• Mickiiis

2åring svår att somna!

Hej! Jag skulle vilja ha tips med hur vi ska göra med våran 2 åring som vägrar somna på kvällarna, under dagen somnar han jätte bra både hemma och på dagis(kan sova olika längder från 30 min till 1-2timmar). Han sover i en juniorsäng sedan 3 mån tillbaka. Dem 2 första månaderna gick kanon och nu för ca 1 månad sen är han jätte knölig, tar mellan 1-2 timmar att få han och somna. Vi har provat olika metoder i några veckor men det tar ändå så tid och han verkar inte få någon ro alls fast man ser att han är jätte trött! Känns att det kan vara trotsålder men jag vet inte. Känner små panik i och med att vi ska få ett syskon om en vecka, beräknat. Vi lekar med han och så innan läggning och sedan myser i soffan framför tex Pippi. Vi har i princip gjort så enda sen han va 1 år, en rutin vi haft. Det vi har provat är: *säger att han ska sova och sedan sitter vi och sjunger för han en stund och sedan lämnar vi han vaken så får han somna själv. Om han kommer upp så går vi direkt till sängen med han och säger att han ska sova(endast dem 2 första gångerna) om det blir fler gånger så är vi tysta. Vi sträcker lite på han innan vi lämnar han. *sitter med han tills han somnar Jag vet inte mer vad man kan göra för när syskonet kommer är det inte säkert att jag har den tiden att sitta med han i och med att sambo/pappan jobbar eftermiddag varannan vecka till 11 så då har inte jag möjligheten att sitta 2 timmar med han! Trodde att skulle sova som han alltid ha gjort, somnat i princip på en gång när man lagt han. Men han börjar väl bli stor och förstår mer! Vill jätte gärna ha tips och råd!

• Svar på tråden 2åring svår att somna!
  • Natulcien

Vad menar du föresten med att ni "sträcker lite på honom innan ni lämnar honom"?

• Mickiiis

Oj det blev fel. Ska stå "stryker" .

Jag tror han måste ha någon form av sömn på dagen annars vägrar han äta i princip. Han är jätte krånglig tyvärr med maten!

• Alexi

Men begränsa till max 30-45 min på dagen, kan göra enorm skillnad.

• Mickiiis

Ja, får göra det. Fast även om han endast sover 30 min så håller han på så på kvällarna ändå. Men de kanske gör skillnad om de är sammanhängande dagar

• Natulcien
    Mickiiis skrev 2013-04-30 16:30:01 följande:
    Ja, får göra det. Fast även om han endast sover 30 min så håller han på så på kvällarna ändå. Men de kanske gör skillnad om de är sammanhängande dagar
    Ja, prova att konsekvent hålla det på 30 min under en längre tid. Borde göra skillnad.
    Mickiiis skrev 2013-04-30 13:16:09 följande:
    Oj det blev fel. Ska stå "stryker" .
    Jag tror han måste ha någon form av sömn på dagen annars vägrar han äta i princip. Han är jätte krånglig tyvärr med maten!
    Haha. Ok. Ja, stryka låter ju trevligare än sträcka... Flört

Svar på tråden 2åring svår att somna!