Anonym (Tillräckligt?) skrev 2013-04-28 20:32:40 följande:
Känner ingen som helst oro över att en utebliven present skulle få dem att uppfatta oss som snåla - vi är de första att bjuda i andra sammanhang, vår dörr står alltid öppen, har någon det tajt om pengar bland vännerna hjälper vi till etc. Och allt det vet dem och har själva erfarenhet av. Sen tycker jag att det är ett ganska så skevt tankesätt att har en inte råd med allt så ska en inte delta öht. Vad hände med att fira kärleken i gemenskap med sina närmsta? Är verkligen pengar en högre prioritet än det? Nåväl, tacka vet jag vår umgängeskrets där pengar aldrig skulle vara viktigare än gemenskapen. För hade vi verkligen inte haft råd så hade det inte varit nåt snack om saken, då hade det inte blivit en penninggåva men då hade vi givetvis nämnt anledningen och fått full förståelse. Och de hade tyckt vår närvaro var viktigast! Men nu är det ju inte det som är problemet men jag inser att det inte är så många här inne som delar min syn på pengar och sakers värde. Men stort tack till er som kommer med konkreta tips och till er som försöker förstå hur jag tänker!
Jamen dåså, om du nu redan vet med dig allt detta, så varför ställde du ens frågan? Du ställde den därför att du innerst inne själv vet med dig att det är snålt. Men du ville få lite backup för att känna dig mer säker i din sak. Och du säger ju själv att detta har inget med dålig ekonomi att göra, ni HAR råd, men du vill inte TA dig råd. Det är likamed snålt. Jorå, det kommer skvallras om er bakom era ryggar, pinsamt, men gör som du vill. Och sen skrev någon annan redan att en svensexa ingår väl inte i bröllopspresent, det är en rolig resa/fest som vilken annan resa/fest som helst och där betalar man ju också för EGET nöje. Så, om din sambo bekostar sig stripbrudar och lapdanser, han får kul han med, det ska alltså räknas som bröllopsgåva? Haha...vilket tankesätt. Men, gå ni och skit i att ge present och gör bort er. Kommer bli bra så.