• Anonym (Tillräckligt?)

Ok att inte ge bröllopspresent när en redan betalat flera tusen?

Min sambo och jag ska senare i år på bröllop, det är en av hans nära vänner som gifter sig. Sambon är delaktig i att planera för svensexan, som bara den kommer kosta sambon minst 2000:- om det ens stoppar. Detta då han kommer resa långväga och därmed behöver stå för resa & boende förutom det som själva svensexan kommer på gå. Också själva bröllopet lär gå på 1500-2000 spänn för oss båda, återigen då vi behöver resa och ha boende.  

Utifrån ovanstående - kan det anses som ok att inte ge bröllopspresent? När han redan pröjsat flera tusen inte bara för att kunna delta på bröllopet, utan också för att brudgummen ska få en oförglömlig svensexa etc. Brudparet har dessutom bett om att enbart få pengar i present (dock ingen kuvertavgift eller angivelse av minimumsumma). Då känns det - för mig - som att de tusenlappar som redan har spenderats kan anses vara nog? Eller tänker jag galet?

• Svar på tråden Ok att inte ge bröllopspresent när en redan betalat flera tusen?
  • mumrich

Jag kan förstå båda parter. Håller med TS om att brudparet skulle kunnat skriva nåt i stil med att med tanke på att många får resa långt blir de glada enbart för gästernas närvaro (om det nu är så att merparten måste resa långt för att kunna delta?), men om någon vill ge en bröllopspresent önskar de sig pengar. Jag tycker det är helt OK att endast önska sig pengar, kanske pga platsbrist i hus/lägenhet, eller anledningen att man kanske får en massa onödiga saker eller saker som inte passar brudparets smak/stil etc. Som gäst skulle jag tycka det kändes bättre att då ge ett bidrag till en bröllopsresa eller något annat som brudparet köper för pengarna, något de verkligen vill ha. Samtidigt känns det lite skevt att TS tar upp svensexan som en anledning - brudparet kan ju inte gärna på förhand veta vilken typ av svensexa som brudgummen får och hur mycket det kostar. De kan ju knappast lastas för svensexans kostnad. 

För att svara på frågan tycker jag att TS ska ge en bröllopspresent men vill ni inte lägga så mkt kanske det räcker med 500 kr? 

• Anonym (U)

Men det är väl självklart att man tar med sig en gåva till ett bröllop. Hellre då, TS, att du tar med dig nån mindre dyr gåva i form av en vas eller nåt, fint inslaget, eller absolut ingenting. Du kan köpa en vas, även fast dom önskar sig pengar. Om du kommer tomhänt, kan jag lova dig att dom inte kommer tänka gott om dig/er två längre. Och här har ni lagt ner tid och pengar på allt runtomkring, för att ni antagligen är tajta vänner, och så kommer ni nog inte umgås så mycket mer sen, pga er snålhet.
    Vad säger din sambo, verkar trots allt som om det är hans vänner detta? Och du stretar emot med att lägga ut presenter/pengar, för det är ju liksom ändå inte dina vänner?
    Om ni inte vill ge gåva alls, gå inte på bröllopet då. Det är för pinsamt och sniket och som sagt, det kommer talas "varmt" om er.

• Fiona M

jag förstår inte riktigt, din sambo är med och planerar svensexan men gnäller ändå på att den blir för dyr..?

• Phalaenopsis
    Anonym (Tillräckligt?) skrev 2013-04-28 08:20:22 följande:

Klart svensexan är helt frivillig och jag tvivlar inte på att en kan göra en kul budgetvariant. Men nu finns det inte riktigt behov för det, utan det är ju fortfarande rimligheten i att efterfråga pengar i brudparets läge som jag ifrågasätter. Även om jag till största sannolikhet kommer ge just pengar!
    Om man nu inte behöver ge någon present alls pga resekostnader, så blir det naturligtvis ingen pengapresent heller. Brudparet har ju valt att lägga bröllopet långt ifrån er, och kan alltså räkna med era utlägg för att kunna närvara som present.
  • Anonym (U)
    Phalaenopsis skrev 2013-04-28 18:25:55 följande:
    Om man nu inte behöver ge någon present alls pga resekostnader, så blir det naturligtvis ingen pengapresent heller. Brudparet har ju valt att lägga bröllopet långt ifrån er, och kan alltså räkna med era utlägg för att kunna närvara som present.

Är det så det resoneras, så finns väl inte bröllopsgåvor i vilken form som helst alls längre.
  • Lindsey Egot the only one

Man kan skriva på ett kort vi vill önskade lycka i ert äktenskap och ger ER härmed middag en dag i månaden i ett år varje torsdag. På så sätt får ni en tight relation och trevligt sällskap på torsdagskvällarna i ett år framöver. Det måste inte vara saker man får eller pengar.

