Inlägg från: nemo1 |Visa alla inlägg
  • nemo1

Vad får era katter för torrfoder?

Petra 334 skrev 2013-04-28 12:10:37 följande:
    Four friends shiny coat äter våra monster här hemma. Det foder med högst procent köttinnehåll på marknaden.
    Nu har du nog fått det om bakfoten. det finns massor med foder som innehåller mer animaliskt protein än Four friends.
    Mina katter får Eukanuba som torrfoder men äter 90% blötmat. 
  • nemo1
    samedase skrev 2013-04-29 13:20:16 följande:
    Varför inte ge riktigt, rått, färskt kött till era kissar istället för att leta efter torrfoder med högst kötthalt..?

Ormar matas med råttor, hästar får gräs, kaniner får gräs/örter/grönsaker, ödlor får insekter, fåglar får insekter och frön.
    Varför ska vi då trycka i våra katter torrisar som ändå bara leder till dålig munhälsa och problem med urinblåsan?
    Det krävs stora kunskaper för att BARFA sin katt och det är inget man ska ge sig på om man inte kan.
  • nemo1

Vad jag är nyfiken på är varför ni som köper billig skräpmat i mataffären ger era katter så fruktansvärt dåligt foder, som Friskis som nästan enbart innehåller spannmål. Det blir i längden betydligt dyrare då tex urinsten förr eller senare dyker upp och kostar många många tusenlappar och kanske kostar livet på er katt. Katten måste dessutom äta betydligt mycket mer för att bli mätta, än med ett foder som innehåller mestadels kött. Mer hamnar även i lådan då en katt inte kan tillgodogöra sig spannmål.
    Är det för att ni inte tycker katten ska kosta pengar eller är det av okunskap? 

• nemo1
    HannaCecilia skrev 2013-04-29 17:43:32 följande:
    Royal canin active outdoor, tror det är fulla namnet. Alice är aktiv och vill vara ute större delen av tiden.
    Köttmjöl (fågel), Ris, Majs, Animaliska fetter, Majsgluten, Hydrolyserade animaliska proteiner, Betfiber, Jäst, Vegetabilisk olja, Fiskolja, Mineraler, Frukto-oligosackarider, Natriumfosfat, Äggpulver, DL-methionin, Hydrolyserad jäst (källa för mannan-oligosackarider), Taurin, Tagetesextrakt (källa för lutein), Hydrolyserade skaldjur (källa för glukosamin), Hydrolyserat brosk (källa för kondroitin)

Inte förrän på SJÄTTE plats finns animaliskt protein, det katter ska äta. RC lever kvar enbart pga sitt namn. Och det här med foder för innekatter, utekatter, light, sterilized mm mm är endast ett försäljningsknep och inget annat.

• nemo1
    kattm skrev 2013-04-29 18:48:24 följande:
    Tidigare fick båda katterna Royal Canin, vi varierade lite mellan olika "smaker". Nu får båda katterna (innekatter, 11 och 13 år gamla) torrfoder köpt hos veterinären. Hill's w/d för den ena (hon är överviktig och får lätt förstoppning) och den andra Specific pga njurproblem. Jag röstade på det obligatoriska annat eftersom fodren inte säljs i vare sig djur- eller matvaruaffär.

Jag funderar på att läsa på lite mer om foder som inte är torra. Antingen färsk mat eller blötfoder, för att de inte ska bli sämre pga dålig vätskebalans. Men torrfoder är ju så enkelt, och båda katterna tycker om det (mer än blötmat).
    Om dina katter har problem med förstoppning/njurarna så är ju blötmat förträffligt. Blötmat innehåller det ett naturligt bytesdjur innehåller, animaliskt protein och massor med vatten. Bra mot förstoppning och bra för njurarna då vattnet ständigt spolar igenom urinvägarna. En katt som äter enbart torrfoder behöver dricka enorma mängder vatten vilket dom inte gör då de normalt har en dålig törstkänsla.
  • nemo1
    samedase skrev 2013-04-29 21:01:37 följande:
    Om man har katt, varför inte se till att skaffa sig den kunskap som krävs för att djuret ska må bra? 
    Skulle även ha tufft att hinna med att barfa då jag alltid har huset fullt med hemlösa katter.
  • nemo1
    pluvdo skrev 2013-04-29 23:54:16 följande:
    Annat - Köper olika sorter. Friskies, Whiskas, Mjau, Hemköps egna. Oftast tar jag det som är billigast, om det inte är något märke som jag verkligen inte känner till, då betalar jag hellre lite mer för något jag känner igen.

Mina katter äter dock främst mjukmat. Hårdingar köper jag bara för att kunna lägga upp mycket ifall jag skall vara borta under en dag eller så. För det kan stå lite längre utan att bli gammalt.
    Det är skickligt att ha prickat in alla de sämsta fodren som finns på marknaden, är dina katter inte värda bättre?
  • nemo1
    snuppis skrev 2013-04-29 23:14:06 följande:
    NEMO1! Vad tycker du om detta foder? www.husse.se/kattfoder-och-produkter/torrfode...
    Kött och animaliska biprodukter, spannmål, vegetabiliska biprodukter, olja och fetter, grönsaker, mineraler, fisk och fiskprodukter, jäst.

Ett foder jag aldrig skulle ge mina katter. Dels biprodukter, där de har blandat i det sämsta slaffset som blev kvar, Spannmål på andra plats, dvs massor med spannmål. Tredje plats åter igen vegetabilier.Och slutligen fisk som är högallergent för en katt. Endast 16% fett, bör ligga på 20-22%.
  • nemo1
    mycketsaft skrev 2013-05-01 16:14:37 följande:
    Just nu ger jag RC gastro intestinal för att hon var så dålig i magen. Vill helst inte ha RC så det blir nog att försöka byta sen. Hon hade RC kitten när jag köpte henne, bytte till eukanuba men det funkade inte, när inte applaws heller fungerade fick det bli veterinärfoder..
    Hur länge fasade du in fodret? Några kulor bara till att börja med för att under flera veckor öka mängden.
  • nemo1
    gosling skrev 2013-05-02 18:03:14 följande:
    Royal Cani , men tycker nye min kattunge lur mätt av den. Han är också konstant lös i magen. ( lur dt dt av all mat förutom kokt fisk)
    Kattungen ska första veckorna äta den mat den fått hos uppfödaren. Det är väldigt viktigt då en flytt i sig är stressande för en liten katt. 
  • nemo1
    nemo1 skrev 2013-05-02 19:48:58 följande:
    Kattungen ska första veckorna äta den mat den fått hos uppfödaren. Det är väldigt viktigt då en flytt i sig är stressande för en liten katt. 
    Kattungar blir väldigt snabbt uttorkade så det är viktigt att du snabbt får stopp på diarrérna.
  • nemo1

Rekommenderar er att köpa vattenfontän, det lockar till massor med drickande.

Svar på tråden Vad får era katter för torrfoder?