• Anonym (Bride to be)

Grillfest som bröllopsfest. Kritik från gäster.

Min förra tråd blev jätteunderlig så jag testar med en ny.

Jag och min älskade sambo gifter oss i början av augusti. Vi är inga rika människor, har så att vi klarar oss men inte mer och det vi sparar undan ligger som buffert och är inte pengar vi vill röra för att lägga på ett bröllop.

Lika lite vill vi behöva vänta på att få gifta oss. Vi har varit ett par i snart fyra år, har ett barn på två år och ett på väg (men det vet ingen om ännu).

Föst övervägde vi att ta ut en kuvertavgift och säga nej tack till gåvor. Men efter att ha läst en del på FL har jag insett vilken big no no det är.

Så nu har vi bestämt att vi bjuder på grillfest i vår trädgård istället.
    I inbjudan står det att ett tips är att medta en värmande tröja och kanske något ombyte då vi blir sittande utomhus (i värsta fall inne i huset ifall det regnar).
    Det står att vi bjuder på fläskkarré, fläskfilé, oxfilé, grillade räkor, olika korvar och massvis med goda tillbehör. Även dryck, tårta, kaffe osv bjuder vi på.
    Grillmästare blir två vänner till oss, allt är planerat och klart.

Inbjudningarna anlände till alla i förrgår och vi har igår och idag fått samtal från inbjudna gäster som säger att vi inte kan ha ett så billigt och löjligt bröllop. Att det står under oss att fira vårt äktenskap på det sättet 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-03 11:42
    Blir så ledsen och vet inte vad jag ska säga eller göra.
    Pratade nyss med min brors sambo som sa att de sjääääääälvklart kommer men att vi inte ska förvänta oss bröllopspresenter för sådant ges på finare mer traditionella tillställningar och när vi ändå tänker bryta mot tradition så bör vi bryta mot allt.

Inte för att presenterna är viktiga men jag förstår inte. Jag förstår bara inte vad som är så fel
  • Svar på tråden Grillfest som bröllopsfest. Kritik från gäster.
  • odd thingy

Tycker det låter fantastiskt. Blir inte bättre än grillfest.

Ni kan bjuda mig istället för alla surpuppor. 

• Johan70

Jag tycker att det låter som en jättekul idé.

Varför skall folk klaga? Det är oartigt. Man skall vara tacksam om man bjuds på kalas! Gillar man det inte, så tackar man bara nej och uteblir.

• Tant Groda

Ni gör precis som ni känner för. Grillfester på bröllop brukar bli mysiga tillställningar.

• Lilia

Jag tycker att det låter som ett jätte trevligt bröllop. Ett sådant skulle jag gärna gå på själv.

Strunta i de som tydligen tycker att det inte är tillräckligt fint för dem. De beter sig väldigt illa.

• Gurkan

"Så där billigt bröllop är bara löjligt att bjuda på!"
    "Nämen hoppsan nu har det blivit ett misstag här, du och din familj är tyvärr inte bjudna. Så skönt det måste kännas för er att slippa gå på ett så pass löjligt bröllop!"

Jag hade helt enkelt tagit tillbaka inbjudan från såna idioter. Det är absolut inget fel på er bröllopsfest utan på era så kallade vänner.  

• Anonym (H)

Trista vänner ni har! Låter ju jättetrevligt! Som nån skrev ovan så klagar folk alltid! Vi hade ordnat massor och bjöd på dyr middag, aktiviteter, fest, fin dricka men ändå var det några som klagade. Har strukit en del från min bekantskapskrets efter bröllopet efter hur de betedde sig både innan, under och efter bröllopet.

Strunta i de med åsikter, säg "det är såhär vi vill ha det men om det inte passar behöver ni inte komma"!

• Gurkan
    Gurkan skrev 2013-05-01 17:45:29 följande:
    "Så där billigt bröllop är bara löjligt att bjuda på!"
    "Nämen hoppsan nu har det blivit ett misstag här, du och din familj är tyvärr inte bjudna. Så skönt det måste kännas för er att slippa gå på ett så pass löjligt bröllop!"

Jag hade helt enkelt tagit tillbaka inbjudan från såna idioter. Det är absolut inget fel på er bröllopsfest utan på era så kallade vänner.  
    och släkt, såg i efterhand att broderns sambo uttalat sig. Jag hade tagit tillbaka inbjudan för henne direkt även om det innebar att jag splittrade ett etablerat par. Surfisar har inget på bröllopet att göra helt enketl!
  • Mabaja

Ursäkta men det finns folk till allt! Verkligen! Nu verkar ni ha flera i er krets.

På mitt bröllop sprang min kusin ut och skällde på köket om att det var pepparrot i maten, ifrågasatte hur man kunde servera pepparrot i en maträtt och hur lite mat man fick! Det roliga var att det inte fanns pepparrot i det hela (jag äter inte det)...

Sen var det några som gnällde över "honnörsbordet", att vi inte hade som man "ska" vid det bordet. Och andra gnällde över bandet vi bokade.

Iaf, vi fick vårt bröllop som VI ville ha det. Sen struntade vi i resten. :)

Njut av ert fantastiska bröllop!

• Gurkan

Jag har en i bekantskapskretsen som är nog lite som dina vänner. Enligt henne måste ett bröllop ha en övningsmiddag kvällen innan (när man övar på att gå in i kyrkan osv, helamerikanskt och inget vi vanligtvis har i Sverige) och sen ska man ha bröllopet dag 2 och dag 3 ska man bjuda på brunch med paketöppning för man får absolut inte öppna paketen samma dag som bröllopet. Inte ens om man har ett litet bröllop. Och man kan inte bjuda på korv (vi har också funderat på grillbuffé) för det är ju vardagsmat.

• guinevere

Det låter ju jättemysigt ju!!!! Tycker det är en toppenidé och mycket bättre än kuvertavgifter som kanske gör att någon måste tacka nej fast de egentligen vill komma. Fruktansvärt oartigt och otrevligt av era gäster att klaga!

Svar på tråden Grillfest som bröllopsfest. Kritik från gäster.