• Astrid36

Ska pappan ersätta en jacka som hans son rivit sönder?

Min dotter går i 2 klass. I hennes klass är det en kille som alltid bråkar, speciellt med henne. Han har bl.a tagit hennes mössa och försökt spola ner den i toaletten när det är -10 grader ute och hon behövde sin mössa. Han har slagit henne hårt i huvudet med en spade och rivit henne i ansiktet så att hon har ett fult (men litet) ärr. Varje gång har vi tagit upp det med pojkens pappa som håller med oss, och snackar med sin son.
    I fredags tog pojken tag i fickan på min dotters jacka och drog så hårt han kunde så att fickan revs av och tyget runt om sprack upp och det är en ca 30cm lång reva i tyget. Pojken erkänner och säger det samma som min dotter säger så det är inte olika versioner. Jag skrev ett sms till pappan att jag tycker det är naturligt om de ersätter jackan, den var helt ny och min dotter behöver den nu.
    Men pappan vägrar ersätta oss för jackan.
    Vad tycker ni?
    Borde han ersätta jackan? Vad tycker ni att vi ska göra?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ska pappan ersätta en jacka som hans son rivit sönder?
  • cloudberry79

Skolan ska såklart betala detta, det finns olycksfallsförsäkringar som täcker utrustning som förstörs av andra barn. Om inte skolans försäkring ersätter er så är det såklart barnets föräldrar som ska ersätta. Prata med läraren och fråga hur deras försäkring ser ut, de ska ha sådan info!

(M)amma till V -07 och E -12
  • elyse

Det naturliga hade väl varit att pappan erbjudit sig att ersätta jackan när han fick reda på att sonen förstört den.

• Punkster

Skolan ska ha en försäkring för sånt, om det nu har hänt på skoltid. Dock tveksamt om läraren har koll på hur försäkringen ser ut och fungerar, det är bättre att du hör av dig den ansvariga på kommunen (eller huvudmannen om det är en friskola).

• och

Skolan ska ersätta jackan, och ni bör verkligen ta ett samtal med klassföreståndaren, det du beskriver ska inte få förekomma ens. Det är faktiskt betydligt mer upprörande än att pappan vägrar betala jackan.

The hard way is the right way.
  • Mickan76
    elyse skrev 2013-04-27 23:12:14 följande:
    Det naturliga hade väl varit att pappan erbjudit sig att ersätta jackan när han fick reda på att sonen förstört den.

elyse skrev 2013-04-27 23:12:14 följande:

• An onym

Tycker problemet är större än jackan.

Skulle du acceptera att bli behandlad så på en arbetsplats? Slagen i huvuet?

Ta upp detta på allvar med skolan (inte pappan, det har du redan gjort) och polisanmäl om skolan inte tar tag i detta. Vad händer nästa gång? Hur skadad blir hon då? Skolan får sätta in resurser eller erkänna att de inte kan hantera problemet. Och så får väl killen byta skola eller börja i specialklass. Han behöver uppenbarligen mer tillsyn.

• cloudberry79
    Punkster skrev 2013-04-27 23:14:11 följande:
    Skolan ska ha en försäkring för sånt, om det nu har hänt på skoltid. Dock tveksamt om läraren har koll på hur försäkringen ser ut och fungerar, det är bättre att du hör av dig den ansvariga på kommunen (eller huvudmannen om det är en friskola).
    På vår skola har all personal fått en genomgång av försäkringsvillkoren och får nya uppdateringar varje år, det känns ganska viktigt och går snabbt, bra service till föräldrarna! Men som sagt, det är ju skolans försäkring som ska täcka detta. Jag har fyllt i såna blanketter för allt möjligt; Skor som ramlat i en sjö vid kajakpaddling, en tröja som fastnade i ett dörrhandtag och gick sönder mm.
    (M)amma till V -07 och E -12
  • Regnig måndag

Historiken är irrelevant utan det intressanta är vem som är skyldig i aktuell situation.

Det naturliga är att ersätta med likvärdig jacka vilket torde betyda en vinterjacka. Med tanke på att vi snart är inne i maj borde det inte vara det intressanta utan istället ersätta det med en mer användbar vårjacka. I så fall anser jag att ni ska stå för hälften var eftersom säsongen ändå i princip är slut.

Jag diskuterar generellt. Det finna alltid undantag till allt, speciellt på FL, man kan fortfarande diskutera generellt.
  • YummyMami
    An onym skrev 2013-04-27 23:17:02 följande:
    Tycker problemet är större än jackan.

Skulle du acceptera att bli behandlad så på en arbetsplats? Slagen i huvuet?

Ta upp detta på allvar med skolan (inte pappan, det har du redan gjort) och polisanmäl om skolan inte tar tag i detta. Vad händer nästa gång? Hur skadad blir hon då? Skolan får sätta in resurser eller erkänna att de inte kan hantera problemet. Och så får väl killen byta skola eller börja i specialklass. Han behöver uppenbarligen mer tillsyn.

Pengar är det minsta problemet
    Livet liiivet, varje dag något nytt, dyslexiamaniac.bloggplatsen.se
Svar på tråden Ska pappan ersätta en jacka som hans son rivit sönder?