• Äldre 27 Apr 09:27
    4385 visningar
    2 svar
    2
    4385

    Annorlunda utanförskap

    Vi har en pojke som blir 5 till sommaren. Han är som de flesta i den ålder, glad, speedad, arg, ledsen och kärleksfull! Han är tidigt utvecklad i talet och kan sedan länge läsa flytande. Han har ett stort intresse för all typ av fakta och suger åt sig som en svamp. Han stora svaghet är det sociala samspelet med andra barn. Han blir lätt för ivrig och kan då ta hårt i de andra barnen. Om han leker med ett barn i taget är det inga problem och de kan leka fint länge. Om tre eller fler barn är med, så här han svårt att se helheten, han mister liksom kontrollen. Vi har ett fantastiskt stöd på förskolan, han har resursperson som står vid hans sida och vi har hjälp av specialpedagog och barnpsykolog för att träna honom i hans svåra situationer. Nu till min känsla, som jag liksom inte kan skaka av mig. På förskolan finns några barn han är extra fäst vid och som han leker väldigt bra med. Vissa umgås vi med flitigt och vissa leker han med vid enstaka tillfällen. Vi gick bort till en av killarna häromdagen, för sonen ville leka. Killen i fråga var hemma och de började leka direkt. Jag och mamman stod och språkade en stund, när killen utbrast, till min son, visst har du blivit snäll nu!? Tankarna snurrade i mitt huvud när vi gick hem.. Visst har du blivit snäll nu... Har min son, innan han fyllt. 5, fått stämpeln som dum och elak?? Har vid några tillfällen ringt en mamma till en av sonens favorittjejer på förskolan och frågat om de kan leka. Får alltid flyktiga svar om de inte kan just nu eller att de ska bort. Visst kan det vara så, men när hon sa att de skulle till frissan, en söndag, trodde jag faktiskt inte på henne. Min son tjatar om att få leka med denna tös, han gillar henne väldigt mycket, men vad och hur ska jag säga till honom när mamman inte vill att de ska leka... Jag har själv varit mobbad i stora delar av min uppväxt och det är fruktansvärt och jag vill ju göra allt jag kan för att min son inte ska hamna i den situationen. Hur hade ni gjort i min situation? Hur hade ni gjort om det fanns ett "stökigt" barn på förskolan, som väldigt gärna ville leka med era barn? Jag skulle aldrig säga nej, alla barn är olika och har olika utmaningar i utvecklingen.. Blir lite ledsen när jag tänker på det...

  • Svar på tråden Annorlunda utanförskap
  • Äldre 27 Apr 10:04
    #1

    Jag förstår att det är jobbigt för dig som förälder men jag måste ge dig de andra barnens och deras föräldrars syn på saken då vi har något liknande på dotterns förskola. Min dotter är rätt försiktig av sig och är inte den som hörs och syns mest. Hon tycker verkligen inte om hörda tag. Det gick tidigare en liten kille på hennes avdelning som allra helst ville leka med henne. Men har var väldigt intensiv och väldigt fysisk. Personalen försökte säga till honom att prata mer och att ta det lite försiktigt med henne men ofta glömde han bort det. Detta gjorde att hon blev rädd för honom. När han kom ihåg att ta det lugnt med henne och inte brottas eller puttas eller så så tyckte hon ju att det var kul att leka med honom men av förståeliga skäl kunde hon aldrig känna sig säker med honom. Och jag måste säga att jag tyckte så synd om killen, samtidigt som jag fullständigt förstår min dotter. Jag skulle inte heller riktigt trivas med att vara tillsammans med någon som glömmer bort sig och blir alltför hårdhänt även om personen ifråga enbart menar väl...

    Jag vet inte vad man ska göra som förälder i ett fall som denna. Det enda jag kan se är att träna barnet i det sociala spelet men även kanske försöka hitta någon kompis som barnet kan leka sina mest intensiva lekar med. I alla fall sätta tydliga gränser att hör är det ok men inte här. För jag tror inte att som i ert fall att din son är elak, han har bara svårt att sätta gränser vad som är ok och vad som inte är det. Men vad vet jag, glad amatör som jag är

  • Äldre 12 Jun 00:25
    #2

    I grunden är det ju nåt positivt att han blivit snäll nu och det beteendet bör uppmärksammas och belönas. Vi människor har behov av att kategorisera händelser, saker och människor och det börjar vi med tidigt. Däremot läser vi vuxna ibland in mer information i det barn säger än som verkligen finns där.

Svar på tråden Annorlunda utanförskap