• Emzan86

V. 40 + 5 och nervös.

Börjar känna mig nervös och tung nu inför vad som komma skall. Jag har känt mig cool lugn fram tills nu ungefär. Tänker på igångsättning och allt det där som hör till. Jag vet att det fortfarande är 9 dagar kvar tills de ens sätter igång förlossningen och vad som helst kan hända. Men just nu känns det inte som om bebisen alls vill komma. Jag har inte direkt känt några förvärkar vad jag vet. Ibland så känns det som om jag har värkar, men vet ej om det verkligen är det eller om det bara är jag som känner efter för mycket.
    Jag vet inte riktigt hur det ska kännas så det är svårt att veta att just de där var en värk eller inte. Önskar att man visste lite mer som förstföderska. Men fattar ju också att det är svårt att få fram hur det känns. Känner att jag håller på att bli galen. Vill ju få hålla den lilla krabaten, vill ju pussa på och ha krabaten här hos mig.

Bebisen är inte fixerad, men ligger med huvudet neråt men huvudet är ruckbart. Jag vet att vissa barn först fixerar sig när förlossningen är igång. Vet man varför det är så?
    När fixerade era bebisar sig?
    Utan att direkt ha haft värkar (vad jag vet) kan förlossningen bara starta så där utan förvarning ändå?
    Är det någon av er som vill dela med sig om hur det är att bli igångsatt?

Känns som jag är all over the place och inte riktigt har huvudet med mig, men känner mig inte alls längre cool lugn och det är en helt ny känsla för mig... läskigt helt enkelt.

• Svar på tråden V. 40 + 5 och nervös.
  • Mabaja

Mitt första barn fixerade sig på övertid. Hade haft några "falska alarm" innan bf men en vecka innan tvärdog allt. Enda jag kände av då var sd. Jobbade min sista dag på bf för hade ställt in mig på övertid.

Midnatt när jag gick över på 41+3 gick slemproppen. Hann berätta för min man, sätta mig i soffan och ta datorn i knät. Då gick vattnet. Halva soffan var rosa. Gick på toa och ropade efter min man som fick komma med nya trosor till mig och då satte värkarna igång. 6 tim senare var vår dotter född.

Andra barnet gick jag oxå över med. I 40+4 hade jag sån grym värk i ryggen att jag förvarnade min man att nåt kanske kunde vara på g. Han tankade bilen och städade huset. Allt försvann. :) dagen efter hade jag mitt sista bm-besök och efter det var jag less för kände att en förkylning var på g. Jag tog min äldsta på en snabb promenad i 1,5 tim. Gick och la mig 21.30 där det sista jag sa till min man "det händer ju ändå ingenting så varför ska jag vara vaken"... 2.30 vaknade jag av en värk. 7.35 gick vattnet och 7.38 var vår andra dotter född.

• Molly1976
    Emzan86 skrev 2013-05-02 15:17:04 följande:

Jobbet stressar en ibland och man vill ju inte vara till besvär för någon annan heller.
    Min vikarie fick gå bredvid mig i 3 månader vilket känns tryggt men samtidigt går det inte att lära sig allt på 3 månader heller. Känns som man lämnade över en hel hög som inte riktigt var klart innan jag gick också. Men man hinner ju aldrig med allt och sånt där är ju svårt att planera. Man vet ju aldrig vad som händer. Så man får väl släppa det och hoppas på att det löser sig på bästa sätt även fast man känner sig taskig mot sina medarbetare som får ta över, men det finns ju inte så mycket man kan göra åt det tyvärr. Hade man vetat så hade de ju sett annorlunda ut.
    Jag hoppas att du mår bättre nu i alla fall!
    Ja, jag har ju ändå mått hyffsat bra, bara jag vilat tillräckligt. Och snart är det över!!!! Bebisen kom uuuuuuuut!!!!!
  • Molly1976
    Bf+1 idag... Nu har jag varit hos bm. Vi pratade mest. Jag tycker det är så psykiskt påfrestande. Det är många saker som gör att jag mår dåligt nu. Jag hade ju tre missfall förra året och behöver verkligen få se en frisk bebis nu. Sen har jag varit helt sjukskriven sen mitten av oktober, alltså mår ju inte min kropp så bra, det är också jobbigt. Dessutom oroar jag mig för stort barn.

Men bm säger att bebisen känns normalstor, om man nu kan lita på det... Hjärtljuden var 150. Sf-måttet har minskat en cm sen sist, så är nu 38 cm. Men hos sa att bebisen var längre ner i bäckenet nu, så det var därför. Blodtrycket var bra 120/80 och urinstickan bra.

Jag fick en ny tid om en vecka, kommer då vara i 41+0 (hemska tanke). Då kommer jag få hinnsvepning och hon ska dessutom ringa min läkare om prata om igångsättning. Om jag mådde för dåligt så fick jag komma in någon dag tidigare i veckan. Jag tycker ju redan jag mår dåligt så det räcker, så jag vet inte hur jag ska avgöra det.

