• Anonym (Bride to be)

Grillfest som bröllopsfest. Kritik från gäster.

Min förra tråd blev jätteunderlig så jag testar med en ny.

Jag och min älskade sambo gifter oss i början av augusti. Vi är inga rika människor, har så att vi klarar oss men inte mer och det vi sparar undan ligger som buffert och är inte pengar vi vill röra för att lägga på ett bröllop.

Lika lite vill vi behöva vänta på att få gifta oss. Vi har varit ett par i snart fyra år, har ett barn på två år och ett på väg (men det vet ingen om ännu).

Föst övervägde vi att ta ut en kuvertavgift och säga nej tack till gåvor. Men efter att ha läst en del på FL har jag insett vilken big no no det är.

Så nu har vi bestämt att vi bjuder på grillfest i vår trädgård istället.
    I inbjudan står det att ett tips är att medta en värmande tröja och kanske något ombyte då vi blir sittande utomhus (i värsta fall inne i huset ifall det regnar).
    Det står att vi bjuder på fläskkarré, fläskfilé, oxfilé, grillade räkor, olika korvar och massvis med goda tillbehör. Även dryck, tårta, kaffe osv bjuder vi på.
    Grillmästare blir två vänner till oss, allt är planerat och klart.

Inbjudningarna anlände till alla i förrgår och vi har igår och idag fått samtal från inbjudna gäster som säger att vi inte kan ha ett så billigt och löjligt bröllop. Att det står under oss att fira vårt äktenskap på det sättet 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-03 11:42
    Blir så ledsen och vet inte vad jag ska säga eller göra.
    Pratade nyss med min brors sambo som sa att de sjääääääälvklart kommer men att vi inte ska förvänta oss bröllopspresenter för sådant ges på finare mer traditionella tillställningar och när vi ändå tänker bryta mot tradition så bör vi bryta mot allt.

Inte för att presenterna är viktiga men jag förstår inte. Jag förstår bara inte vad som är så fel
  • Svar på tråden Grillfest som bröllopsfest. Kritik från gäster.
  • eicosanoid

What? Vad är det för idioter till vänner som säger så? Det låter jättemysigt, personligt och intimt. Det är ERT bröllop, inte deras. Men jag förstår att du blir ledsen.

• Anonym (BRA)

Tycker det verkar som en otroligt flott middag, allt ingår !!
    Trevligt sätt att bjuda in till om ekonomin eller oavsett ekonomin förresten  bär eller inte.
    Skönt att slippa att sitta på ett stelt inhyrd lokal.

Vill dom inte komma, skit i dessa gäster. Då är dom inte hjärtevänner, ärliga vänner..... 

• XcsM

Det är era vänner det är fel på, inte er och inte bröllopsfesten. Det är väl ett jäkligt moget och bra beslut att ta istället för att lägga en massa sparpengar på bröllop!

• SockerStinn

What?! De saknar då all finess och etikett. 

Låter f-ö- mycket trevligt och jag hade gärna kommit på ett sånt bröllop hos vänner (eller släktingar). 

• greeneyes

Vilka hemska människor ni har i er omgivning!!! Strunta i dem!
    Jag tycker att det låter härligt och personligt. Det är ju inte så att ni bjuder på korv med bröd bara, så ert alternativ är ju generöst tycker jag.

Jag tycker att du ska vara ärlig om folk kommenterar och säga att det sårar er, och att ni faktiskt kommer att lägga mycket pengar på mat till gästerna. Det kommer alltid vara folk dom har synpunkter på allt från klädval till musik etc, strunta i det. Det är faktiskt er stora dag!!

Många bröllopstidningar tipsar om att bjuda på mingel eller afternoon Tea om man inte har råd med mat, och om inte ens något så sparsamt anses snålt eller fel ur vett och etikett-aspekt så är knappast ert alternativ det heller.

...och grattis förresten

• verkar

Det låter trevligt tycker jag, kör på det. Det spelar ingen vad de tycker och de andra gästerna kommer att tycka att ert upplägg är toppen, garanterat.

• MajaVira

Det är era gäster det är fel på. Jag hade mycket hellre gått på en sådan bröllopsfest som ni planerar, än en sittande 7-rättersmiddag.

• Anonym (Bride to be)

vi har fått samtal från 7 gäster nu, 7 an 40 gäster,
    Varför har det blivit så hypat med bröllop och alla måsten? De refererar till hur de själva gifte sig och hur påkostat det var för gästerna och hur vi minsann var bjudna på allt det. 

• KimPossible

Vilka otroligt ohyfsade människor! Jag skulle nog upplysa de som vräkte ur sig sådant att de inte längre är bjudna. 

People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do.
  • Anonym (perfekt!)

Det låter som en underbart avslappnad fest där man kan ha bekväma kläder och umgås med människor man tycker om, inte låtsas att man är en stel borgarfamilj på artonhundratalet.

Svar på tråden Grillfest som bröllopsfest. Kritik från gäster.