Anonym (Anna) skrev 2013-04-26 15:28:50 följande:
Vi ska ha ett bröllop som innebär resa och boende för många. Till alla gäster säger vi att deras närvaro är viktigast och om någon önskar ge något är ett bidrag till bröllopsresan det enda vi önskar oss. Jag kan ärligt säga att det vad vi förväntar oss; räknar inte med en enda krona, men blir glad för varje

Ja det är väl lite så jag hade känt också - att själva närvaron är viktigast, och har gästerna i fråga redan spenderat åtskilliga tusenlappar för att ha möjlighet att delta och bidra till att göra det till en fantastisk dag, så känns det liksom lite mycket att begära att de också ska skänka pengar.
Men jo jag förstår er som säger att det är klart att vi bör ge bröllopsgåva - att lyckönskningen till brudparet som det symboliserar inte har något att göra med övriga kostnader. Samtidigt tycker jag att en å andra sidan visst kan koppla samman dessa - exempelvis, hade inte sambon vart med och arrangerat svensexan så hade den liksom inte blivit av ens. Och att göra en budgetvariant i förmån för att kunna ge bröllopsgåva - njaa? Vill inte brudgummen hellre ha en rejäl svensexa? Så hade jag själv resonerat åtminstone.
Och egentligen handlar det inte om att inte ha råd, råd har vi även om vi kommer ha det lite tajtare ett par månader för att kunna spara så vi kan delta. Så visst har vi råd att även ge pengar i bröllopsgåva - men ja, det är väl det att det förutsätts som jag ifrågasätter. Jag är som inte den som gör saker bara för att det förutsätts av mig, utan jag vill kunna ha vettiga argument för det också. Lyckönska brudparet? Med pengar? För mig är den där lyckönskningen en gammal tradition som inte har något att göra med dagens penninggåvor. Jag lyckönskar väl inte brudparet Mindre bara för att de inte får något, egentligen?
Och annars är jag den som gärna ger bort en gåva till vänner/bekanta som gift sig även om jag ej var bjuden på bröllopet - jag känner att det är viktigt att uppmärksamma, vilket jag då vill göra med en gåva. Men just när en redan pröjsat så pass mycket pengar liksom, ja det är det som känns lite skevt för mig.
Även om jag förmodligen lär vika mig för de sociala normerna i just detta sammanhang och motvilligt lägga ett kuvert på "presentbordet"