• Hame

Vägrar sova själv - 2,5 månad

Min pojke är nu 2,5 månader och vill fortfarande inte sova själv. Varken på natten, på dagen, i vagnen eller i bilen. Jag har försökt lägga honom ifrån mig när han sover djupt, när han sover lätt och när han är vaken. Vi har provat med napp, med snutte och med mina kläder. Jag har provat att tassa, att vagna och att linda honom. Inget fungerar utan han sover bara mitt på mitt bröst, inte ens vid min sida duger. När han ligger där sover jag inte en blund så sedan han föddes har jag bara sovit när hans pappa kunnat ta honom. Jag är nu så innerligt trött och har helt sjukt ont i kroppen efter alla timmar med honom på magen.

Finns det någon som haft det likadant och när började era små kunna sova själva?

• Svar på tråden Vägrar sova själv - 2,5 månad
  • Solveig og Kosinus

Åh, ja! Han är ju pytteliten ännu. För oss tog det fleeera månader innan det var tal om att sova själv. TYp vid sju åtta månader började det lätta lite. Kämpa på!

• Flickan och kråkan

Våra har inte sovit själva på länge än i den åldern. Däremot behövde de inte sova bokstavligen på mig på nätterna utan kunde ligga och sova bredvid - mycket uppvak dock då de ammades. På dagarna levde de i sjal, så där sov de på dagarna. Det är praktiskt för då får man ju armar och händer fria och kan göra annat.

• Vickan I

Men han är ju mini fortfarande. Ge han den närhet han behöver nu så blir han trygg och kommer sova själv när han är redo.

• Hame

Jag förstår att han är liten fortfarande och att han behöver närhet. Det får han, han är ju på mig jämt. Jag frågade när det släppt för andra som varit med om samma sak. Jag vet att alla barn är olika men undrar ändå för att ha något att sikta på. Jag har honom mycket i sele men jag kan inte sova med den så det hjälper ju inte min sömn och det är ju den som är problemet. Sedan han föddes har jag som sagt bara sovit när hans pappa haft honom, han jobbar så i snitt blir de nog 2-3 timmar per dygn och jag orkar snart inte mer.

• Solveig og Kosinus
    Hame skrev 2013-05-04 17:06:11 följande:
    Jag förstår att han är liten fortfarande och att han behöver närhet. Det får han, han är ju på mig jämt. Jag frågade när det släppt för andra som varit med om samma sak. Jag vet att alla barn är olika men undrar ändå för att ha något att sikta på. Jag har honom mycket i sele men jag kan inte sova med den så det hjälper ju inte min sömn och det är ju den som är problemet. Sedan han föddes har jag som sagt bara sovit när hans pappa haft honom, han jobbar så i snitt blir de nog 2-3 timmar per dygn och jag orkar snart inte mer.
    Det är verkligen skitjobbigt! Vår minsting började somna i egen säng vid tio månader, men det blev succesivt lättare innan dess, som jag skrev innan vid kanske sju-åtta månader. Hur det var med äldste sonen minns jag inte riktigt så det kan ha varit tdigare än så.

Det började lätta så att han plötsligt kunde sova i min famn utan att ha bröstet i munnen hela tiden. Sen så brjade han kunna somna vid in sida istället för i famnen, och så efter ett tag så kunde jag snika iväg när han somnat. små steg.
  • Hame
    Solveig og Kosinus skrev 2013-05-04 17:17:27 följande:
    Det är verkligen skitjobbigt! Vår minsting började somna i egen säng vid tio månader, men det blev succesivt lättare innan dess, som jag skrev innan vid kanske sju-åtta månader. Hur det var med äldste sonen minns jag inte riktigt så det kan ha varit tdigare än så.

Det började lätta så att han plötsligt kunde sova i min famn utan att ha bröstet i munnen hela tiden. Sen så brjade han kunna somna vid in sida istället för i famnen, och så efter ett tag så kunde jag snika iväg när han somnat. små steg.

Så han sov bara i famnen i 7-8 månader? Klarade du av att sova med honom där? Hur gjorde ni om ni ville göra en utflykt eller liknande som tog mer än 2-3 timmar (så länge han klarar att vara vaken utan att bryta ihop)?
  • Solveig og Kosinus
    Hame skrev 2013-05-04 19:19:48 följande:

Så han sov bara i famnen i 7-8 månader? Klarade du av att sova med honom där? Hur gjorde ni om ni ville göra en utflykt eller liknande som tog mer än 2-3 timmar (så länge han klarar att vara vaken utan att bryta ihop)?
    Ja, alltså han somnade i min famn och så på natten så sov vi tätt tätt tillsammans och ofta med bröstet i munnen. Så jag fick iaf ligga ner. Tack och lov så gillade han bärsjal, så att röra på sig uta var inga problem. Sen när han lärde sig sitta upp så ratade han inte vagnen längre utan gillade att sitta där och titta.
  • frökenelisabeth

Jobbigt, förstår att du är trött! Jag sov ibland halvliggandes/sittandes med lillen i en trikåsjal, som är lite mjukare och mer följsam än en sele. Har du möjlighet att köpa eller låna en sjal så kan det kanske vara värt att prova? Även om sömnkvaliteten klart inte blir den bästa...

Dagtid sov min lille i princip alltid i sjal/sele fram till fyra-fem månaders ålder - vagnen vägrade han. Sen vände det nånstans där och han började plötsligt sova jättebra i vagnen. Det var ungefär samtidigt som vi började använda vinteroverall till honom, så vi spekulerade på om det hade med det att göra, men det kan ju ha varit vad som helst. Hoppas i alla fall det löser sig för er snart!

• k girl

Vid ca fyra månaders ålder började min son kunna sova bredvid mig så jag kunde sova med honom.

• Flägg

Min dotter sov på mig fram till 3 månader ungefär. Sen kunde hon sova bredvid. Men det var ungefär vid 5 månader som hon kunde sova själv, innan fick jag ligga bredvid för att hon skulle kunna sova. Nu är hon snart 6 månader och sover själv i våran säng tills jag lägger mig. Då sover vi nära, nära och börjar närma oss att sova hela natten.

Svar på tråden Vägrar sova själv - 2,5 månad