• Anonym (Snålis)

Gratis bröllop - måste man köpa dyr present ändå?

Har insett att det är mycket trådar som handlar om bröllop och presenter. Här kommer ännu en ;)

Våra vänner som gifter sig i sommar ska ha ett bröllop som inte kostar dem mer än några hundra kronor. De ska ha vigseln på allmän plats, alltså ingen lokalhyra. Efteråt ska de ha fest i en föreningslokal som är gratis att låna. De ska inte bjuda på varken mat eller alkohol, utan endast snacks och läsk.

Förväntas man ändå köpa bröllopspresent till dem? I så fall vad är ett rimligt belopp att lägga?
    Till saken hör att jag anser att möhippan och svensexan blev på tok för dyra, över 1000 kr/deltagare. 

• Svar på tråden Gratis bröllop - måste man köpa dyr present ändå?
  • Trolle40

Man kan gå på vigseln o sen åka o äta något sen gå på festen

• Duckan

Ja, äta innan lär man göra, men nån gång under kvällen vill jag ha middagsmat.

• ummabdilleh
    BeanBag skrev 2013-05-03 09:34:39 följande:
    Men bröllop är väl inte lika med mat? Har varit på många olika bröllop både med och utan middag och inte har det bästa var det med dyraste maten.

BeanBag skrev 2013-05-03 09:34:39 följande:
    Men bröllop är väl inte lika med mat? Har varit på många olika bröllop både med och utan middag och inte har det bästa var det med dyraste maten.

Det behöver inte vara dyr mat, men tycker ändå man ger gäster mat.
  • Anonym (1)
    jashrinah skrev 2013-05-03 09:43:12 följande:
    man kan ju äta innan man går till festen ...

Absolut, men det beror på upplägget. Är man bjuden på en vigsel så startar den ju i regel på dagen, sedan blir det mat och fest därefter. Om då maten slopas, ja då kan det bli många timmar innan man får mat igen. Om festen börjar direkt efter vigseln och det inte serveras annat än chips och läsk, ja då tror jag många drar idigare på kvällen helt enkelt. Man festar liksom inte från kl 17 till 02 enbart på läsk och chips.
  • ummabdilleh
    Skabetti skrev 2013-05-03 09:34:22 följande:
    För att man vill ha ceremonin med familjen? För att man inte vill ta ett banklån och betala bröllopet med? För att det är vuxna människor som faktiskt kan äta själva innan de kommer? För att man inte vill utesluta vänner från festen för att man inte har råd att föda 70 stycken, och därför lägger upp det så för att hindra att utesluta vänner från festen? Jag vet inte. Du och jag har nog delade meningar om vad snålhet är...

Det behöver inte vara fest men tycker fortfarande man ger folk mat. Samma sak som jag aldrig bjuder hem nån till mig utan att laga mat, fika m.m det e så jag e uppfostrad. Har blivit uppfostrad att man behandlar sina gäster på bästa sätt. Allas kultur är antagligen olika.
  • Duckan

Hur ska jag trolla fram den smörgåsen tänker du Trolle40?
    Det här blir bara löjligt. Klart som fan att folk behöver mat inte slabbiga chips och äcklig cola en hel eftermiddag och kväll.

• Skabetti

Men om gästerna kommer kl 18, man bjuder på snittar och champange. Och sedan varm korv. Jag har redan haft middag på dagen under ceremonin för familj och släkt så de kommer inte vara hungriga. Men jag ser faktiskt inte problemet att behandla mina kompisar så, de vet att de ska äta innan. Vi fyller 30 båda två i samma veva så det är ihopslaget 60-års fest o bröllopsfest. Kompisarna närvarar på festen, familj vid ceremoni. 

• Duckan

Skabetti, det är en annan sak att ha en fest som börjar 18. Många bröllop är kring 15-tiden och då har man ätit lunch och sen vill magen ha middag.

Svar på tråden Gratis bröllop - måste man köpa dyr present ändå?