• Ida82

Hög viktuppgång...igen

I höstas var jag vältränad och vägde ca 55 kg och jag är 156 cm, efter ett missfall och nu i v20 med nästa så har jag gått upp till 75 kg, detta är tyvärr inget nytt för mig eftersom jag med förstabebben (fem år i dag) gick upp 30 kg, gick sen ner till ca 60 kg, gravid igen men gick upp runt 20 kg igen och sen ner till 55 kg och har aldrig varit så vältränad och haft så bra kondition som förra sommaren. Men nu i v20 så är jag åter uppe i en vikt som har stigit väldigt fort. Jag har lidit av ätstörningar innan alla barn och så klart sitter detta kvar och nu har jag fruktansvärd ångest och jag har vad jag tror är sockerberoende, för mig är det svårare att sluta med godis, kakor och fika än vad det var att sluta röka. Och nu har jag knappt tränat sen jag blev gravid eftersom jag inte mått bra, mått illa, sovit dygnet runt(om jag fick) Ja alla dessa härliga symptom av en graviditet.. Nu undrar jag om du har några tips, jag har haft känningar av foglossningar men inte den värsta sorten och har börjat träna lite på min cykel från 64 och börjat träna lite. Hur mkt vågar jag träna? Kan jag ta proteinsshakes som tillskott? Någon bra tips på kost som inte är så dyr? Vad ska jag tänka på? Mina knän tycker inte om min vikt för jag har börjat få ont i dem, vilket jag alltid fått när jag kommer över 70 kg. Jag vet att många säger att man ska unna sig fika och godis ibland, kanska en helgdag. Men det funkar inte för mig för jag kan inte stanna vid en dag men vad tycker du? Tack på förhand!!

• Svar på tråden Hög viktuppgång...igen
  • Träningsexpert Elmina

Hej

Cykla är utmärkt, du kan gärna cykla lugnt lite varje dag om det känns bra. Det hjälper dig att reglera hunger och sötsug.

Ofta blir man sötsugen för att man är hungrig så försök att äta med jämna mellanrum och låt kosten bestå av mycket grönsaker, bär och magra proteinkällor som ägg och mjölkprodukter.

Försök att inte tänka på godsaker som något du unnar dig, alltså blanda in känslor i mat. Bestäm dig innan om du vill äta något litet och njut av det, dåligt samvete bidrar ofta till att man äter mer.

Eftersom du kommit i form förr efter din första graviditet så gör du säkert det igen!

Lycka til 

Svar på tråden Hög viktuppgång...igen