• Anonym (Tillräckligt?)

Känner ingen som helst oro över att en utebliven present skulle få dem att uppfatta oss som snåla - vi är de första att bjuda i andra sammanhang, vår dörr står alltid öppen, har någon det tajt om pengar bland vännerna hjälper vi till etc. Och allt det vet dem och har själva erfarenhet av.

Sen tycker jag att det är ett ganska så skevt tankesätt att har en inte råd med allt så ska en inte delta öht. Vad hände med att fira kärleken i gemenskap med sina närmsta? Är verkligen pengar en högre prioritet än det? Nåväl, tacka vet jag vår umgängeskrets där pengar aldrig skulle vara viktigare än gemenskapen. För hade vi verkligen inte haft råd så hade det inte varit nåt snack om saken, då hade det inte blivit en penninggåva men då hade vi givetvis nämnt anledningen och fått full förståelse. Och de hade tyckt vår närvaro var viktigast! Men nu är det ju inte det som är problemet men jag inser att det inte är så många här inne som delar min syn på pengar och sakers värde.

Men stort tack till er som kommer med konkreta tips och till er som försöker förstå hur jag tänker!

• Anonym (Polly)
    Anonym (Tillräckligt?) skrev 2013-04-28 20:32:40 följande:
    Känner ingen som helst oro över att en utebliven present skulle få dem att uppfatta oss som snåla - vi är de första att bjuda i andra sammanhang, vår dörr står alltid öppen, har någon det tajt om pengar bland vännerna hjälper vi till etc. Och allt det vet dem och har själva erfarenhet av.

Sen tycker jag att det är ett ganska så skevt tankesätt att har en inte råd med allt så ska en inte delta öht. Vad hände med att fira kärleken i gemenskap med sina närmsta? Är verkligen pengar en högre prioritet än det? Nåväl, tacka vet jag vår umgängeskrets där pengar aldrig skulle vara viktigare än gemenskapen. För hade vi verkligen inte haft råd så hade det inte varit nåt snack om saken, då hade det inte blivit en penninggåva men då hade vi givetvis nämnt anledningen och fått full förståelse. Och de hade tyckt vår närvaro var viktigast! Men nu är det ju inte det som är problemet men jag inser att det inte är så många här inne som delar min syn på pengar och sakers värde.

Men stort tack till er som kommer med konkreta tips och till er som försöker förstå hur jag tänker!
    å andra sidan har ju ni en ganska skevt tankesätt om ni anordnar en så dyr svensexa att alla inte kommer ha råd att delta (ni väljer ju till exempel den före present, andra kanske måste avstå helt).
    vad hände med att fira bruden/brudgummen med sina vänner? är verkligen pengar en högre prioritet ä det?
  • lammlägg
    Anonym (Tillräckligt?) skrev 2013-04-26 15:13:18 följande:
    Min sambo och jag ska senare i år på bröllop, det är en av hans nära vänner som gifter sig. Sambon är delaktig i att planera för svensexan, som bara den kommer kosta sambon minst 2000:- om det ens stoppar. Detta då han kommer resa långväga och därmed behöver stå för resa & boende förutom det som själva svensexan kommer på gå. Också själva bröllopet lär gå på 1500-2000 spänn för oss båda, återigen då vi behöver resa och ha boende.  

Utifrån ovanstående - kan det anses som ok att inte ge bröllopspresent? När han redan pröjsat flera tusen inte bara för att kunna delta på bröllopet, utan också för att brudgummen ska få en oförglömlig svensexa etc. Brudparet har dessutom bett om att enbart få pengar i present (dock ingen kuvertavgift eller angivelse av minimumsumma). Då känns det - för mig - som att de tusenlappar som redan har spenderats kan anses vara nog? Eller tänker jag galet?
    Jag tänker nog lite annorlunda här, om det skulle kosta mig eller min sambo minst 2000 att delta vid svensexa eller möhippa, och sedan lika mycket för resa till och boende vid bröllopet, skulle det ändå inte vara samma sak som att ge en bröllopspresent. Det sistnämnda kvittar man inte mot egna utgifter i samband med festligheterna. Jag skulle se det som utgifter för vilken resa som helst, som jag gör för mitt eget höga nöjes skull - det är ingenting jag utför som en tjänst gentemot brudparet av mitt hjärtas godhet, utan för att jag själv vill vara med. Tyckte jag att det blev för dyrt för mig skulle jag avstå från att delta.
  • Anonym (U)
    Känner ingen som helst oro över att en utebliven present skulle få dem att uppfatta oss som snåla - vi är de första att bjuda i andra sammanhang, vår dörr står alltid öppen, har någon det tajt om pengar bland vännerna hjälper vi till etc. Och allt det vet dem och har själva erfarenhet av. Sen tycker jag att det är ett ganska så skevt tankesätt att har en inte råd med allt så ska en inte delta öht. Vad hände med att fira kärleken i gemenskap med sina närmsta? Är verkligen pengar en högre prioritet än det? Nåväl, tacka vet jag vår umgängeskrets där pengar aldrig skulle vara viktigare än gemenskapen. För hade vi verkligen inte haft råd så hade det inte varit nåt snack om saken, då hade det inte blivit en penninggåva men då hade vi givetvis nämnt anledningen och fått full förståelse. Och de hade tyckt vår närvaro var viktigast! Men nu är det ju inte det som är problemet men jag inser att det inte är så många här inne som delar min syn på pengar och sakers värde. Men stort tack till er som kommer med konkreta tips och till er som försöker förstå hur jag tänker!

