vara 22 månader i januari och kommer tidigast få börja förskola vid 2.5. Det kommer sen hänga på hur mycket skolarbete jag har och när tjejen vill börja jobba lite kvällar. Om det känns som att han vill vara hemma så kommer han få stanna hemma längre om det fungerar med vår tillvaro då. Vi ska i höst gå till ÖF en dag i veckan sen ska vi se om vi kanske ska gå på barnrytmik en gång i veckan. Sen gör vi ju massa andra saker med givetvis. Vi tror på att om möjligheten finns och det passar barnet, att ha hen hemma. Jag tror många barn mår jättebra av förskola vid rätt ålder, men jag tror att det går att ha minst lika stimulerande verksamhet hemma om man bara vet vad man kan hitta på för roligt. :) 

Jag tror inte att det är många barn som har ett eget behov av förskola under 3års ålder om föräldrarna har tid, lust och möjlighet att hitta på mycket hemma och träffa andra barn. Men jag tror också att barn vänjer sig fort och att för de flesta så fungerar förskolan bra. Sen tror jag förskolan är bättre än att vara hemma med föräldrar som inte tycker om att vara hemma (alla kan inte älska samma sak). Jag tycker det är SÅ roligt nu när stora börjat förstå mer och ser fram emot i vår att vi ska kunna gå på museum, bibliotek, olika lekplatser, måla, ramsa och leka här hemma. Sen kommer han om det finns något bra antingen i vår eller på hösten få börja på någon aktivitet så då får han också interagera och umgås med andra barn. Nu är han ju bara 17 månader och hela hans liv går för tillfället ut på att 1) bli jagad 2) springa åt andra hållet 3) dra ner saker 4) byta plats på saker.. osv :P  

• Syskonförsök

Skulle mitt barn vara 2.7år skulle jag lätt haft syskonvagn. Men vi har hund också. Men jag tänker promenader till förskolan på vintern? Shoppingturer, kanske utflykter på sommaren. Jag har inte träffat så många 3åringar som orkar vara iväg en heldag utan att få sitta ner. 

Vi beställde vår donkey duo, all black från Holland. Betalade 6000kr mindre än här i Sverige, så det är lätt värt!
    Betalade 11 600kr för vagnen + tillbehör.  

Svar på tråden BF januari 2014