Hon var nästan säker på att det är en del av min slempropp som lossnat, när jag beskrev. Men det började ju för en vecka sen, så jag vet inte om det betyder så mycket. Hon frågade också om jag har mensmol, och det har jag ju haft ett tag. Det är bra sa hon, för de är det ju i alla fall på gång, men vet ju ändå inte hur lång tid till det ska ta.
  • Emzan86
    Molly1976 skrev 2013-05-03 11:57:44 följande:
    Bf+1 idag... Nu har jag varit hos bm. Vi pratade mest. Jag tycker det är så psykiskt påfrestande. Det är många saker som gör att jag mår dåligt nu. Jag hade ju tre missfall förra året och behöver verkligen få se en frisk bebis nu. Sen har jag varit helt sjukskriven sen mitten av oktober, alltså mår ju inte min kropp så bra, det är också jobbigt. Dessutom oroar jag mig för stort barn.

Men bm säger att bebisen känns normalstor, om man nu kan lita på det... Hjärtljuden var 150. Sf-måttet har minskat en cm sen sist, så är nu 38 cm. Men hos sa att bebisen var längre ner i bäckenet nu, så det var därför. Blodtrycket var bra 120/80 och urinstickan bra.

Jag fick en ny tid om en vecka, kommer då vara i 41+0 (hemska tanke). Då kommer jag få hinnsvepning och hon ska dessutom ringa min läkare om prata om igångsättning. Om jag mådde för dåligt så fick jag komma in någon dag tidigare i veckan. Jag tycker ju redan jag mår dåligt så det räcker, så jag vet inte hur jag ska avgöra det.

Hon var nästan säker på att det är en del av min slempropp som lossnat, när jag beskrev. Men det började ju för en vecka sen, så jag vet inte om det betyder så mycket. Hon frågade också om jag har mensmol, och det har jag ju haft ett tag. Det är bra sa hon, för de är det ju i alla fall på gång, men vet ju ändå inte hur lång tid till det ska ta.

Ja det förstår jag verkligen att du vill. Men de ser väl om det är ett stort barn och i så fall gör de ju de som behövs göras. Jag försöker lita på att de kan  göra sitt jobb och faktiskt lita på att de gör rätt, försöker släppa på kontrollen som jag annars vill hålla fast vid så hårt.

Mitt mått var de samma som förra gången 36 cm så får väl se hur det ser ut nästa gång, har tid på måndag hos BM. Men känns inte som om min mage minskat och att bebisen har tagit sig längre ner. Här är allt som vanligt, inga tecken på att h*n vill lämna. Det känns som om h*n trivs bra i magen och vill väl stanna där för alltid, känns just nu som om igångsättning är det alternativ jag har. Men man vet ju aldrig, jag hoppas ju på att bebisen väljer att komma ut av sig själv. Har iof haft lite som mensvärk både igår och idag men de försvinner lika snabbt som det kommer, men man kan ju alltid hoppas.
    Jag hoppas att din bebis snart tittar ut och är en stark och frisk liten krabat!
  • Molly1976

Nu har det otroliga hänt, tom jag har fått min bebis! Inatt kl 00,40 föddes vår lilla Ella. Hon var 51 cm lång och vägde 4270 g.

Förlossningen i korthet:

kl 17,30 igår kväll började jag klocka värkarna. De gjorde inte särskilt ont, men kom tätt ca 3,5-5 min mellanrum. Ringde förlossningen. De tyckte vi skulle komma in och kolla i alla fall. Var inne ca 19,30. Kollade ctg och värkar. Efter ett tag gynundersökning. Öppen 2 cm. Tappen ej utplånad. Värkarna klarade jag bra, hade enbart värmedyna för det gjorde inte så ont. Började med lustgas runt 22, men fortfarande ingen fara. Strax innan 23,30 gick vattnet, var då öppen 5 cm. Då hände det grejer! Värkarna hade i stort sett inga uppehåll längre och gjorde asont! Hängde på lustgasen... Drygt en timme senare var hon ute. Fick lokalbedövning (typ tandläkarbedövning) precis där nere där hon skulle ut, men den han nog knappt värka. Jag sprack bara lite, kändes inte när det hände.

Lyckan och lättnaden är total! Vi åkte hem strax innan 11,30 idag.

• Emzan86

Va härligt! Grattis till er tös!

Jag hoppas att det är min tur snart! :)

• Molly1976
    Emzan86 skrev 2013-05-05 00:01:05 följande:
    Va härligt! Grattis till er tös!

Jag hoppas att det är min tur snart! :)
    Tack, ja snart är det din tur!
  • Emzan86

Jag hoppas det!
    Ska snart iväg till BM så får se vad hon säger denna gången. Igår kände jag lite värkar, började i ryggen för att fortsätta upp i nacken, så jag gissar på att detta var en värk att det kanske har börjat lite smått, men idag ingenting så vi får se vad som sägs.

• Emzan86
    Molly1976 skrev 2013-05-11 15:39:01 följande:
    Missade visst att få med sista bokstaven i länken:

www.familjeliv.se/Forum-3-20/m69832541.html

8 maj kom han äntligen. Nu försöker jag få ihop livet som nybliven förälder  och allt man ska hinna med.

Men han är ljuvlig! och jag kan inte riktigt sluta titta på honom. Glad

Jag hoppar på den nya tråden och skriver när jag hinner. Glad
  • Molly1976
    Emzan86 skrev 2013-05-27 19:27:48 följande:

8 maj kom han äntligen. Nu försöker jag få ihop livet som nybliven förälder  och allt man ska hinna med.

Men han är ljuvlig! och jag kan inte riktigt sluta titta på honom. Glad

Jag hoppar på den nya tråden och skriver när jag hinner. Glad
    Grattis! Ja det är kul med den nya tråden, man kan få många tips och råd!
Svar på tråden V. 40 + 5 och nervös.