• Anonym (Tillräckligt?)

Ok att inte ge bröllopspresent när en redan betalat flera tusen?

Min sambo och jag ska senare i år på bröllop, det är en av hans nära vänner som gifter sig. Sambon är delaktig i att planera för svensexan, som bara den kommer kosta sambon minst 2000:- om det ens stoppar. Detta då han kommer resa långväga och därmed behöver stå för resa & boende förutom det som själva svensexan kommer på gå. Också själva bröllopet lär gå på 1500-2000 spänn för oss båda, återigen då vi behöver resa och ha boende.  

Utifrån ovanstående - kan det anses som ok att inte ge bröllopspresent? När han redan pröjsat flera tusen inte bara för att kunna delta på bröllopet, utan också för att brudgummen ska få en oförglömlig svensexa etc. Brudparet har dessutom bett om att enbart få pengar i present (dock ingen kuvertavgift eller angivelse av minimumsumma). Då känns det - för mig - som att de tusenlappar som redan har spenderats kan anses vara nog? Eller tänker jag galet?

• Svar på tråden Ok att inte ge bröllopspresent när en redan betalat flera tusen?
  • Maria 434

Jag tycker nog att ni bär ge en summa pengar ändå.
    Brudparet kan ju inte rå för att ni har höga resekostnader, dessutom väljer ju din man att delta på svensexan och ni väljer att tacka ja till att gå på bröllopet. 

• Anonym (Feltänkt)

Ja, litet galet tänker du, tycker jag. När vi haft dyra kostnader för bröllop, har vi gett en mindre present. Men inte låtit bli att ge något. Att svenskan blir dyr för din man är inte brudgummens fel... Och kanske kan han minska sin kostnad genom att kolla om han kan sova över hos någon som bor närmare?

• Fia 28
    Maria 434 skrev 2013-04-26 15:16:05 följande:
    Jag tycker nog att ni bär ge en summa pengar ändå.
    Brudparet kan ju inte rå för att ni har höga resekostnader, dessutom väljer ju din man att delta på svensexan och ni väljer att tacka ja till att gå på bröllopet. 
    Håller med!
  • Anonym (Jossan)

Det är väl frivilligt att gå på svensexa? Och din kille är med och planerar så han borde kunna se till att kostnaden blir mindre för alla deltagande.

Ni valde att tacka ja, trots kostnader. Blanda inte ihop det med presenten som ni ger för att lyckönska paret.

• Nordanvinden08

Håller med de ovan:) Ni har själva valt att gå på bröllopet och vara med på svensexan. Den enda gången det är ok att inte ha med sig present är när brudparet själva undanbeder sig presenter.

• Anonym (Anna)

Vi ska ha ett bröllop som innebär resa och boende för många. Till alla gäster säger vi att deras närvaro är viktigast och om någon önskar ge något är ett bidrag till bröllopsresan det enda vi önskar oss. Jag kan ärligt säga att det vad vi förväntar oss; räknar inte med en enda krona, men blir glad för varje

• Anonym (Tillräckligt?)
    Anonym (Anna) skrev 2013-04-26 15:28:50 följande:
    Vi ska ha ett bröllop som innebär resa och boende för många. Till alla gäster säger vi att deras närvaro är viktigast och om någon önskar ge något är ett bidrag till bröllopsresan det enda vi önskar oss. Jag kan ärligt säga att det vad vi förväntar oss; räknar inte med en enda krona, men blir glad för varje
    Ja det är väl lite så jag hade känt också - att själva närvaron är viktigast, och har gästerna i fråga redan spenderat åtskilliga tusenlappar för att ha möjlighet att delta och bidra till att göra det till en fantastisk dag, så känns det liksom lite mycket att begära att de också ska skänka pengar.

Men jo jag förstår er som säger att det är klart att vi bör ge bröllopsgåva - att lyckönskningen till brudparet som det symboliserar inte har något att göra med övriga kostnader. Samtidigt tycker jag att en å andra sidan visst kan koppla samman dessa - exempelvis, hade inte sambon vart med och arrangerat svensexan så hade den liksom inte blivit av ens. Och att göra en budgetvariant i förmån för att kunna ge bröllopsgåva - njaa? Vill inte brudgummen hellre ha en rejäl svensexa? Så hade jag själv resonerat åtminstone. 

Och egentligen handlar det inte om att inte ha råd, råd har vi även om vi kommer ha det lite tajtare ett par månader för att kunna spara så vi kan delta. Så visst har vi råd att även ge pengar i bröllopsgåva - men ja, det är väl det att det förutsätts som jag ifrågasätter. Jag är som inte den som gör saker bara för att det förutsätts av mig, utan jag vill kunna ha vettiga argument för det också. Lyckönska brudparet? Med pengar? För mig är den där lyckönskningen en gammal tradition som inte har något att göra med dagens penninggåvor. Jag lyckönskar väl inte brudparet Mindre bara för att de inte får något, egentligen?

Och annars är jag den som gärna ger bort en gåva till vänner/bekanta som gift sig även om jag ej var bjuden på bröllopet - jag känner att det är viktigt att uppmärksamma, vilket jag då vill göra med en gåva. Men just när en redan pröjsat så pass mycket pengar liksom, ja det är det som känns lite skevt för mig.

Även om jag förmodligen lär vika mig för de sociala normerna i just detta sammanhang och motvilligt lägga ett kuvert på "presentbordet" Flört
  • Nordanvinden08

Jo men det är skillnad om bröllopsparet skrivit som "Anonym(Anna)", då är det ok. Men har de inte gjort det så är det nog bäst att följa "normen" ð???

• långstrump

Inför vårt bröllop vill jag inte ha en massa saker, gifter mig ju inte av den anledningen precis. Blir glad om folk dyker upp med ett grattis, ett leende och en kram men jag skulle dock aldrig själv åka tomhänt. En blomkvart och ett kort kan man ju ha med ändå.

• Anonym (Kul?)

Tycker faktiskt att det är ganska oförskämt att önska sig saker när man som brudpar vet att många får dyra utgifter i resa o boende.. Och att önska sig pengar i bröllopspresent är nått ibland det värsta jag vet!

Svar på tråden Ok att inte ge bröllopspresent när en redan betalat flera tusen?