• Anonym (Pernilla)

När började era barn med någon sport/aktivitet? Hur ofta?

Jag är lite intresserad av att höra lite hur ni resonerar kring barnens fritidsaktiviteter. När började de, hur ofta aktiverar de sig? Hur många aktiviteter har de?

Jag tycker att det är lite svårt faktiskt. Vi har två barn. Hyffsat långa dagar på skola och förskola. Vår äldsta började hockey när han var fem år. 
    Jättekul, men nackdelen var ju att vi ställde klockan på halv sju varje lördag.. När han var sex år blev det träning både lördag och söndag.

Förstår att det är så det funkar, men han orkade inte med det, och gick bara en av dagarna.

Nu börjar fotbollssäsongen för båda barnen. De är fem resp. sju år nu.   

Det är lite lagom tycker vi. En vinter sport och en sommarsport. Vi uppskattar att inte vara uppbokade hela tiden. Så även våra barn.
    Vår äldsta testade tidigare andra sporter, men det var inte något han gillade. Han prioriterade sovmorgon och lek med kompisar. 

Runt omkring hör man föräldrar och barn som ibland har tre fyra olika aktiviteter med fem-sexåringar. Hur orkar de?

Är det vi som är lata? 
    Jag tycker att det är jättebra att barn rör på sig, skaffar en hobby, sport osv. Men jag tycker ibland att det börjas med för mycket för tidigt bland våra bekanta.

Det har inte jag med att göra, men jag blir mest nyfiken på hur ni andra har det. Om det är vi som tänker konstigt eller så.

Hoppas inte denna tråd får en tråkig stämning. Alla familjer gör som de mår bäst av, men intressant att höra hur olika vi tänker och lever.. :)         

• Svar på tråden När började era barn med någon sport/aktivitet? Hur ofta?
  • Schack73

Vi har en 6-åring som har 2 aktiviteter, fotboll och simskola (onsdag och söndag). Vi försöker att inte boka upp för mycket och vi vet att han inte skulle orka mer.

Jag tycker också att många barn har för många aktiviteter alldeles för tidigt men tror det är en statusgrej bland föräldrarna.

• Vinterankan

Min dotter är 4 och har en aktivitet. Hon vill börja på allt hon ser eller hör talas om men det är så tråkigt att vara uppbokad så vi begränsar det till en sak i veckan.

• elinaehn

Har en tös på åtta. Hon dansar en gång i veckan. Många har tre fyra aktiviteter men det här är lagom för henne.

• Majsan70

De har börjat runt 5-6 år. I början bara en aktiviteto sen max två där vi bara behövervara med o styra i en av dem.
    Nu är två av mina barn vuxna och jag har bara en tjej på 9 år hemma. Hon har egen ponny så där är vi flera timmar varje dag.

• missan75

Vår 9 åring dansade mellan det att hon var 4-6 och när hon var 6 började hon på fotboll. Idag har hon 3-4 träningar i veckan (inkl extraträning och målvaktsträning) och match minst en gång på helgen.

Här spelar de fotboll året om förutom sommaren.

• missan75

Bör kanske tillägga att jag tycker fotbollen tar upp väl mycket tid.

• FruZäll

mina är snart 6, 8, 10år.

6åringen går på dans 1gång i veckan, är dock uppehåll nu.

8åringen går på scouterna 1 dag i veckan.

10åringen sjunger i kör 1 dag i veckan + konståknngen som är träning 4dagar i veckan, så det blir mycket för henne men hon tycker det är roligt så jag låter henne hållas. nu är det dock uppehåll så då ska hon börja i fotboll för att sedan till hösten börja med konståkningen igen. 

• FruZäll

oj missade frågan om NÄR dom började, min dotter började när hon var 6år i kör sedan var hon 9år när hon började med konståkningen.

dom andra 2 började detta året alltså 5och 7år. 

jag kan dock tycka att konståkningen tar upp hela veckan, blir många timmar i ishallen efter skolan. 

• SockerStinn

Dottern började med simskola när hon var 5. Går på en vardag, funkar eftersom jag jobbar deltid. 
    Testade fotbollsskola när hon var 6 år, men slutade snabbt.
    Går i dansskola nu när hon är 6½. Hon ville börja tidigare, men vi ville inte ha tre aktiviteter samtidigt (vid 5) eller att hon skulle börja med en ny aktivitet samtidigt som skolan började. Dryg väntan för henne men helt klart rätt val! Jobbigt nog med allt nytt vid skolstart.

Sonen på 4 vill börja i simskola nu, vi har inte riktigt tagit ställning där än. Han är väl liten, men det är svårt att komma in så kanske lika bra att börja försöka nu. 

Hade inte alla aktiviteter varit så ålderindelade hade jag gärna satt båda i samma dansgrupp eller gymnastik eller så, men det får man ju inte så då får det vara. Orkar inte boka upp oss mer. Inte kul för barnet som alltid får vänta utanför heller.  

• Mälaröbo

Så länge de är små nog att behöva skjuts till sina aktiviteter har vi satt en gräns på 2 aktiviteter/barn. Från början var simskola en av aktiviteterna och den var obligatorisk och vald av oss.
    Nu har dottern bara dans (som hon tar sig till själv) och sonen har fotboll och innebandy.

• Anonym (Pia)

Väljer man en lagidrott får man nog finna sig i att man blir väldigt uppbokad.

• Anonym (Pernilla)

Tack så mycket för era svar! 
    Kul att läsa lite hur andra har det. Visst räknar jag med att barnens aktiviteter kommer uppta mer och mer tid ju äldre de blir.

Men jag tycker att de än är för små för att ha träningar flera dagar i veckan. Nu menar jag mina barn, och inte alla andras.. :)

De har så långa dagar på skola och förskola, och jag vill att de ska få vara hemma lite. Leka med kompisar och njuta lite. Tids nog blir livet fullbokat :)     

• Anonym (One)

Min son har testat på en rad olika aktiviteter, men valt att sikta in sig på endast en aktivitet. Denna aktivitet tar dock mellan 3-5 dagar i veckan (beroende på hög/låg-säsong). Det är schemalagd träning tis. och tors., sedan lite extra kondition och stretch utöver det (brukar lägga den på onsdagar), samt tävlingar lördagar och/eller söndagar.

Han är 8 år och har hållit på med denna sport sedan 5-års ålder.

Jag tycker att det är bra att barn umgås med folk inom föreningslivet, som delar samma sunda intressen. Hellre det än att barn umgås med sina slappa klasskamrater/grannar som bara ränner på bygden/spelar TV-spel/äter godis.

Svar på tråden När började era barn med någon sport/aktivitet? Hur ofta?