• Hame

Vägrar sova själv - 2,5 månad

Min pojke är nu 2,5 månader och vill fortfarande inte sova själv. Varken på natten, på dagen, i vagnen eller i bilen. Jag har försökt lägga honom ifrån mig när han sover djupt, när han sover lätt och när han är vaken. Vi har provat med napp, med snutte och med mina kläder. Jag har provat att tassa, att vagna och att linda honom. Inget fungerar utan han sover bara mitt på mitt bröst, inte ens vid min sida duger. När han ligger där sover jag inte en blund så sedan han föddes har jag bara sovit när hans pappa kunnat ta honom. Jag är nu så innerligt trött och har helt sjukt ont i kroppen efter alla timmar med honom på magen.

Finns det någon som haft det likadant och när började era små kunna sova själva?

• Svar på tråden Vägrar sova själv - 2,5 månad
  • amalie79
    dogcatbird skrev 2013-05-05 08:45:54 följande:
    Men fatta hur trött man är när man sitter där...

Jo just därför är det väl att föredra framför något annat. Man måste och därmed finns det en förklaring till varför ingenting annat hemma är gjort.

Enda gången man inte får dåligt samvete för att man inte hinner med :)
  • Hame

e=69778820][quote-nick]amalie79 skrev 2013-05-05 08:40:15 följande:[/quote-nick]Jag tycker det låter underbart att ha en ursäkt att sitta i soffan i tre timmar:) Du behöver väl inte sitta sysslolös, läs eller lyssna på en bok, se en film?[/quote]

amalie79 skrev 2013-05-05 08:40:15 följande:
    Jag tycker det låter underbart att ha en ursäkt att sitta i soffan i tre timmar:) Du behöver väl inte sitta sysslolös, läs eller lyssna på en bok, se en film?

Efter att ha sovit så lite under så lång tid har jag noll ork och koncentrationsförmåga, jag klarar helt enkelt inte att fokusera på vare sig filmer eller böcker. Sedan handlar det ju inte om tre timmar utan snarare 10 timmar under dagen, sedan flyttar vi in i sovrummet och ligger likadant hela natten.
  • Hame

[quote=69778859][quote-nick]dogcatbird skrev 2013-05-05 08:44:18 följande:[/quote-nick]Vad händer om du lägger honom i en "babynest" bredvid dig i sängen? Jag kunde lägga ifrån mig när barnen ammat och det hade gått tre andetag sedan de sög. Då lade jag dem, utan att deras ställning ändrades, i deras Vi har provat babynest också, han blir missnöjd direkt. Vi har provat att lägga honom på rygg, på sidan och till och med på mage eftersom det är så han sover på mig men han vaknar inom 2 minuter.

• Hame
    amalie79 skrev 2013-05-05 08:48:43 följande:
    Jo just därför är det väl att föredra framför något annat. Man måste och därmed finns det en förklaring till varför ingenting annat hemma är gjort. Enda gången man inte får dåligt samvete för att man inte hinner med :)

Jag hade gjort vad som helst för att få diska, städa och laga mat istället för att sitta i soffan och ha ont i ryggen!
  • dogcatbird
    Hame skrev 2013-05-05 08:49:21 följande:
    e=69778820][quote-nick]amalie79 skrev 2013-05-05 08:40:15 följande:[/quote-nick]Jag tycker det låter underbart att ha en ursäkt att sitta i soffan i tre timmar:) Du behöver väl inte sitta sysslolös, läs eller lyssna på en bok, se en film?[/quote]
    Efter att ha sovit så lite under så lång tid har jag noll ork och koncentrationsförmåga, jag klarar helt enkelt inte att fokusera på vare sig filmer eller böcker. Sedan handlar det ju inte om tre timmar utan snarare 10 timmar under dagen, sedan flyttar vi in i sovrummet och ligger likadant hela natten.
    Jag tycker att det verkar ha gått överstyr. Lägg ner bebisen och låt honom sova bredvid. Ingen kommer att tacka dig för att du går omkring och blir så här dålig. Som utmattad kommer du att bli deprimerad, fatta knäppa beslut, det kommer att skada din sömn för lång tid. Om du både ammar och bär omkring och allt möjligt som är jätteengagerat så tycker jag att du ska skaffa en liten säng - vi hade "sleepyhead" och lägga bebin där. Då kan du ha din arm där och det är mysigt ändå. 
    Du kommer väl ihåg att rapa efter mat? Undantag om man flyttar honom från liggande (vid amning) till liggande. Så fort man rätar upp barnet måste man rapa! 
  • Hame
    dogcatbird skrev 2013-05-05 08:58:33 följande:

