Soc gör mig hemlös, vad göra?
Hej
Jag kommer att bli hemlös om ca en vecka.
Det är så att jag på grund av psykisk ohälsa har varit sjukskriven i över 10 år och sen två år så är jag även utförsäkrad, nollklassad, ingen väg tillbaka. I och med att jag blev utförsäkrad så blev hela min tillvaro ett enda stort kaos och ekonomin gick käpprätt åt helvete så nu ligger det massa skulder och betalningsanmärkningar hos kronofogden. Detta har gjort att jag inte lyckats få någon egen lägenhet utan jag har istället bott inneboende i ett rum hos ett par släktingar som även har hjälpt mig en del. Dom har varit snälla och inte tagit ut full avgift av mig då jag har haft det väldigt knapert. Men nu ska dom ha barn och har inte råd att sponsra mig ekonomiskt längre utan behöver ta ut full ersättning för faktiska kostnader. Dom behöver även det rum som jag nu hyr så jag ska istället få hyra källarplanet. Allt detta, både faktiska kostnader och större yta, medför givetvis högre kostnader men det vill inte soc gå med på.
Dom är väl medvetna om att detta innebär att jag kommer att bli hemlös men dom har inte erbjudit någon som helst hjälp eller stöd eller ens brytt sig om att besvara min vädjan om att få lite tid på mig att hitta något annat. Dom vet också att jag inte klarar av att bo själv utan i så fall behöver i stort sett daglig hjälp och tillsyn, något som dom också ignorerat. Dom vet också att det kommer bli svårt att hitta något annat på grund av min nuvarande ekonomiska sits men dom tycks helt enkelt inte bry sig alls.
Jag har överklagat deras beslut till förvaltningsrätten men det lär ju dröja innan jag får besked därifrån.
Nu på måndag ska jag kontakta min handläggare och förklara att mina släktingar har hittat andra som ska hyra källarvåningen och att jag måste vara ute senast på fredag då dom nya flyttar in nästa helg. Jag bor i Stockholm och dom har ju en tak-över-huvudet-garanti men innebär det att dom kommer att skicka mig till ett härbärge eller har jag rätt till något annat när det är dom som medvetet har försatt mig i den här situationen och inte ens gett mig en chans att få hitta något annat boende? Någon som vet vad jag kan vänta mig eller kan kräva i detta läge?
Jag känner mig helt förtvivlad över vad som ska hända med mig och att ingen egentligen bryr sig, varken socialen eller vården. Jag har ingen annan jag kan bo hos heller. På grund av min sjukdom så är jag väldigt isolerad och ensam och har ingen annan än dom släktingar jag fått bo hos hittills men jag har full förståelse för att dom måste få leva sina egna liv och inte kan ge upp allt eller gå i personlig konkurs bara för att hjälpa mig.
Någon som har nåt råd om vad man kan göra i den här situationen? Finns det nåt att göra alls eller kan jag bara lägga mig ner och dö på direkten?