Jamen dåså, om du nu redan vet med dig allt detta, så varför ställde du ens frågan? Du ställde den därför att du innerst inne själv vet med dig att det är snålt. Men du ville få lite backup för att känna dig mer säker i din sak. Och du säger ju själv att detta har inget med dålig ekonomi att göra, ni HAR råd, men du vill inte TA dig råd. Det är likamed snålt. Jorå, det kommer skvallras om er bakom era ryggar, pinsamt, men gör som du vill. Och sen skrev någon annan redan att en svensexa ingår väl inte i bröllopspresent, det är en rolig resa/fest som vilken annan resa/fest som helst och där betalar man ju också för EGET nöje. Så, om din sambo bekostar sig stripbrudar och lapdanser, han får kul han med, det ska alltså räknas som bröllopsgåva? Haha...vilket tankesätt. Men, gå ni och skit i att ge present och gör bort er. Kommer bli bra så.
  • Maria 434

Är man inbjuden på ett bröllop så har man självklart med sig en bröllopsgåva till brudparet.
    Om brudparet nu önskar sig pengar i gåva så är det ju inget konstigt med det. Det är väl ganska vanligt nuförtiden att gåvan är i form av pengar, ser inget konstigt med det.

Svensexan är ju som sagt något som anordnas för brudgummen och är dessutom upp till arrangören att styra vad den skall kosta så den skall inte inverka på bröllopsgåvan.
    Tycker man är lite fel ute om man jämför svensexan mot bröllopsgåvan.  

• nevermind
    ardath bey skrev 2013-04-28 15:56:40 följande:
    Jag tror bruden känner sig oerhört bortglömd om ni säger att svensexan är er bröllopspresent...
  • livsfilosofi

va på bröllop i karlskrona för 2år sedan (vi bor i göteborg )
    brudparet bor oxå här i göteborg,men hennes släkt /vänner/familj bor i karlskrona,så då blev bröllopet därnere.

kostnader för oss:
    svensexa och möhippa 2.000kr
    present till brudparet : 1000kr kontanter,(bidrag till bröllopsresan)
    nya kläder för mig: 700kr (nya skor bara)
    nya kläder sambon 1.500kr (kavaj,skjorta,skor)
    bensin 2tankar= 1.400kr (en på nervägen och en på hemvägen)
    en natt på hotell: 495kr
    snabbmat : pizza och donken 400kr

så DERAS bröllop kostade OSS:  7.495kr.

Har man inte koll på hur mycket pengar man gör av med ,kan man heller inte veta hur mycket som är tillräckligt.
  • Anonym (123)
    Utifrån ovanstående - kan det anses som ok att inte ge bröllopspresent?

Varför frågar du då så här i din TS om du redan vet svaret?
  • Dracarys

Jag hade problemet när jag studerade och levde under riksnormen. Jag köpte biljett till Gävle t/r för ca 400 kr och köpte nya kläder till bröllopet för 250 kr. Sedan blev det väl mat för ca 100 kr i Gävle. Jag övernattade på golvet hos en person jag hittade på Internet via en kompis kompis. Som present gav jag en fin tekopp för 40 kr, två biljetter till Skara Sommarland (gratis för mig eftersom jag jobbade där) och en öppen inbjudan till brudparet att komma och hälsa på mig. De kom senare under sommaren och vi hade jättekul.

Man får ju tänka igenom sin ekonomi och se vad man har råd med. Jag förstår inte riktigt varför man måste ge presenter för tusentals kronor och hålla på och bekosta både det ena och det andra. Keep it simple. Presenten kan vara symbolisk. Men det hör till god ton att ge någonting!

Svar på tråden Ok att inte ge bröllopspresent när en redan betalat flera tusen?