• Astrid36

Ska pappan ersätta en jacka som hans son rivit sönder?

Min dotter går i 2 klass. I hennes klass är det en kille som alltid bråkar, speciellt med henne. Han har bl.a tagit hennes mössa och försökt spola ner den i toaletten när det är -10 grader ute och hon behövde sin mössa. Han har slagit henne hårt i huvudet med en spade och rivit henne i ansiktet så att hon har ett fult (men litet) ärr. Varje gång har vi tagit upp det med pojkens pappa som håller med oss, och snackar med sin son.
    I fredags tog pojken tag i fickan på min dotters jacka och drog så hårt han kunde så att fickan revs av och tyget runt om sprack upp och det är en ca 30cm lång reva i tyget. Pojken erkänner och säger det samma som min dotter säger så det är inte olika versioner. Jag skrev ett sms till pappan att jag tycker det är naturligt om de ersätter jackan, den var helt ny och min dotter behöver den nu.
    Men pappan vägrar ersätta oss för jackan.
    Vad tycker ni?
    Borde han ersätta jackan? Vad tycker ni att vi ska göra?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ska pappan ersätta en jacka som hans son rivit sönder?
  • Regnig måndag
    YummyMami skrev 2013-04-27 23:44:45 följande:

En jacka för 800kr som inte tål en unges grepp? Vad är den gjord av? Papper? Om den är så ny så skulle jag faktiskt prova få byta den i affären. Sen skulle jag ta tag i mobbningsproblemet.
    Som de andra säger:testa och se vad du kommer fram till.
    BTW: du vet att den skörast punkten i ett plagg i allmänhet är sömmen? Så tillvida att det inte är någon typ av förstärkt söm som i vissa i jeans.

Du kan göra ett enkelt test.
    1. Håll ett A4 på tvären i hörnen och slit isär det, kolla hur det slitits isär, troligen nära fingrarna.
    2. Ta ett nytt A4 och perforera det nu som en söm. Håll som i pkt 1 och slit ånyo isär det. Resultatet kommer att skilja avsevärt. Varför tror du?

Varför tror du att fabrikörerna inte gör förstärkta sömmar?
    Svar:
    A: Det är klumpigt.
    B. Det är dyrt eftersom det krävs tid och tyg att sy dem.
    Jag diskuterar generellt. Det finna alltid undantag till allt, speciellt på FL, man kan fortfarande diskutera generellt.
  • Uffesson

Rent moraliskt tycker jag att pappan ska betala.

Jag hade erbjudit mig betala om mitt barn hade gjort så. (Nu tänker jag dock vara väldigt noggrann med att lära min son att man aldrig, aldrig någonsin mobbar någon annan...) 

• Dragonball
    An onym skrev 2013-04-27 23:17:02 följande:
    Tycker problemet är större än jackan.

Skulle du acceptera att bli behandlad så på en arbetsplats? Slagen i huvuet?

Ta upp detta på allvar med skolan (inte pappan, det har du redan gjort) och polisanmäl om skolan inte tar tag i detta. Vad händer nästa gång? Hur skadad blir hon då? Skolan får sätta in resurser eller erkänna att de inte kan hantera problemet. Och så får väl killen byta skola eller börja i specialklass. Han behöver uppenbarligen mer tillsyn.
    Eller hur? Det här kan ju inte fortsätta.

Men klart att pappan borde betala det hans son förstört. Helt sjukt att han nekar. 
  • viseversa

Klart som fan han ska ersätta den. Och jag tycker ni ska ha möte om detta med mobbningen med fröken. Detta får inte pågå.

• YummyMami
    Astrid36 skrev 2013-04-28 00:10:15 följande:
    Vilken jagcka som hels går sönder om man drar det hårdaste man kan i fickan. Det har inget med priset att göra. Och ett produktionsfel som besättigar en reklammation är det inte.

Och om fallet är så att killen tog tag i det hårdaste?? Och du har problem om pengarna, att pappan inte betalar, när hans son faktiskt misshandlar med så grova tag?

Samma gäller fler i tråden. Är verkligen jackan, pengarna ett problem? På riktigt? Beror inte misshandel er?
    Livet liiivet, varje dag något nytt, dyslexiamaniac.bloggplatsen.se
  • ica
    Astrid36 skrev 2013-04-27 23:44:09 följande:
    Jag tänker också så här att föräldrarna är skyldiga att ersätta skadegörelse och saker som barnet förstör fram till barnet själv är straffmyndigt.
    Självklart!
  • Moolie

Ta kontakt med rektorn säger jag! Jag fick ett armband förstört under ett besök på skolan och föräldrarna betalade direkt! :)

• summerhunter

Nej jag tycker inte pappan ska ersätta.

Om sonen hade gjort det utanför skola/fritids så ja, men inte i under skola/fritids.

Pappan kan inte göra mer än prata med sin son om vad som händer under dagtid, för där har personalen ansvar! Prata med dem! Och har inte skolan en trygghetsplan och nolltolerans? Prata med rektorn! Så får de ta det med pappan!

• viseversa
    YummyMami skrev 2013-04-27 23:44:45 följande:

En jacka för 800kr som inte tål en unges grepp? Vad är den gjord av? Papper? Om den är så ny så skulle jag faktiskt prova få byta den i affären. Sen skulle jag ta tag i mobbningsproblemet.
    Skämtar du nu eller? Klart som faan det inte finns en jacka som håller för vilken behandling som helst. Och 800.- för en jacka är inte överdrivet mycket. 
  • Alisa
    An onym skrev 2013-04-27 23:17:02 följande:
    Tycker problemet är större än jackan.

Skulle du acceptera att bli behandlad så på en arbetsplats? Slagen i huvuet?

Ta upp detta på allvar med skolan (inte pappan, det har du redan gjort) och polisanmäl om skolan inte tar tag i detta. Vad händer nästa gång? Hur skadad blir hon då? Skolan får sätta in resurser eller erkänna att de inte kan hantera problemet. Och så får väl killen byta skola eller börja i specialklass. Han behöver uppenbarligen mer tillsyn.
Svar på tråden Ska pappan ersätta en jacka som hans son rivit sönder?