När började era barn med någon sport/aktivitet? Hur ofta?
Jag är lite intresserad av att höra lite hur ni resonerar kring barnens fritidsaktiviteter. När började de, hur ofta aktiverar de sig? Hur många aktiviteter har de?
Jag tycker att det är lite svårt faktiskt. Vi har två barn. Hyffsat långa dagar på skola och förskola. Vår äldsta började hockey när han var fem år.
Jättekul, men nackdelen var ju att vi ställde klockan på halv sju varje lördag.. När han var sex år blev det träning både lördag och söndag.
Förstår att det är så det funkar, men han orkade inte med det, och gick bara en av dagarna.
Nu börjar fotbollssäsongen för båda barnen. De är fem resp. sju år nu.
Det är lite lagom tycker vi. En vinter sport och en sommarsport. Vi uppskattar att inte vara uppbokade hela tiden. Så även våra barn.
Vår äldsta testade tidigare andra sporter, men det var inte något han gillade. Han prioriterade sovmorgon och lek med kompisar.
Runt omkring hör man föräldrar och barn som ibland har tre fyra olika aktiviteter med fem-sexåringar. Hur orkar de?
Är det vi som är lata?
Jag tycker att det är jättebra att barn rör på sig, skaffar en hobby, sport osv. Men jag tycker ibland att det börjas med för mycket för tidigt bland våra bekanta.
Det har inte jag med att göra, men jag blir mest nyfiken på hur ni andra har det. Om det är vi som tänker konstigt eller så.
Hoppas inte denna tråd får en tråkig stämning. Alla familjer gör som de mår bäst av, men intressant att höra hur olika vi tänker och lever.. :)