• Bastianbelle

Har min arbetsgivare rätt att neka detta?

För några månader sedan planerade jag och kom överens med min arbetsgivare att jag skulle gå på mammaledighet i mitten av maj, två veckor innan BF. Men nu har mitt illamående kommit tillbaka, jag har fått en del ont i ryggen, jag sover dåligt och är jättetrött och känner att jag orkar inte jobba så länge som vi bestämt. Men min arbetsgivare säger att jag inte får gå tidigare. Har han verkligen rätt att neka mig det? Jag hade ju inte någon möjlighet att veta för några månader sedan att mitt illamående skulle komma tillbaka och att jag skulle må dåligt...

• Svar på tråden Har min arbetsgivare rätt att neka detta?
  • Kerubmamman

Ja, föräldraledighet kan de nog neka. 
    Har du varit i kontakt med sjukvården för att diskutera sjukskrivning?  

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • zbaby

Man måste säga till minst två mån innan om man vill vara föräldraledig.. Som sagt kolla ev sjukskrivning, det kan de ju inte neka..

• Bastianbelle

Har pratat med min barnmorska angående illamåendet och fick rekommenderat några tabletter, men jag avstår helst från det om jag kan. Har fått intrycket att det är svårt att bli sjukskriven och få ersättning från fk, men om det är min enda möjlighet så får jag försöka.

• RöttÄrSött

Du har ju sjuklön från arbetsgivaren i 14 dagar så om du kan härda ut tills det är exakt två veckor före föräldraledigheten (en vecka eller två?) så kan du vara sjukledig utan att blanda in fk. Du behöver bara skaffa läkarintyg från sjunde dagen...

Eller om du kan leva utan inkomst en vecka så kan du vara sjuk redan nu och se om du får pengar från fk efter de 14 dagarna eller inte...

• LinneaJosie

Arbetsgivaren kan neka, ja, men egentligen inte "bara för att" utan huvudregeln är väl som jag förstår att ag kan neka om ledigheten är till betydande nackdel för verksamheten. Typ. Kontakta facket.

• Vinterankan

Då det är med så kort varsel så kan arbetsgivaren neka. Tror inte du kommer bli sjukskriven för att du inte vill ta tabletterna heller. Jag blev sjukskriven pga illamående men det var först efter att läkaren konstaterat att jag kräktes hela dagarna trots maxdos av lergigan (10 per dygn).

• ica
    begrundaren skrev 2013-04-27 23:18:18 följande:
    Man får sjukskriva sig, oavsett.
  • Trolle40

Dom har rätt att neka fp om man inte söker 2 på vissa ställen 3 mån innan oavsett orsak

• Roger Hansson

Föräldralagen är en utav dom starkaste lagarna. Man har rätt att ansöka/begära föräldraledighet 3ggr på en period (tex 12månader) som arbetsgivaren INTE får neka!! Osäker på om det gäller innan barnet kommit till världen. Men söker/begär man en fjärde gång så kan arbetsgivaren neka.
    Dom övriga 3 måste inte vara 2eller 3 månader i förväg. Men går det att planera så är det juh självklart bättre att meddela i tid.
    Men sen finns det juh tillfällen som detta som inte går att veta innan.
    Om samma gäller före födslen som efter så får arbetsgivaren inte neka.

Angående sjukskrivning så gör inte fk det bara för att man tex mår illa.
    Och vill man sen inte ens ta medicinen som man får utskriven så minskar möjligheterna för sjukskrivning markant.

Då fk inte tänker på individen/individerna. Utan bara tänker statistik ( som dom ändå fuskar med) och pengar.

Svar på tråden Har min arbetsgivare rätt att neka detta?