• Anonym (rrrrrr)

Lära sig r-ljudet?

Undrar om ni vet några övningar som hjälper och om ni har lärt er r i vuxen ålder så kan ni gärna dela med er tips/råd m.m.

• Svar på tråden Lära sig r-ljudet?
  • Anonym (3)

Jag har alltid kunnat säga r men jag fick höra ett råd till en kompis en gång. Vet inte om det fungerar.

Man skall säga t-dappa (uttal te dappa) massor av gånger i rad, allt snabbare. Tillslut står man där och säger trappa med r.

• Little Ms Chatterbox
    Anonym (3) skrev 2013-05-01 18:21:48 följande:
    Jag har alltid kunnat säga r men jag fick höra ett råd till en kompis en gång. Vet inte om det fungerar.

Man skall säga t-dappa (uttal te dappa) massor av gånger i rad, allt snabbare. Tillslut står man där och säger trappa med r.
    Det ska ja testa på min dotter som inte kan säga R riktigt!
    Tack för det tipset, även om det inte var jag som är TS
  • SIN74

Mitt ena barn hade svårt med r och lärde sig genom att säga det engelska. Lite som Tony Irving. Så rumpa lät helkul. Efter ett tag flyttades tungan lite och ett riktigt r kom. Det gick på en månad och knappt det.

• innak

Ärret kommer genom att öva D-D-D-Dr- D-D-D-Dr- osv. Sen när ärrer väl kommer så kör man drinn drinn drumm drumm drömm osv

• Anonym (rrr)

Är du säker på att du inte har kort tungband?
    Jag har för mig att det kan hindra tungspets-r.

Kanske har någon erfarenhet av tungbandsklipp? 

• Anonym (rrrrrr)

Tack för tipsen. 

Men hur vet man om man har kort tungband? Kan t.ex inte nå upp helt med tungan mot näsan? 

• Anonym (3)

Upp till näsan behöver man inte kunna nå. Logopeder är bra på att se om tungbandet är kort. Jag tror att man inte har spetsig tunga när man sträcker ut den, utan snarast som en "grop" inåt, som ett hjärta. Och för att det skall påverka talet är det nog så att man inte ens når upp bra till sina framtänder, inte kan slicka sig om munnen eller sträcka ut den alls.

• Anonym (rrrrrr)

Okej,
    För jag får till vissa ord då o då. Men är mest bara när jag övar själv. Är väl för att jag blir stressad. 
    Men ord som funkar då o då är trött o sånna ord. Ibland ord som börjar med r. Men svårast är göra, fyra och sånna ord. Är lite jobbigt tyvärr

• Anonym (3)

Har du testat att gå till en logoped för att få hjälp?

• Anonym (rrrrrr)

Var där en gång för längesen....... Skulle öva på trrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr, drrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr tills det satte. Lyckades med de där o tog väl nån månad. Men får inte in dom där orden varje gång. Och andra ord med r som göra o dom där är väldigt svåra

• Alexe

Fast t-dappa funkar rätt uselt på skånska :) Å andra sidan, som 36-årig skåning m härligt skorrande tungrotsR så fick tom jag det till trappa på bara några sekunder. Så säkert toppen om man vill ha R:et på tungspetsen.

• Anonym (3)

Det kan ju vara charmigt att ha sina helt egna r Guld i mun. Kanske inte är så viktigt att säga "rätt"?

• Lussekatten

Jag fick lära mig att göra rullande R på mellanstadiet genom att göra olika tal-övningar liknande de som redan har nämnts här. (Att säga la-la-la-la/ta-ta-ta/da-da-da/na-na-na snabbare och snabbare.) När jag kunde säga "ramsorna" snabbt fick jag kombinera och öka hastigheten för att sen få till ett rullande R. Ex. na-da-la

• jagälskarallaminabarn

Våra flickor håller på att lära sig säga r. Vi har fått tips om t ex t-doll, säger man det flera gånger blir det troll så småningom, har provat för egen del också och det fungerar. Lycka till!

• Anonym (Tripptrapptrull)

Läste ett tips i en barnbok en gång. Det på minner om t-dappa. Det är att säga tadipp, tadapp, tadull. Först sakta och sedan fortare och fortare. Tillslut blir det tripp, trapp, trull.

• Anonym (rrr)

TS, säger du nu göja eller göRa med tungrots-R? Jag tycker det är tufft av dig att jobba med uttalet.
    Det vore intressant om en logoped ville skriva i tråden!

• Little Ms Chatterbox

Jag tycker de här övningarna är jättebra. Blir så glad för att få tag på dom. Vi gick till en logoped för dotterns räkning. Hon fick lite övningar på att säga R, men det funkar ju bara om man vet HUR man gör R. För jöd, gjön, bilaj osv kan hon ju säga. men vad hjälper det när jga säger R-R-R-Röd. Lägg tungan bakom framtänderna när hon inte vet hur man gör.
    Vid det tillfället var hon 5 år och knappt visste var framtänger eller gom var för något. 

Ska testa med dom här och ge dom till F-klassen för de efterlyste också övningar. Vi skulle använda oss av Memory, och läsa böcker med många R i. Kommer inte ihåg mer än en titel, Berättelsen om någon (Om någon som har tagit sig in i en lägenhet och stökat till, rullat ut ett rött nystan så följer man det.) En ganska gammal bok men har utkommit i flera upplagor. 

Svar på tråden Lära sig r-ljudet?