Jag tycker att det verkar ha gått överstyr. Lägg ner bebisen och låt honom sova bredvid. Ingen kommer att tacka dig för att du går omkring och blir så här dålig. Som utmattad kommer du att bli deprimerad, fatta knäppa beslut, det kommer att skada din sömn för lång tid. Om du både ammar och bär omkring och allt möjligt som är jätteengagerat så tycker jag att du ska skaffa en liten säng - vi hade "sleepyhead" och lägga bebin där. Då kan du ha din arm där och det är mysigt ändå.  Du kommer väl ihåg att rapa efter mat? Undantag om man flyttar honom från liggande (vid amning) till liggande. Så fort man rätar upp barnet måste man rapa! [/quote] Du verkar ha missförstått hela problemet? Det är inget val jag har gjort att han skall sova på mig, det är bara där han sover.Han sover inte brevid och han sover inte i babynest. Vi har just sleepyhead och han sover inte där.
  • dogcatbird

"Du verkar ha missförstått hela problemet? Det är inget val jag har gjort att han skall sova på mig, det är bara där han sover.Han sover inte brevid och han sover inte i babynest. Vi har just sleepyhead och han sover inte där."

Vad händer om han är vaken då? Är det han eller du som mår dåligt av att han är vaken? Jag vet inte vad du vill att man ska svara här. 

Mitt svar är att du utan dåligt samvete (eftersom han får närhet ändå) kan låta honom vara i sin säng och vara vaken ibland. Du kan sova bättre då. Är det inte det du behöver. 

• fesun

Har du prövat att låta honom sova på din arm i sängen? Mina pojkar har varit lika hopplösa, men när de var 1-2 mån började jag försiktigt hasa ner dem så de låg med nacke/huvud på min överarm och resten av kroppen halvt på underarmen, och en halv miljon kuddar runt om så vi låg någorlunda bekvämt ;) Efter ett tag (dagar/veckor) kunde de ligga brevid och sen har jag haft de i spjälsängen (har tagit bort ena sidan) brevid vår säng. Det är jobbigt å obekvämt ett tag, man har ju inget blod i armarna efter ett tag, men om det funkar är det såå värt det! :)

• dogcatbird
    fesun skrev 2013-05-05 09:34:14 följande:
    Har du prövat att låta honom sova på din arm i sängen? Mina pojkar har varit lika hopplösa, men när de var 1-2 mån började jag försiktigt hasa ner dem så de låg med nacke/huvud på min överarm och resten av kroppen halvt på underarmen, och en halv miljon kuddar runt om så vi låg någorlunda bekvämt ;) Efter ett tag (dagar/veckor) kunde de ligga brevid och sen har jag haft de i spjälsängen (har tagit bort ena sidan) brevid vår säng. Det är jobbigt å obekvämt ett tag, man har ju inget blod i armarna efter ett tag, men om det funkar är det såå värt det! :)
    Bra förslag!
  • Hame
    dogcatbird skrev 2013-05-05 09:29:25 följande:
    "Du verkar ha missförstått hela problemet? Det är inget val jag har gjort att han skall sova på mig, det är bara där han sover.Han sover inte brevid och han sover inte i babynest. Vi har just sleepyhead och han sover inte där." Vad händer om han är vaken då? Är det han eller du som mår dåligt av att han är vaken? Jag vet inte vad du vill att man ska svara här.  Mitt svar är att du utan dåligt samvete (eftersom han får närhet ändå) kan låta honom vara i sin säng och vara vaken ibland. Du kan sova bättre då. Är det inte det du behöver.   

Om du läser trådstarten ser du att jag frågade om någon upplevt samma sak och när denna fasen gått över för deras bebisar. Om du läser tråden ser du att han är vaken, han är vaken 1-2 timmar och sedan sover han tre timmar. Vad händer om han är vaken? Är han på öig är han glad, ligger han ensam skriker han. Alltså är han på mig, alternativet är att han skiker.Så nej, det är väldigt svårt att sova bättre med en skrikande bebis.
Svar på tråden Vägrar sova själv - 2,5 månad