Inlägg från: Little Ms Chatterbox |Visa alla inlägg
  • Little Ms Chatterbox

Lära sig r-ljudet?

Anonym (3) skrev 2013-05-01 18:21:48 följande:
    Jag har alltid kunnat säga r men jag fick höra ett råd till en kompis en gång. Vet inte om det fungerar.

Man skall säga t-dappa (uttal te dappa) massor av gånger i rad, allt snabbare. Tillslut står man där och säger trappa med r.
    Det ska ja testa på min dotter som inte kan säga R riktigt!
    Tack för det tipset, även om det inte var jag som är TS
  • Little Ms Chatterbox

Jag tycker de här övningarna är jättebra. Blir så glad för att få tag på dom. Vi gick till en logoped för dotterns räkning. Hon fick lite övningar på att säga R, men det funkar ju bara om man vet HUR man gör R. För jöd, gjön, bilaj osv kan hon ju säga. men vad hjälper det när jga säger R-R-R-Röd. Lägg tungan bakom framtänderna när hon inte vet hur man gör.
    Vid det tillfället var hon 5 år och knappt visste var framtänger eller gom var för något. 

Ska testa med dom här och ge dom till F-klassen för de efterlyste också övningar. Vi skulle använda oss av Memory, och läsa böcker med många R i. Kommer inte ihåg mer än en titel, Berättelsen om någon (Om någon som har tagit sig in i en lägenhet och stökat till, rullat ut ett rött nystan så följer man det.) En ganska gammal bok men har utkommit i flera upplagor. 

Svar på tråden Lära sig r-ljudet?